شناسهٔ خبر: 68704823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تایمز: انگلیس بدون موافقت آمریکا به حملات دوربرد اوکراین مجوز نمی‌دهد

علی مدنی

نشریه انگلیسی به نقل از منابع مطلع گزارش داد لندن به رغم بالا گرفتن برخی درخواست‌های داخلی برای مجوز دادن به استفاده اوکراین از موشک‌های دوربردش علیه خاک روسیه بدون کسب موافقت واشنگتن، چنین کاری را انجام نخواهد داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نشریه «تایمز» انگلیس گزارش داد لندن به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد علیه اهدافی در روسیه بدون موافقت ایالات متحده را نخواهد داد.

این نشریه با اشاره به اصرار اخیر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به واشنگتن و لندن برای آنکه «بر ترس خود غلبه کنید و قاطعیت نسبت به این مساله نشان دهید» نوشت: «اخیرا پنج تن وزیران دفاع اسبق به همراه بوریس جانسون، نخست وزیر اسبق انگلیس از کر استارمر، نخست وزیر فعلی این کشور خواستند به طور یک‌جانبه به حملات دوربرد اوکراین به خاک روسیه مجوز دهد. آنها هشدار دادند که تاخیر در اتخاذ این تصمیم تنها باعث جسورتر شدن ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه خواهد شد.»

با این وجود روزنامه تایمز انگلیس دریافت، لندن در دادن این مجوز به اوکراین یکجانبه تصمیم نخواهد گرفت چون سامانه‌های هدایتی ایالات متحده برای تضمین اصابت موشک‌ها به اهدافشان حیاتی هستند.

این نشریه تصریح کرد: «دولت لندن معتقد است آمریکا احتمالا در جریان نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک چراغ سبز را نشان خواهد داد، هر چند که همچنان بر سر این مساله در دولت جو بایدن اختلافاتی وجود دارند.»

همچنین «دیوید لمی» وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی در این خصوص گفت: متحدان غربی باید یک استراتژی  مشترک را داشته باشند.

او اظهار کرد: «این مهم است که ما به عنوان متحدانی که پشتیبان اوکراین هستیم یک استراتژی مشترک برای پیروزی در ضمن حرکت به جلو داشته باشیم. اکنون ما در حال بحث و رایزنی با ایالات متحده و دیگر متحدان کلیدی هستیم اما البته ما عازم مجمع عمومی سازمان ملل نیز بوده و قرار است در آنجا در عرض کمتر از ۱۲ روز همگی با زلنسکی دیدار کنیم.»

وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی که نشان‌دهنده تداوم وضعیت وخیم ارتش اوکراین در مقابل روسیه و بروز مشکلات متعدد در بخش‌های مختلف این ارتش است گفت: «قرار نیست تنها با تسلیحات یک کشور پیروزی در جنگ حاصل شود. این مهم است که ما از اوکراینی‌ها به منظور تداوم دفع روسیه در دریای سیاه پشتیبانی کنیم. این مهم است که آنها بتوانند با چالش‌های عظیم هوایی که روسیه اعمال می‌کند دست و پنجه نرم کنند. و البته ما از آنها پشتیبانی می‌کنیم و این کار را با آموزش دادن به مردان و زنان آنها در خط مقدم انجام داده‌ایم. ما می‌خواهیم اوکراین در قوی‌ترین موضعش برای حرکت به سمت جلو قرار بگیرد.»

زلنسکی روز یکشنبه با اذعان به وضعیت ناگوار نظامیان اوکراینی در میادین نبرد بار دیگر خواستار تشدید حمایت‌های نظامی متحدان خود شده و گفت: «دنیا باید به ما به منظور دفاع از خودمان در برابر هواپیماهای نظامی روسیه و ده‌ها بمب‌ هدایت‌شونده‌ای که هر روز جان اوکراینی‌ها را می‌گیرند، کمک کند.»

او در تلاش برای تحریک متحدان خود برای تشدید کمک به اوکراین آنها را به داشتن ترس و عدم قاطعیت متهم کرده و گفت: «برای متوقف ساختن این وضعیت وحشتناک باید بر ترس از اتخاذ تصمیمات قدرتمند و واقعا ضروری غلبه کرد. تنها قاطعیت می‌تواند یک پایان عادلانه را برای این جنگ به همراه داشته باشد. قاطعیت بیشترین محافظت موثر را در برابر ترس ایجاد می‌کند.»

زلنسکی گفت روسیه در هفته گذشته حدود ۳۰ موشک، بیش از ۸۰۰ بمب هدایت‌شونده و حدود ۳۰۰ پهپاد جنگی را علیه کشورش شلیک کرده است. او ادامه داد: «اوکراین نیازمند حمایتی قاطع از سوی متحدان به منظور دفاع از جان اوکراینی‌ها در برابر توانمندی‌های دوربرد و پدافند هوایی وحشتناک روسیه و پشتیبانی از جنگجوهای ما و پشتیبانی از هر چیزی که کمک به مجبور کردن روسیه برای پایان دادن به جنگ کند، است.»

به نوشته تایمز، اخیرا برخی تصاویر ماهواره‌ای نشان دادند مسکو جنگنده‌ها و رزم‌ناوهای خود را از مرز اوکراین دورتر کرده است.

جمعه گذشته نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد و در این دیدار وضعیت جنگ و همچنین پشتیبانی از اوکراین در پی فشارهای این کشور بر متحدان غربی خود به منظور رفع محدودیت‌ها بر استفاده از موشک‌های دوربرد اهدایی برای حمله به عمق خاک روسیه را بررسی کرد.

به نوشته وبگاه «فرانس ۲۴»، جو بایدن و کر استارمر در پی این دیدار تصمیم‌گیری درباره این که به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های دوربرد دریافتی از غرب به منظور حمله به خاک روسیه را بدهند، به تاخیر انداختند.

انتهای پیام

نظر شما