شناسهٔ خبر: 68630237 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل: جنگ غزه و تشدید تنش منطقه‌ای، تلاش‌های ما را در یمن پیچیده می‌کند

نیویورک - ایرنا - هانس گروندبرگ  فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد: جنگ در غزه و تشدید تنش منطقه‌ای مرتبط با آن، تلاش‌های ما را در یمن پیچیده می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هانس گروندبرگ فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن روز پنجشنبه به وقت محلی به شورای ۱۵ عضوی شورای امنیت گفت: حملات انصارالله به کشتی‌ها در دریای سرخ، ثبات منطقه‌ای و امنیت دریایی را تهدید می‌کند و در پاسخ، آمریکا و انگلیس به حملات نظامی خود ادامه دادند. بار دیگر از همه طرف‌ها می‌خواهم که به حل و فصل مناقشه در یمن اولویت دهند.

او گفت: در این شرایط دشوار، هدف اصلی من میانجیگری برای یک راه حل پایدار و عادلانه برای درگیری در یمن است. متأسفانه، جنگ جاری در غزه و تشدید منطقه ای تنش های مرتبط با آن، تلاش های مرا پیچیده می کند.

گروندبرگ افزود: من درخواست خانم رزمای دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل برای آتش بس فوری، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان های باقیمانده و افزایش گسترده کمک های بشردوستانه به غزه را تکرار می کنم، زیرا همچنان صدها هزار نفر در درد و رنج های وصف ناپذیر این جنگ گرفتار هستند.

او اضافه کرد: این جنگ اثرات بی ثبات کننده خود را در سراسر منطقه گسترده تر گسترش داده است. این اثرات بی ثبات کننده، بر یمن نیز تاثیر منفی گذاشته است. انصارالله به حملات خود به کشتی ها در دریای سرخ ادامه داده است و ثبات منطقه و امنیت دریایی بین المللی را تهدید می کند. در پاسخ، آمریکا و انگلیس به حملات نظامی خود ادامه دادند.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن گفت: من مجدداً نگرانی خود را در مورد این سیر صعودی تکرار می‌کنم و بار دیگر از طرف ها می خواهم یمن و حل و فصل مناقشه در این کشور در اولویت قرار دهند.

او افزود: یکی از نگرانی‌های ویژه، حمله اخیر انصارالله به نفتکش ام وی سونیون با پرچم یونان است که خدمه این کشتی را مجبور به ترک آن کرد و خطر قریب الوقوع نشت فاجعه بار نفت و فاجعه زیست محیطی در مقیاس بی سابقه را افزایش داد. نشت نفت در این مقیاس عواقب بدی هم برای یمن و هم برای منطقه گسترده تر خواهد داشت.

گروندبرگ ادامه داد: من از این فرصت استفاده می‌کنم و قویاً از انصارالله می‌خواهم به حملات خطرناک به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سرخ و فراتر از آن پایان دهند.

او تصریح کرد: متاسفانه وضعیت نظامی نسبت به آخرین جلسه توجیهی در شورای امنیت، بهبود نیافته است. ما همچنان شاهد فعالیت‌های نظامی نگران‌کننده در خط مقدم و لفاظی‌های تشدیدکننده بین طرف‌های درگیر هستیم. پویایی کنونی یادآور این است که تهدید بازگشت به جنگ تمام عیار همیشه وجود دارد.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: وضعیت اقتصادی اکثر مردم یمن رو به وخامت است. علاوه بر این چالش‌ها، مردم یمن از بلایای طبیعی رنج می‌برند که بطور نامتناسبی بر آسیب‌پذیرترین قشر آسیب‌پذیر، صرف‌نظر از همسویی آنها در درگیری‌ها، تأثیر می‌گذارد. سیل شدید اخیر در استان های حدیده و حجه نمونه غم انگیز این شرایط است.

او افزود: ما انتظار داریم که اولویت به مردم یمن داده شود و پیام های مثبت با اقدامات مشخصی که به کاهش تنش و پیشبرد صلح کمک می کند، دنبال شود. ما همچنین به ارتباط منظم خود با فرماندهان نظامی ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که هر مکانیسم آتش بس در آینده می تواند به طور مؤثر عمل کند.

نظر شما