شناسهٔ خبر: 69027580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بازرگانان خود را با شرایط تجارت آزاد هماهنگ کنند

دهقان دهنوی در دیدار با هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر می خواهیم تجارت و تولید ما پیشرفت کند باید وارد دنیای تجار آزاد شویم و این کار را از 4 سال پیش با کشورهای اوراسیا آغاز کردیم و به سایر کشورها نیز توسعه خواهیم داد. دهقان دهنوی در دیدار با هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر می خواهیم تجارت و تولید ما پیشرفت کند باید وارد دنیای تجار آزاد شویم و این کار را از 4 سال پیش با کشورهای اوراسیا آغاز کردیم و به سایر کشورها نیز توسعه خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، محمد علی دهقان دهنوی اولین دیدار خود را با بازرگانان و فعالان تجاری کشور را در اتاق بازرگانی تهران انجام داد. دهقان دهنوی در صبحانه کاری که با هیئت نمایندگان داشت به تجارت آزاد اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم و در دنیای تجارت عقب نمانیم راهی به جز حرکت به سمت تجارت آزاد نداریم و شما فعالان اقتصادی باید خودتان را برای حضور در این بازار آماده کنید.

وی با اشاره به قرارداد تجاری اوراسیا گفت: گام اول برای حضور در تجارت آزاد با حضور در اتحادیه اوراسیا برداشته شد. از ۴ سال پیش که تعرفه ترجیحی با کشور‌های این منطقه برقرار شده حجم تجارت ما با این کشور‌ها ۲.۵ برابر شده و اکنون ۷۸ درصد کالا‌ها بدون تعرفه هستند و این عدد به زودی افزایش خواهد یافت فلذا بازرگانان و تولیدکنندگان ما باید خود را برای این شرایط آماده کنند، زیرا یک بازار رقابتی شدیدی شکل خواهد گرفت و دیگر رقبای آنها بین المللی خواهند بود این گام اول برای تجارت آزاد است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: ما پیمان تجارت آزاد را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا کرده‌ایم که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. تاکنون ۳ کشور امضا‌های مجالس خود را دریافت کرده‌اند و دو کشور دیگر هم در حال اخذ امضا هستند.

دهقان دهنوی در خصوص حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ارمنستان بیان کرد: در کنار مسائل تجارت آزاد، مشکلات صادرکنندگان ما در ارمنستان و به خصوص صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مطرح شد که از جمله این مشکلات در حوزه صدور ضمانت نامه‌ها بود.

وی اضافه کرد: در این زمینه توافق‌های خوبی صورت گرفت به ویژه اینکه اتحادیه اوراسیا یک شرکت بیمه اتکایی ایجاد کرده است برای اینکه بیمه اعتبار صادراتی اعضای خود را پشتیبانی کند و از ما هم دعوت کرده است که با آنها همکاری داشته باشیم و این می‌تواند کانال خوبی باشد برای اینکه ضمانت نامه‌های مورد نیاز تجارمان را در ارمنستان و بقیه کشور‌های اوراسیا تأمین کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: همچنین پیشنهاداتی درباره همکاری در قالب منطقه آزاد در یک شهرک متعلق به ایرانی‌ها در ارمنستان عنوان شد و این پیشنهادات دنبال می‌شود تا به یک نتیجه عملی برسیم.

وی با تاکید بر اینکه با نظام چندنرخی ارز مانند شما و حتی بیشتر از شما مخالف هستم، گفت: بنابراین هیچ کسی از تجار و تولیدکنندگان از من انتظار نداشته باشید که من برای دریافت ارز نیمایی او تلاش کنم و اتفاقاً برعکس تلاش می‌کنم تا جایی که بتوانم هم صادرکننده‌ها از این اجبار خارج شوند که ارز خود را در سیستم نیما عرضه کنند و هم واردکننده‌ها وادار نباشند که ارز نیمایی دریافت کنند.

دهقان دهنوی بیان کرد: در مورد نمایشگاه زیاد صحبت شد و در این مورد گلایه وجود دارد و قاعدتاً نباید باشد، اما در این مورد به جمع‌بندی نرسیده‌ام، اما یکی از راهکار‌ها برای حل مشکلات مربوط به آن شفافیت است و باید فضایی ایجاد شود که اطلاعات شفاف و به موقع در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: در مورد اعزام هیأت‌ها هم خوب است که برنامه وجود داشته و اطلاع رسانی لازم صورت گیرد تا همه ذینفعان بتوانند از آن بهره‌برداری کنند.

وی در مورد کارت‌های بازرگانی و بازگشت ارز گفت: معتقدم که این کنترل‌ها و محدودیت‌ها اشتباه است، کسانی که می‌خواهند حوزه تجارت را کنترل کنند به جای اینکه در حوزه پسینی نظارت کنند، نظارت را به داخل فرآیند آورده‌اند و این کار را خراب کرده است. بازگشت ارز وظیفه هر صادرکننده‌ای هست، اما نباید در فرآیند صادرات آن برای کنترل قرار گیرد بلکه باید گذاشت که صادرات انجام شود و اگر بازگشت ارز و رفع تعهد را انجام نداد آن‌گاه با وی برخورد شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: من با سقف‌های صادرات و واردات مخالف هستیم، زیرا بحث رقابت را مختل می‌کند. وقتی سقف برای بازرگانان تعیین شود آن بازرگان هیچگاه نمی‌تواند وارد بازار شود، زیرا مسیر ورود بسته می‌شود و لذا کسانی که از قبل بوده‌اند انحصار پیدا می‌کنند. وی افزود: اینها همان مسائلی است که تجارت ما را مختل کرده است و ناترازی تجارت را ایجاد کرده است و لذا من برای رفع آن می‌جنگم و می‌خواهم شما نیز به ما کمک کنید.

دهقان دهنوی بیان کرد: البته اذعان می‌کنم بعضی از مشکلات و محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد و برخی از اشکالاتی که به خاطر تحریم‌ها وجود دارد که اگر این مسائل را توجیه‌پذیر کرده است در حالی که اینطور نیست. در چند سال گذشته که پیچ کنترل‌ها اضافه شده است رفع تعهد ارزی ۸۰ درصد بوده است و هیچ افزایش در رفع تعهد ارزی نداشته است و فقط حجم تجارت را کاهش داده است؛ لذا باید در این موضوعات بازنگری اساسی انجام دهیم.

وی افزود: نظارت باید پسینی باشد و نظارت پیشینی و در فرآیند کسب و کار موجب اختلال می‌شود. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: تجارت کانال‌های خودش را دارد، مبادلات ارزی کانال‌های خود را دارند و افرادی که در این مسیر هستند راه‌های خود را می‌روند گاهی اوقات فکر می‌کنیم که اگر یک سیستم ایجاد کنیم می‌توانیم مسیر را طی کنیم، اما بعضاً ممکن است باعث اختلال شود.

وی بیان کرد: برای توسعه صادرات ملزم به سرمایه‌گذاری هستیم و باید یک سری کار‌های کوتاه مدت انجام داد، اما کار بلند مدت ما سرمایه‌گذاری در تولید محصول رقابت‌پذیر برای توسعه صادرات است و سرمایه‌گذاری هم توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. در این مسیر هم ما در کنار شما هستیم تا سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود تا ما را به اهدافمان در بلند مدت برساند.

همچنین محمود نجفی عرب در ادامه با بیان اینکه پیمان سپاری ارزی به یک سد در حوزه توسعه تجارت کشور تبدیل شده است، گفت: همین موضوع بر صادرات فرش ما اثر داشته است در یک زمانی صادرات فرش کشور ۴ میلیارد دلار بود، اما اکنون به ۴۰ میلیون دلار کاهش یافته و این در حالی است که بازار جریان دارد و افغانستان، چین و ترکیه جای ما در صادرات این کالا می‌گیرند.

وی بیان کرد: همچنین ما می‌خواهیم شرایطی فراهم شود که امکان واردات مواد اولیه کارخانجات و شرکت‌ها و ماشین‌آلات بدون انتقال ارز فراهم شود.

انتهای پیام/

نظر شما