شناسهٔ خبر: 69040897 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

استفاده از تکنولوژی مت هیومن در انیمیشن «شمشیر و اندوه» برای نخستین‌بار در خاورمیانه

کارگردان هنری و طراح کاراکتر فیلم شمشیر و اندوه با اشاره به استفاده از تکنولوژی «مت هیومن» در ساخت این انیمیشن گفت: چند انیمیشن کوتاه با این تکنولوژی تولید شده بودند که آن‌ها نیز در خاورمیانه ساخته نبودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بنیامین شجاعی در نشست با خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اظهار کرد: برای من واقعاً جذاب بود که در سال‌های اخیر انیمیشن‌های باکیفیتی همچون بچه زرنگ و پسر دلفینی در ایران تولید و اکران شده است و انیمیشن پسر دلفینی که با حضور در صحنه بین‌المللی و فروش بسیار خوب در ترکیه و روسیه، نشان‌دهنده مسیر روشنی برای صنعت انیمیشن کشور است.

وی افزود: بسیار خوشحالم که جزئی از خانواده انیمیشن ایران هستیم و می‌توانیم از لحاظی این فرهنگ را صادر کنیم و به کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده، معرفی کنیم.

کارگردان هنری و طراح کاراکتر فیلم شمشیر و اندوه با اشاره به چالش‌های موجود تاکید کرد: در مورد بعضی سوالات تخصصی‌تر، باید بگویم که یکی از نکاتی که در کار وجود داشت این بود که شاید برای سنین کوچک‌تر کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسید، زیرا فیلم کاملاً دیالوگ‌محور بود و بیشتر برای نوجوانان و بزرگسالان طراحی شده بود؛ با این حال، سال جاری نیز برای جشنواره کار خواهیم داشت و امیدواریم کیفیت آن مطابق انتظارات باشد.

شجاعی گفت: دیالوگ‌ها گاهی سنگین بود و این مسئله ممکن است مخاطبان جوان‌تر را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی درباره استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در تولید این انیمیشن ادامه داد: بسیار تلاش می‌کنیم که از تکنولوژی روز دنیا بهره ببریم و کیفیت فیلم‌ها را ارتقا دهیم؛ اگر برخی می‌گویند که کیفیت کاراکترها بهتر شده یا انیمیشن‌ها واقعی‌تر به نظر می‌رسند، دلیل آن استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته جهانی است.

کارگردان هنری و طراح کاراکتر فیلم شمشیر و اندوه خاطرنشان کرد: البته باید اعتراف کرد که در این مسیر ضعف‌هایی نیز وجود دارد و هنوز تا رسیدن به مرحله‌ی سطح بالای بین‌المللی فاصله داریم، اما ما همواره در حال بهبود فیلم‌ها هستیم.

شجاعی با اشاره به نسخه نهایی فیلم گفت: واقعیت این است که آنچه هم‌اکنون در حال نمایش است، نسخه نهایی نیست؛ نسخه‌های تدوین شده و صداگذاری شده پیشرفته‌تری وجود دارند، اما به دلیل مشغله‌هایی که داشتیم، نسخه‌ای که برای اکران بین‌المللی ارسال شده بود، هنوز به‌روزرسانی نشده است.

وی درباره کیفیت تصویر افزود: مشکلاتی که در بعضی سینماها دیده شد، مربوط به دقت تصویر بود؛ به‌ویژه در لحظه‌هایی که تصویر مات می‌شد و این مسائل ممکن است به دلیل استانداردهای متفاوت پرده‌های سینما باشد.

کارگردان هنری و طراح کاراکتر فیلم شمشیر و اندوه با اشاره به استفاده از تکنولوژی «مت هیومن» در ساخت این انیمیشن تاکید کرد: این سیستم در سطح جهانی با عنوان مت هیومن شناخته می‌شود و تاکنون هیچ فیلم بزرگی در دنیا از آن استفاده نکرده بود؛ حداقل تا زمانی که ما به مرحله اکران رسیدیم، چنین چیزی نبود و چند انیمیشن کوتاه با این تکنولوژی تولید شده بودند که آن‌ها نیز در خاورمیانه ساخته نبودند.

شجاعی گفت: باید بپذیریم که ایراداتی وجود دارد و ممکن است بارها و بارها برای اصلاح به بازبینی برود، اما با توجه به بودجه و توان فنی فعلی، وضعیت کنونی کارها خوب است و امیدواریم سال آینده حتی بهتر شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که مجبور بودیم بعضی موارد را به دلیل محدودیت زمانی حذف کنیم تا فیلم در قالب سینمایی ۸۰ دقیقه‌ای جای بگیرد؛ به‌طور مثال از یک مسیر طولانی و تغییرات آب و هوایی استفاده کردیم تا فاصله زمانی و تغییر فضاها را نشان دهیم، اما همچنان بعضی بخش‌ها حذف شد.

نظر شما