شناسهٔ خبر: 68625063 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرمت حسینیه سادات اخوی در قلب پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - شهردار منطقه ۱۲ تهران از اجرای مرمت و احیای حسینیه تاریخی سادات اخوی در قلب پایتخت خبر داد و گفت: طرح بازسازی این حسینیه توسط سازمان نوسازی تصویب شده و بازسازی آن در سه مرحله در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

وحیدرضا انارکی محمدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از طرح‌های مهم فرهنگی و مذهبی در منطقه ۱۲ موضوع مرمت و بازسازی حسینیه تاریخی سادات اخوی بود که به تازگی از طرح مرمت و بازسازی این حسینیه تاریخی بازدیدی انجام شد. این حسینیه قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد و متعلق به دوران قاجار است.

وی با اشاره به اینکه این تکیه تاریخی علاوه بر ظرفیت مذهبی جزیی از تاریخ کشور نیز محسوب می‌شود، گفت: اجرای کانال ناکش (ناکش ایجاد سوراخی در دیوار است که به وسیله آن رطوبت هوا را از ساختمان خارج می‌کنند) با هدف دفع رطوبت برای پیشگیری از آسیب به بنای تاریخی و لایه‌برداری انجام می‌شود.

مرمت حسینیه سادات اخوی در قلب پایتخت

به گفته وی، همچنین مرمت بنا در زیرزمین و مرمت طاق‌های آسیب‌دیده و ایمن‌سازی ایوان ضلع شرقی و سبک‌سازی سقف‌های این حسینیه توسط سازمان نوسازی شهر تهران نیز انجام خواهد شد؛ این حسینیه جزو آثار ثبت ملی کشور است و اکنون طرح مرمت و بازسازی آن در مرحله تخریب و لایه‌برداری در زیرزمین و سبک‌سازی پشت‌بام است.

شهردار منطقه ۱۲ تهران یادآور شد: ۷۳ درصد بافت منطقه ۱۲ به خانه‌ها و اماکن تاریخی اختصاص دارد و به همین منظور مرمت و بازسازی این اماکن تاریخی در این دوره مدیریت شهری مورد توجه قرار دارد.

مرمت حسینیه سادات اخوی در قلب پایتخت

به گزارش ایرنا، حسینیه سادات اخوی توسط حاج سیدابراهیم تقوی معروف به «اخوی» در زمان فتحعلی شاه قاجار احداث شد و به مرور زمان به تکیه «سادات اخوی» معروف شده است، در این حسینیه که از زمان ناصرالدین شاه وقف شده هر سال در ایام فاطمیه و محرم به مدت چند شب مراسم برگزار می‌شود.

وارثان این ملک طی چند نسل متوالی تلاش کردند این مراسم مذهبی به عنوان میراث نیاکان به همان شکل و شمایل با سنت‌های باقی‌مانده بدون کم و کاست برگزار شود. اکنون این حسینیه تاریخی در محله امامزاده یحیی (س) در مرکز تهران قرار دارد و به گفته شهردار منطقه ۱۲ طرح بازسازی آن در مرحله اجرا است.

نظر شما