شناسهٔ خبر: 68887795 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی گردشگری

۱۶۸ پروژه گردشگری با ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه افتتاح شد

سمیه حسنلو

آیین افتتاح ۱۶۸ پروژه گردشگری به مناسبت روز جهانی و هفته گردشگری برگزار شد و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۶ پروژه را نمادین افتتاح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در این آیین که شنبه هفتم مهرماه ۱۴۰۳ در یکی از هتل‌های پنج ستاره و تازه‌ساخت تهران برگزار شد، سیدرضا صالحی امیری ـ وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ـ، علی دارابی، معاون میراث فرهنگی و علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری به همراه جمعی از مدیران وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و مدیران تشکل‌های خصوصی و فعالان گردشگری حضور داشتند و ۱۶۷ پروژه گردشگری در ۳۱ استان به صورت هم‌زمان افتتاح شد. مجموع حجم سرمایه‌گذاری این پروژه‌ها بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان (۱۰ همت) و میزان اشتغال‌زایی آن برای ۲۳۰۰ نفر اعلام شد.

این پروژه‌ها شامل ۲۹ هتل و هتل آپارتمان، ۶۹ اقامتگاه، ۲۴ سفره‌خانه سنتی، ۱۶ مجتمع گردشگری و ۲۹ مورد دیگر تأسیسات گردشگری است.

۱۶۸ پروژه گردشگری با ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه افتتاح شد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مدیران و فعالان گردشگری در افتتاحیه یک هتل‌ سنتی ۵ ستاره در تهران

دولت موانع را بردارد

سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در افتتاحیه پروژه‌های گردشگری گفت: اگر باور داریم که هویت تمدنی ایران به مثابه خورشیدی است که در دنیا می‌تواند بدرخشد لازم هست تغییر نگاه داشته باشیم. دنیای امروز راه رسیدن به توسعه را گردشگری انتخاب کرده است.

او اظهار کرد: در مدت دو روزی که در تفلیس بودم با وزرای زیادی ملاقات کردم. کشور سه‌ونیم میلیون نفری امروز بیش از هفت‌ونیم میلیون گردشگر جذب می‌کند. ظرفیت تمدنی آن جغرافیا حتماً کمتر از ایران است. ما باید به وجدان خودمان برگردیم که چه پاسخی به نسل آینده داریم و این سرزمین را چگونه به نسل بعدی انتقال خواهیم داد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: قرار است در پایان برنامه هفتم کجا قرار بگیریم. باید ۵۰۰ هتل به ظرفیت هتل‌های موجود اضافه کنیم اما آیا بسترهای ما برای این ظرفیت آماده است؟ ما مجموعه‌ای از تعهدات را پذیرفته‌ایم که انجام دهیم اما بدون ارادۀ سرمایه‌گذاران و مردم و مسئولان ناممکن است. ما باید بخش خصوصی را تکریم و باور کنیم که دولت کارفرمای خوبی نیست.

صالحی امیری اظهار کرد: بنا ندارم با آمار کشورهای همسایه کام شما را تلخ کنم ولی واقعیت این است که آمارها قابل قیاس نیست. تغییر نگاه این است که باید دولت فقط باور کند که موانع را بردارد. گردشگری به سه کلمه جذابیت، زیرساخت و حس امنیت وابسته است. با مطالعه خودم به این باور رسیده‌ام که جزو سه کشور برتر جهان از نظر جذابیت گردشگری هستیم.

وی گفت: ما امروز روی گنج‌هایی خوابیده‌ایم که از ارزش‌های آنها بی‌خبریم، در حوزه زیرساخت‌ها با چالش مواجهیم. تعداد هتل‌های پایتخت در شأن مردم نیست. در زیرساخت‌ها به هتل، راه، فرودگاه و بیمارستان نیاز داریم و باید جهشی در حوزه زیرساخت شکل بگیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه اظهار کرد: ایران امن است ولی ابررسانه‌های دنیا تلاش دارند که بگویند ایران ناامن است. باید تلاش کرد ذهنیت‌ها را بشکنیم. همه باید تلاش کنیم تصویر زیبای ایران را به جهانیان نشان دهیم، باید رویکردمان توسعه‌گرایانه باشد که آن هم به منابع انسانی متخصص نیاز دارد.

او به سرمایه‌گذار هتل سنتی ۵ ستاره‌ای که در تهران افتتاح شد، اشاره کرد و افزود: باید مراسم بزرگداشت برای مرحوم رشیدی و امثال او برگزار کنیم و از سرمایه‌گذاران تجلیل شود. نباید سرمایه‌گذاران احساس سختی کنند.

صالحی امیری همچنین گفت: در دوره‌ای که مسئولیت دارم بسیاری از اختیارات را به تشکل‌ها و صنوف واگذار خواهم کرد.

طرح حمایت از توسعه و تشویق سرمایه‌گذاری معطل مجلس

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آیین افتتاح این پروژه‌ها، گفت: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال برگزاری جلسه با مسئولان و دستگاه‌های مرتبط برای رفع چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است.

شالبافیان به مشکلات بین‌دستگاهی اشاره کرد و افزود: قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت برای واگذاری زمین‌های گردشگری ابلاغ شده بود اما شیوه واگذاری مبهم بود و بخش خصوصی امکان استفاده از این فرصت را نداشت. با پیگیری‌های صورت گرفته چهار ماه قبل تفاهمنامه‌ای امضا شد و هفته قبل موافقت اصولی اولین پروژه با محوریت واگذاری زمین از این محل در استان کرمان صادر شد.

او نحوه تعیین پیشرفت فیزیکی طرح‌های گردشگری را یکی از چالش‌های اصلی سرمایه‌گذاران با وزارت جهاد کشتورزی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه این موضوع با نگاهی که حوزه سرمایه‌گذاری وجود دارد، تدوین و ابلاغ شد.

معاون گردشگری ادامه داد: در بهره‌برداری و نحوه تامین مالی پروژه‌های گردشگری به تعامل بیشتر با بانک‌های عامل نیاز داریم. همچنین در حوزه‌هایی مثل مالیات و تامین اجتماعی به قوانین حمایتی بیشتری نیاز داریم.

شالبافیان همچنین بیان کرد: امیدواریم طرح حمایت از توسعه و تشویق سرمایه‌گذاری، که از جمله طرح‌های گردشگری است و در مجلس یازدهم با ۲۱۰ امضا به هیأت رئیسه تقدیم شد، در مجلس فعلی جمع‌بندی و تصویب شود.

او همچنین گفت: دستورالعمل بهره‌برداری فازبندی پروژه‌های گردشگری را ابلاغ کرده‌ایم که تسهیل مهمی در بهره‌برداری پروژه‌های گردشگری و ورود جریان نقدینگی و معرفی پروژه به بازار بود.

شالبافیان اجرای دقیق احکام برنامه هفتم توسعه و حمایت از سرمایه‌گذاری را اولویت وزارتخانه اعلام کرد.

پرهام جانفشان عراقی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: درحال حاضر ۵۰ پروژه بالای ۸۰ درصد وجود دارد که اگر به آنها اعتبار داده شود به‌زودی افتتاح خواهند شد. می‌توانیم تا سال دیگر دو هتل ۴ و ۵ ستاره را افتتاح کنیم. پیش از این تهران ۲۰ هتل ۴ و ۵ ستاره داشت ولی الان ۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره دارد. تهران به عنوان پایتخت باید هتل‌های ۵ ستاره زیادی داشته باشد.

این گزارش به‌روزرسانی شده است.

انتهای پیام

نظر شما