شناسهٔ خبر: 68709188 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وال‌استریت‌ژورنال: جنگ اوکراین یک میلیون کشته و مجروح برجای گذاشته است

علی مدنی

روزنامه آمریکایی با استناد به آمارهای محرمانه برآورد کرد جنگ اوکراین و روسیه تاکنون مجموعا بیش از یک میلیون کشته و مجروح را در میان هر ۲ طرف جنگ در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی ارزیابی کرد تعداد اوکراینی‌ها و روس‌هایی که در مدت حدودا ۲ سال و نیم سپری شده از جنگ اوکراین کشته یا زخمی شده‌اند به حدود یک میلیون نفر رسیده و این تلفات هزینه‌هایی را برای ۲ کشور در آینده به وجود خواهد آورد.

وال‌استریت‌ژورنال در این گزارش نوشته است: «تعیین تعداد دقیق کشته‌ها و زخمی‌های جنگ دشوار بوده و هم اوکراین هم روسیه از منتشر ساختن برآوردهای رسمی خود یا امتناع کرده یا گاها آمار و ارقامی عمدتا غیرقابل اعتماد را ارائه کرده‌اند.»

به نوشته وال استریت ژورنال چند منبع مطلع اظهار کردند یک برآورد اطلاعاتی محرمانه اوکراین در اوایل سال جاری میلادی نشان داده ۸۰ هزار سرباز اوکراینی کشته و ۴۰۰ هزار نیروی اوکراینی دیگر زخمی شده‌اند.

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در ماه فوریه گفت حدود ۳۱۰۰۰ سرباز اوکراینی تا آن زمان در جنگ کشته شده‌اند اما چند مقام اسبق سیاسی و امنیتی گفتند که این رقم کمتر از میزان واقعی تخمین زده شده تا آرامش را در جامعه اوکراین و برنامه فراخوانی سربازان جدید را حفظ کند.

از سوی دیگر، برآوردهای اطلاعاتی غربی نیز ارقام مختلفی را برای کشته‌ها و زخمی‌های روسیه در جنگ ارائه کرده و طبق ادعای برخی از این برآوردها تعداد نیروهای کشته‌شده روسیه در جنگ حدود ۲۰۰ هزار نفر و تعداد زخمی‌ها نیز حدود ۴۰۰ هزار نفر بوده است.

این روزنامه آمریکایی تحلیل کرد تلفات جنگی برای اوکراین با توجه به اینکه جمعیت آن کمتر از یک چهارم اندازه جمعیت روسیه است آسیب‌های بیشتری را در پی خواهد داشت.

 وال استریت ژورنال تحلیل می‌کند تلفات جنگ اوکراین تاثیر بلند مدت ویرانگری را برای جمعیت‌های رو به کاهش در روسیه و اوکراین در پی خواهد داشت.

این نشریه آمریکایی بدون اشاره به نقش مواضع و توسعه‌طلبی‌های تحریک آمیز ناتو و غرب و تهدیدات امنیتی آن‌ها علیه روسیه در شروع جنگ اوکراین مدعی شده که یکی از انگیزه‌های روسیه در اجرای عملیات نظامی کنونی خود در سال ۲۰۲۲ در اوکراین تقویت جمعیت روسیه با جذب جمعیت اوکراین بوده است.

این نشریه تحلیل می‌کند طبق داده‌های برآوردهای دولتی و آمارگیران در نتیجه تصرف اراضی اوکراین توسط روسیه در یک دهه گذشته، اوکراین دست کم ۱۰ میلیون نفر از جمعیت خود را یا به عنوان ساکنان مناطقی که از دست رفتند یا به عنوان آواره از دست داده است.

سرشماری اوکراین که در سال ۲۰۰۱ انجام شد، نشان داد که این کشور ۴۸ میلیون نفر جمعیت دارد اما برآوردهای مقام‌های مسئول اوکراینی حاکی از آن بوده‌اند که در ابتدای سال ۲۰۲۲ و قبل از جنگ، جمعیت این کشور به ۴۰ میلیون نفر تقلیل پیدا کرد.

سازمان ملل نیز اعلام کرده از ابتدای جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تا کنون بالغ بر ۶ میلیون اوکراینی از کشورشان فرار کرده‌اند.

طبق برآوردهای پیشتر فاش نشده دولت اوکراین، مجموع جمعیت این کشور در مناطقی که هم‌اکنون در کنترل دارد به چیزی بین ۲۵ تا ۲۷ میلیون نفر کاهش یافته است.

چند مقام اسبق اوکراینی می‌گویند یکی از دلایل کلیدی اینکه زلنسکی از سربازگیری بخش مهمی از مردان رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال اوکراینی خودداری کرده، این بوده که اکثریت این افراد هنوز فرزندی نداشته‌اند و به گفته جمعیت شناسان چنانچه مردان این رده سنی کشته یا معلول شوند، این امر چشم‌انداز جمعیتی اوکراین را به‌شدت تیره‌وتار می‌کند.

مقام‌های دولتی و نظامی اوکراین برآورد می‌کنند متوسط سن نیروهای جنگی اوکراینی هم‌اکنون ۴۳ سال است. همچنین کی‌ِیف تعدادی از محکومان قضایی و خارجی‌ها را نیز به منظور تقویت آمار نیروهایش به خدمت گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما