شناسهٔ خبر: 68984442 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام معاونت علمی:

نخبگان حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات حمایت ویژه می‌شوند

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از برنامه این ستاد برای حمایت ویژه برای جذب، توانمندسازی و تجاری‌سازی ایده‌های نخبگان فعال در این حوزه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در خردادماه ۱۴۰۲ با هدف شناسایی ضرورت‌های کشور در حوزه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات و ظرفیت‌های زیست‌بوم، رفع موانع و تسهیل‌گری در فرآیند توسعه این فناوری‌ها توسط معاون وقت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تشکیل شد.

اتصال‌پذیری و ارتباطات به مجموعه فناوری‌ها و خدماتی گفته می‌شود که به کاربران اجازه اتصال به یک شبکه ارتباطی را می‌دهند. این فناوری‌ها مشتمل بر حجم فزایندهای از داده‌ها، پروتکل‌ها و استانداردهای بی‌سیم و سیمی و ترکیبات آنهاست.

فناوری ارتباطات که همان مفهوم اتصال‌پذیری در حالت استاندارد خود است، شامل خدمات مخابراتی صوتی و انتقال داده به صورت سرویس‌های ثابت و همراه از طریق یک شبکه است. در این حوزه توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات جهت افزایش ضریب نفوذ و پهنای باند شبکه‎‌های ارتباطی در سطح کشور در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر، اتصال‌پذیری پیشرفته به ظهور سناریوهای اینترنت اشیا اشاره دارد، جایی که مرزهای فناوری اتصال‌پذیری فراتر از خدمات سیمی و سلولی مانند ۴G و ۵G به شبکه‌های LPWAN، ماهواره‌ها و فناوری‌های بی‌سیم بُرد کوتاه مانند بلوتوث و ZigBee منتهی می‌شود.

سیدمحمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری که از دهم خردادماه ۱۴۰۲ مسئولیت این مجموعه را عهده‌دار شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن دهم مهرماه سالروز ولادت شهید دکتر مصطفی چمران به عنوان روز ملی نخبگان به همه دانشمندان، فرهیختگان و پژوهشگران نخبه کشور، نقش نخبگان دانشگاهی و فناوران نخبه در توسعه فناوری کشور را انکارناپذیر دانست.

وی تاکید کرد: ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، در راستای تحقق اهداف خود مبنی بر ارتقای سطح فناوری کشور در حوزه ارتباطات، از تمام ظرفیت‌های موجود برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از توانمندی‌های این قشر فرهیخته بهره می‌جوید.

کرباسی، با تأکید بر حمایت همه‌جانبه ستاد اتصال‌پذیری و ارتباطات از شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت این مجموعه معاونت علمی را در راستای تسهیل فرآیند تجاری‌سازی ایده‌ها، حمایت مالی و معنوی از این شرکت‌ها و ایجاد بستر مناسب برای رشد و توسعه آن‌ها، همچنین، توسعه پژوهش‌های کاربردی نوآورانه در حوزه ICT و تقویت ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت برای حمایت از نخبگان را یک ضرورت خواند.

وی افزود: یکی دیگر از حمایت‌های ویژه‌ این ستاد برای نخبگان، ایجاد شبکه‌های ارتباطی قوی بین نخبگان، دانشگاهیان و صنایع است. هدف از این اقدام، تسهیل انتقال دانش و فناوری، رفع نیازهای صنایع و پیشبرد پروژه‌های بومی‌سازی فناوری است و ستاد به طور جدی ایجاد فرصت‌های شغلی و ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای نخبگان را پیگیری می‌کند.

نخبگان حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات حمایت ویژه می‌شوند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی با اشاره به اینکه، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و کارگاه‌های عملی به صورت منظم برای نخبگان، به ارتقای مهارت‌های عملی نیروی انسانی کمک شایانی خواهد کرد، برگزاری نشست‌های تخصصی به منظور تبادل دانش و تجربیات در این حوزه را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای این ستاد عنوان کرد.

وی با تأکید بر جایگاه ممتاز جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های علمی بین‌المللی، تصریح کرد: برای ایجاد فرصت‌های بین‌المللی بیشتر، حمایت از معرفی نخبگان ایرانی به عنوان نمایندگان شایسته کشور در مجامع علمی و تخصصی جهان و همچنین پشتیبانی از طرح‌های پژوهشی مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.

کرباسی با اشاره به همکاری نزدیک ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات با بنیاد ملی نخبگان، از برنامه‌های حمایتی متنوعی برای تشویق و توانمندسازی نخبگان جوان و فعالان حوزه دانش‌بنیان کشور در این بخش خبر داد.

وی درباره آمار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات در کشور، گفت: به طور کلی آمار شرکت‌های دانش‌بنیان در همه حوزه‌ها بالای ۹ هزار و ۷۰۰ شرکت است، در حوزه ارتباطات و اتصال‌پذیری نیز ۲ هزار شرکت فناور مشغول به فعالیت هستند.

کرباسی در ادامه، ضمن تاکید بر اعطای امتیاز نخبگی به جوانان فعال در برنامه‌های مختلف ستاد، مهارت‌آموزی نخبگان فارغ‌التحصیل و ارائه برنامه‌های آموزشی و کارآموزی ویژه برای تطبیق مهارت‌های آن‌ها با نیازهای بازار کار، از همه نخبگان دعوت کرد با ارائه پیشنهادات ارزشمند خود، ستاد اتصال‌پذیری و ارتباطات را در مسیر توسعه فناوری کشور یاری کنند.

نظر شما