شناسهٔ خبر: 68973917 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

این قهرمانی به اندازه طلای پاریس می‌ارزد

کامران، جادوگر و تانک: رقابت در حد المپیک!

کامران قاسمپور برای تکرار قهرمانی خود در وزن 92 کیلوگرم، این بار باید طلای جهان را از دهان شیر بیرون بکشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، شاید هیچ‌وقت مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی اینقدر مورد توجه قرار نگرفته بود، اما سرنوشت به شکلی رقم خورد که سه مدعی مدال المپیک حالا قرار است در آلبانی به هم برسند. طی دو روز اخیر با پیروزی عبدالرشید سعداله یف در انتخابی تیم ملی روسیه و ثبت‌نام دیوید تیلور در لیست نهایی تیم ملی آمریکا حضور این دو فوق ستاره در مسابقات وزن 92 کیلوگرم رقابت‌های جهانی اوزان غیرالمپیکی قطعی شد. اتفاقی که شاید جذابیت‌های این رویداد را چندین برابر کند، به حدی که حتی شاید رقابت‌های این وزن از خیلی از اوزان المپیک هم بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. در این میان حضور کامران قاسمپور که سابقه دو قهرمانی در این وزن را دارد، باعث شده تا ایرانی‌ها انتظار دوئل‌های فوق‌العاده کامران با این دو فوق ستاره را بکشند.

* تیلور و بازگشتی غیرمنتظره

دیوید تیلور مشهور به جادوگر آمریکایی با یک طلای المپیک و سه طلای جهان در وزن 86 کیلوگرم برای دومین طلای المپیکی خود در پاریس دورخیز کرده بود، اما به شکلی غیرمنتظره مقابل آرون بروکس در انتخابی کشتی آزاد آمریکا شکست خورد. او که در 33 سالگی یک پیشنهاد مربیگری هیجان‌انگیز دریافت کرد، تصمیم خود را برای خداحافظی از دنیای کشتی اعلام کرد و کار مربیگری خود در ایالت اوکلاهاما را آغاز کرد. اما دل تیلور خیلی زود برای بازگشت به تشک تنگ شد و او با حضور در مسابقات انتخابی کشتی آمریکا و شکست زاهید والنسیا صاحب دوبنده تیم ملی آمریکا در وزن 92 کیلوگرم شد. تیلور که در مصاحبه‌ای بعد از این پیروزی گفته بود شاید در مسابقات جهانی شرکت نکند، حالا نامش در لیست نهایی آمریکایی‌ها قرار گرفته است.

2089618 دیوید تیلور در سال‌های اخیر یک چهره ویژه در میان علاقه‌مندان به کشتی در ایران بوده و جدالش با قاسمپور می‌تواند همه ایرانی‌ها را پای تلویزیون میخکوب کند.

* سعداله یف و استفاده از فرصت طلایی

عبدالرشید سعداله یف مشهور به تانک روس با دو طلای المپیک و 5 طلای جهانی در مسیر تبدیل شدن به یکی از پرافتخارترین کشتی‌گیران تاریخ قرار داشت، اما برخی مسائل سیاسی مربوط به کشورش او را در یک قدمی المپیک متوقف کرد. سعداله یف از سوی IOC به‌خاطر حمایت از جنگ روسیه برابر اوکراین از المپیک پاریس محروم شد و حالا با کم کردن وزن خود قصد دارد در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی روی تشک برود. عبدالرشید که آخرین حضورش در مسابقات جهانی هم با مصدومیت همراه بود، آخرین طلای خود را در سال 2021 کسب کرده و بعد از 3 سال برای اولین بار در وزن 92 کیلوگرم خودش را محک می‌زند تا شاید ششمین طلای جهانی خود را صید کند. او هم با شکست هم‌وطنش در انتخابی تیم ملی صاحب دوبنده روسیه در این وزن شد.

2089619 آخرین نبرد سعداله یف با ایرانی‌ها به مسابقات جهانی 2023 برمی‌گردد، جایی که او در لحظات پایانی توانست گلیج را به‌خاطر گرفتن امتیاز آخر شکست دهد، اگرچه در همان مبارزه مصدوم شد و نتوانست به مدال برسد!

* کامران قاسمپور و رویای سومین طلا

کامران قاسمپور به مراتب جوان‌تر از تیلور و یک سال کوچک‌تر از سعداله یف به حساب می‌آید و دو طلای وزن 92 کیلوگرم جهان را در سال‌های 2021 و 2022 در کارنامه دارد. او هم مثل دو رقیب رویای حضور در المپیک را در سر داشت و در تلاش برای رسیدن به این هدف در وزن 97 کیلوگرم ناکام بود. کامران هیچ‌وقت با سعداله یف و تیلور روبرو نشده چون در وزن آن‌ها کشتی نگرفته، اما با دو طلای 92 کیلوی جهان دارای اعتماد به‌نفس بالایی در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی خواهد بود. سال‌هاست که طرفداران کشتی در ایران بعد از چند شکست حسن یزدانی برابر تیلور، انتظار دوئل این کشتی‌گیر آمریکایی را با کامران قاسمپور را می‌کشیدند و حالا باید دید این اتفاق در آلبانی رقم می‌خورد یا خیر.

2089620 کامران قاسمپور که قبلا دو بار با شکست جی دن کاکس نشان داده تحت تاثیر نام حریفان قرار نمی‌گیرد، این بار ماموریت به مراتب دشوارتری خواهد داشت

* مثلثی جذاب‌تر از المپیک!

حضور سه قهرمان سابق جهان در یک وزن جذابیت‌های رقابت 92 کیلوگرم را به اوج خود می‌رساند. طرفداران کشتی در سراسر جهان از همین حالا و در فاصله حدود 25 روز تا شروع مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی انتظار رویارویی این سه ستاره می‌کشند و باید دید شرایط قرعه به شکل پیش خواهد رفت. کامران قاسمپور که بعد از یک سال مصدومیت با آمادگی خوبی در انتخابی تیم ملی ظاهر می‌شود، فرصت خوبی برای خودنمایی برابر شکست فوق ستاره‌های آمریکا و روسیه دارد، کشتی گیرانی که در سال‌های اخیر خیلی سخت شکست خوردند. تیلور که 5 بار حسن یزدانی را در وزن 86 کیلوگرم شکست داد و فقط یک بار باخت را متحمل شد و سعداله یف هم در معدود رویارویی‌های خود با ایرانی‌ها به هیچ عنوان باختی در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود. با این حال چیزی که تا الان به چشم آمده، تیلور و سعداله یف در مسابقات انتخابی به اندازه سال‌های گذشته آماده نشان ندادند، اما فرصت کافی برای آن‌ها وجود دارد تا خودشان را برای رسیدن به طلای جهان آماده کنند. کامران قاسمپور هم به اعتقاد کارشناسان با زیرگیری‌های دیدنی خود توانایی شکست هر دو قهرمان المپیک را خواهد داشت.

نظر شما