شناسهٔ خبر: 6902492 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پیشنهاد نفتی ونزوئلا به ایران اعلام شد؛

برنامه اروپایی‌ها برای تبدیل ایران به بازار مصرف در پساتحریم

یک نماینده مجلس با اشاره به سفر سه هیات بزرگ اقتصادی از آلمان، فرانسه و ایتالیا به ایران اعلام کرد: اروپایی‌ها قصد دارند در دوران پساتحریم ایران را به بازار بزرگ مصرف ساخت کالاهای داخل خود تبدیل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم افتتاح اولین خط تولید غلاف‌های حرارتی – انقباضی با بیان اینکه این محصول جدید با مشارکت و همکاری سازمان انرژی اتمی برای نخستین بار در کشور تولید شده است، بیان کرد: قطعاً صنعت هسته‌ای در حوزه‌های مختلف بهداشت، درمان، کشاورزی و صنایع، دستاوردهای مختلفی را برای کشور به ارمغان می‌آورد.

این نماینده خانه ملت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد: یکی از مهمترین مولفه‌های تحقق اهداف کلان اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت‌های داخلی بوده است و قطعاً با تولید محصول، ایران یک گام دیگر برای خودکفایی کامل به جلو برداشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طول چند هفته گذشته هیات‌های مختلف اقتصادی و تجاری از کشورهای اروپایی همچون آلمان، فرانسه و ایتالیا به ایران سفر کرده‌اند، تصریح کرد: قطعاً کشورهای اروپایی نباید این تصور را کنند که پس از لغو تحریم‌ها، ایران به بازار بزرگ فروش کالاهای آنها تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای اروپایی پس از لغو تحریم‌ها، بازار مصرف ایران را نشانه گرفته‌اند، تبیین کرد: به عنوان نمونه فرانسه قصد دارد تا سال ۲۰۱۵ میلادی، رشد اقتصادی ۱.۸ درصدی را محقق کند و قطعاً بازار مصرف ایران می‌تواند به تحقق رشد اقتصادی در این کشور اروپایی کمک کند.

جوکار با بیان اینکه باید سیاست دولت پس از لغو تحریم‌ها، ورود سرمایه، تکنولوژی و فناوری‌های مدرن و پیشرفته جهان به ایران باشد، یادآور شد: با تولید نسل جدید غلاف‌های حرارتی – انقباضی، ایران می‌تواند از این محصول جدید در پروژه‌های بزرگ انتقال نفت، گاز و حتی آب استفاده کند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون مراحل مطالعاتی انتقال آب از خلیج‌فارس و منطقه زاگرس فلات مرکزی ایران آغاز شده است، گفت: قطعاً از این پوشش‌های جدید می‌توان در بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال آب کشور استفاده کرد.

همچنین علی علمایی معاون شرکت ملی خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در مراسم افتتاح رسمی این خط جدید تولید با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین شبکه‌های خطوط لوله انتقال نفت خام، فرآورده نفتی و گاز طبیعی را در جهان در اختیار دارد، گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های بهره‌برداری از خطوط انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی، کاهش ضریب خوردگی و افزایش پایداری آن است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برای نخستین بار ایران به عنوان اولین کشور اسلامی منطقه خاورمیانه به دانش فنی، طراحی و تولید این پوشش‌های ویژه خطوط لوله نفت و گاز دست یافته است، گفت: با بومی‌سازی این دانش فنی، انحصار شرکت‌های اروپایی و آمریکایی در صنایع نفت و گاز کشور شکسته شده است.

علمایی با اشاره به خودکفایی کامل صنعت نفت ایران با تولید این محصول استراتژیک، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با تولید داخلی این محصول، علاوه بر تامین نیاز داخلی و توقف واردات، حتی امکان صادرات آن به کشورهای مختلف خاورمیانه و حتی کشورهای آسیای فراهم شود.

ناصر درویشی هم در این مراسم با اشاره به صرفه‌جویی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری با طراحی و تولید نسل جدید غلاف های حرارتی – انقباضی، گفت: برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران پس از کشورهای آمریکا و کانادا، به سومین کشور جهان تبدیل شده که امکان تولید این پوشش‌های ویژه با استفاده از پرتوهای انرژی هسته‌ای در اختیار دارد.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با یادآوری اینکه با وجود اخذ استانداردها و مجوزهای متعدد از موسسات معتبر بین‌المللی به منظور طراحی و تولید یک محصول استراتژیک، تاکید کرد: در کنار ارتقای کیفیت و استانداردها، هزینه تولید این محصول در مقایسه با کالاهای مشابه آمریکایی ۳۰ درصد و در مقایسه با کالاهای چینی، ۱۰ درصد ارزانتر است.

درویشی همچنین از مذاکره به منظور صادرات نسل جدید غلاف‌های حرارتی – انقباضی به عنوان پیشرفته‌ترین پوشش خطوط انتقال تولید نفت، گاز و پتروشیمی ایرانی به کشورهای عراق، هند، ترکمنستان، ترکیه، عمان، بنگلادش، کویت، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و برخی از کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز خبر داد و افزود: حتی اخیرا مقامات ونزوئلایی با ارائه پیشنهادی، خواستار راه‌اندازی یک خط تولید مشابه در خاک این کشور آمریکای جنوبی شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما