شناسهٔ خبر: 68667512 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

فقط ۸۰ هزار تن پنبه مصرفی در کشور تولید می‌شود

معاون مجری طرح محوری پنبه کشور گفت: نیاز پنبه کشور بر اساس اعلام نیاز کارخانجات نساجی از ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تن الیاف است که فقط حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن آن در کشور تولید می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور، مرتضی عرب سلمانی در نشست هماهنگی بررسی بذر ارقام پنبه شهرستان نیشابور گفت: بر اساس الگوی کشت ابلاغی از سازمان تحقیقات کشور در سال 1403 ، 115 هزار هکتار است و در سالی که هستیم مقدار 94 هزار هکتار سطح زیر کشت در کشور داریم.

وی اذعان کرد: نیاز پنبه کشور بر اساس اعلام نیاز کارخانجات نساجی از 120 تا 180 هزار تن الیاف است که تنها حدود 70 تا 80 هزار تن آن در کشور تولید می‌شود.

معاون مجری طرح محوری پنبه کشور ادامه داد: برای کشت محصول پنبه سه عامل افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش هزینه‌های تولید و روایی بازار قبل و بعد از تولید را باید مد نظر داشت.

عرب سلمانی بیان کرد: قیمت پایه برای بذور اصلاح شده با قوه نامیه ی حداقل 80 درصد به بالا یکسان می باشد و در آینده ای نزدیک باید به سمتی برویم که قیمت گذاری بذور پنبه بر اساس میزان قوه نامیه و سایر عوامل دیگر مانند بنیه ی بذر و سرعت جوانه زنی تعیین شود.

علی مبارکی، مدیر جهاد کشاورزی نیشابور نیز گفت: پنبه یک محصول گران بها، صنعتی و موثر در اقتصاد منطقه است که بذر آن پس از سویا با دارا بودن 20 درصد روغن، پروتئین بین 36 تا 48 درصد در کنجاله برای مصرف تغذیه دام و همچنین تولید الیاف مورد نیاز صنعت نساجی جایگاه خاصی در شهرستان دارد و باعث اشتغال تعداد زیادی از کشاورزان شده و در این میان شهرستان نیشابور و میان جلگه با اختصاص 20 درصد کشت پنبه استان و با سطحی حدود 4 هزار و 600 هکتار از شهرستانهای مهم تولید کننده پنبه در استان هستند.

200 هزار ریال یارانه به کشاورزان پنبه کار تعلق گرفته است

سعید خوش قامت، سرپرست مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: در سال زراعی جاری برای هر کیلو بذر دلینته ( بدون کرک) مبلغ 200 هزار ریال یارانه به کشاورزان پنبه کار تعلق گرفته است.

وی ادامه داد: امسال 6 سایت الگویی در 6 شهرستان نیشابور، سبزوار، تایباد، بردسکن، رشتخوار و سرخس با هماهنگی مدیریت هماهنگی ترویج ایجاد کرده ایم که هدف آموزش عملی و افزایش عملکرد در واحد سطح برای کشاورزان بوده است.

سرپرست مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در سال زراعی جاری با همکاری اداره آموزش وترویج کشاورزی شهرستانهای نیشابور، سبزوار وسرخس سه مزرعه انتخاب مقایسه ای ارقام با 15 رقم بذر پنبه داخلی و خارجی جهت بازدید پنبه کاران و انتخاب ارقام متناسب با شرایط اقلیمی منطقه کشاورزان ایجاد کردیم.

مدیر امور زراعت خراسان رضوی گفت: به دلیل خرده مالکی پنبه کاران استان وضعیت کشت مکانیزه این محصول در حدود 40 درصد می باشد و امسال از محل اعتبارات ضریب خوداتکایی مبالغی را برای خرید دستگاه های کشت مکانیزه برای این سه شهرستان اختصاص داده ایم که نیازمند تلاش بیشتری در سال آینده در این خصوص هستیم.

در خراسان رضوی 19 کارخانه تصفیه پنبه داریم

خوش قامت اذعان کرد: در سال جاری 106 لیترهورمون تنظیم کننده رشد و 200 لیتر هورمون برگ ریز از محل اعتبارات خود اتکایی در اختیار کشاورزان 17 شهرستان قرار گرفته است.

وی یادآور شد:در خراسان رضوی 19 کارخانه تصفیه پنبه داریم که در حال حاضر تعداد 10 کارخانه با ورودی 40 هزار تن وش، فعال هستند و همچنین کارخانه لینتر گیری کاشمر فعالیت خود را از 16 دی ماه 1402 آغاز کرده و 480 تن بذر از ارقام ورامین، خورشید و شایان در طبقات مختلف تولید کرده که پس از ضد عفونی در اختیار پنبه کاران قرار گرفته است.

انتهای پیام/282

نظر شما