شناسهٔ خبر: 69256017 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

گران‌فروشی سهام ایران خودرو در لیزینگ غدیر!

صاحب‌خبر -

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: سهام ایران خودرو در لیزینگ غدیر 78 درصد بیش از قیمت روز سهم واگذار می‌شود.

شرکت ایران خودرو با انتشار اطلاعیه در سامانه کدال اعلام کرده 882 میلیون و 565 هزار و 86 سهم معادل 58/8 درصد از سهام خود در شرکت لیزینگ خودرو غدیر را به فروش می‌رساند.

بر اساس این اطلاعیه، واگذاری سهام لیزینگ خودروی غدیر، که خود شرکتی سهامی عام است و با نماد ولغدر روی تابلو بورس شناخته می‌شود، یک‌جا و به شکل مزایده انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، ایران خودرو برای هر سهم ولغدر 524 تومان قیمت گذاشته است در حالی که هر سهم لیزینگ خودروی غدیر روز شنبه 28 مهر 403، با قیمت پایانی 2973 ریال، (297 تومان و 3 زار) فروخته شد. بنابراین خریدار بلوک سهام لیزینگ غدیر، احتمالا به دلیل خریدی که صندلی‌های هیات مدیره را برایش به ارمغان می‌آورد، باید حداقل 227 تومان برای هر سهم ولغدر رقم بیشتری (بیش از 78 درصد) بپردازد.

سهام ایران خودرو در لیزینگ غدیر از مسیر بورس اوراق بهادار تهران واگذار می‌شود و برای خریدار، پرداخت اقساطی هم در نظر گرفته شده است؛ در خرید شرایطی، 30 درصد کل ثمن معامله باید نقدی پرداخت و باقی‌مانده در 8 قسط مساوی طی 2 سال تسویه شود. طبق تصمیم فروشند، نرخ بهره خرید اقساطی سالانه 30 درصد درنظر گرفته شده که با این ادبیات مشخص شده است: «… با اعمال نرخ هزینه مالی سی درصد سالیانه».

کارگزار عرضه‌کننده بلوک سهام ولغدر کارگزاری پارسیان است و در اطلاعیه تاریخ برگزاری مزایده به اشتباه چهارشنبه 29 مهر 403 عنوان شده است.

صورت‌های مالی ایران خودرو برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 403 چندی پیش منتشر شد و موجی از انتقاد بابت عملکرد مالی به شدت مخدوش این شرکت پدید آورد تا جایی که برخی از زیان نزدیک به 30هزار میلیارد تومانی ایران خودرو در سال قبل به عنوان رکوردی در تاریخ خودروسازی جهان یاد کردند.

صورت‌های مالی ایران خودرو همچنین نشان می‌داد ساختار دارایی‌های این شرکت و نحوه اداره آن به شدت ناکارآمد است.

مشخص نیست واگذاری سهام ایران خودرو در لیزینگ غدیر با هدف بهبود ساختار دارایی‌های شرکت انجام می‌شود یا اقدامی برای تامین مالی خودروساز است.

انتهای پیام

نظر شما