شناسهٔ خبر: 6970298 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر کل محیط زیست کرمانشاه خبر داد:

۵۰ هکتار از مراتع دامنه ارتفاعات حفاظت شده «پرآو» در آتش سوخت

کرمانشاه- مدیر کل محیط زیست استان کرمانشاه از آتش سوزی ۵۰ هکتار از مراتع دامنه ارتفاعات پرآو در کرمانشاه خبر داد.

صاحب‌خبر -

غلامحسین کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از عصر روز یکشنبه بالغ بر ۵۰ هکتار از دامنه های ارتفاعات پرآو به علتی نا مشخص دچار حریق شد که با وزش باد گسترش یافت و سطح دقیق تر آتش سوزی در این منطقه باید با دستگاه «جی پی اس» برآورد شود.

وی با اشاره به اینکه آتش سوزی ۴ صبح امروز با تلاشی شبانه روزی نیروهای حفاظت محیط زیست اطفاء شد، افزود: یگان حفاظت محیط زیست در ۵ اکیپ برای اعزام نیرو جهت عملیات اطفاء حریق به ارتفاعات پروا وارد عمل شد.

این مسئول با بیان اینکه از سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست درخواست بالگرد برای انتقال نیروهای یگان به منطقه صورت گرفت گفت: با دستور استاندار یک دستگاه هلی کوپتر برای انتقال نیرو به ارتفاعات اعزام شد اما در ساعات شب به منطقه رسید و پیاده سازی نیروها در ارتفاعات صعب العبور غیرممکن به نظر می آمد.

 وی تصریح کرد: طی انجام مشورت ها و بررسی موقعیت موجود، به این نتیجه رسیدیم که امکان بازگشت با بالگرد وجود ندارد و نشست آن در ارتفاعات با دشواری همراه است بنابراین افراد پیاده برای عملیات در این منطقه اعزام شدند.

کاظمی با بیان اینکه استاندار و معاون عمرانی استانداری با آگاهی از این آتش سوزی برای حمایت اعلام آمادگی کردند گفت: نیروهای سپاه و بسیج مردمی، یگان حفاظت منابع طبیعی و سازمان هلال احمر برای کمک رسانی اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به اینکه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی نیز از قبل برای کمک رسانی در منطقه اعلام آمادگی حضور داشتند، گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی در اکثر مواقع در اطفاء حریق همکاری های خوبی داشته اند اما مسئله اصلی انتقال نیرو با وسیله ای مناسب به منطقه بود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بحران با فرمانداری و سایر دستگاه ها برای کمک رسانی اعلام آمادگی کردند گفت: از آنجا که امکان نشست بالگرد در این ارتفاعات وجود نداشت و از طرفی نیروهای محیط زیست در حال آماده باش بودند سریع تر به مناطق دچار حریق رسیدند و توانستند آتش را اطفاء کنند.

وی با یادآوری اینکه این ارتفاعات صخره ای و صعب العبور هستند و در حین عملیات اطفاء حریق نیز بسیاری از نیروها دچار آسیب و سوختگی هایی جزئی شدند گفت: دونفر از همکاران فرماندهی یگان حفاظت در حین اطفاء در منطقه ناپدید شدند و عدم دسترسی به آنها نگرانی هایی را به وجود آورد که خوشبختانه بعد از گذشت چندساعت و آنتن دهی گوشی همراه آنها از محل دقیق این دو نیروی تلاش گر و متعهد مطلع شدیم.

وی اعتبارات مورد نیاز برای حفاظت بهتر از محیط زیست را ۱۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: با توجه به اینکه ۱۶۳ هزار هکتار و چیزی معادل ۶.۷ درصد از مناطق استان تحت حفاظت محیط زیست است که بخش اعظم آن در منطقه حفاظت شده قلاجه و بالغ بر ۵۰ هزار هکتار است تلاش ما رسیدن به استانداردهای جهانی در حفاظت از محیط زیست است.

وی با اظهاراینکه امکانات محدودی در اختیار داریم و اطفاء حریق در ساعات اولیه آتش سوزی بهتر انجام می شود عنوان کرد: استفاده از بالگرد آب پاش سازمان هلال احمر در هر ساعت پرواز نیازمند صرفه هزینه فراوانی است و اگر این تجهیزات مختص به ارگانهایی که مسئولیت حراست و حفاظت از منابع و محیط زیست را دارند وجود داشت به صرفه تر به نظر می آمد.

کاظمی خاطرنشان کرد: در نوار مرزی استان زیستگاه هایی گونه های جانوری وجود دارد از جمله زیستگاه شوکا در شهرستان پاوه که به عنوان نمادی زیست محیطی معرفی شده است و همچنین در سرپل ذهاب و قصرشیرین که زیستگاه آهو است.

نظر شما