شناسهٔ خبر: 68619205 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۷۰ درصد دعاوی حقوقی اوقاف کاهش پیدا کرده است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد دعاوی حقوقی اوقاف با سنددار کردن موقوفات کاهش پیدا کرده، گفت: تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ، کاداستر، حدنگار و جی آی اس ضرورت غیر قابل انکار سازمان وقف است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همایش مشترک سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز 21  شهریورماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه؛ حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس قوه قضائیه و معاونان و مدیران کل دو سازمان در محل هتل ارم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی طی سخنانی دراین همایش با اشاره به آیه «وَٱلَّذِینَ جَٰهَدُواْ فِینَا لَنَهۡدِیَنَّهُمۡ سُبُلَنَا...» گفت: این آیه پیرامون یکی از آیات جهاد است، جهاد به مفهوم مجاهده و تلاش و کوشش در راه خداست، البته در لغت هر فردی تلاش کند می‌گویند دارد جهاد می‌کند.

او اظهار کرد: موضوع بحث امروز سنددار کردن موقوفات، رسمیت یافتن اسناد قدیمی، حدنگار و حاکم کردن GIS بر تمام رقبات است. موقوفات محبوسه یعنی حبس مال می‌شود. مالکیت از شخص منفک می‌شود و شخصی که تملک شخصی داشته، اکنون تصرف شأنی می‌کند؛ یعنی متولی، جهات نیت را احراز می‌کند و بر اساس جهات، منافع موقوفه را معطوف می‌کند، به همین دلیل مال شخصی تبدیل به تصرف شأنی می‌شود.

خاموشی بیان کرد: ماده یک قانون وقف نیز این نکته را تذکر می‌دهد که سازمان اوقاف و امور خیریه در مواردی که متولیان نیستند (مفقودند یا مجهول هستند) به نیابت از مقام عظمای ولایت، مسئولی که ایشان مقام مجاز می‌دانند، جایگزین متولیان می‌شود که راهبری موقوفات را انجام دهد.

 

 

رئیس سازمان اوقاف ضمن قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران این حوزه اظهار داشت: راه ما را در سازمان اوقاف هموار می‌کنید که اول بتوانیم سرمایه وقف را بشناسیم، ثانیاً استعدادها را احصا کنیم و ثالثاً در مقام بهینه‌سازی و بهره‌وری بیشتر و اجرای امینانه نیات واقفان اقدام کنیم. یکی از اقدامات سازمان اوقاف پیرامون انتقال جنین دام سنگین به روش ivf است در این زمینه موقوفه‌ای دو و نیم هکتاری به زودی در ملارد افتتاح خواهد شد که ارزش افزوده بسیاری دارد و امروز محل افتخار آمیز برای مولدسازی سازمان وقف است.

او با بیان اینکه تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگ، کاداستر، حدنگار و جی آی اس ضرورت غیر قابل انکار سازمان وقف است، گفت: اگر ما بتوانیم رفع دعاوی، مدعیان و تثبیت حقوق مالکانه وقف را انجام دهیم درگیری ما به شدت در نظام حقوقی کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر 70 درصد دعاوی حقوقی کاهش پیدا کرده و به زودی به 90 درصد می‌رسد در این راستا تقاضا داریم مجاهدت‌ها ادامه پیدا کند.

خاموشی با بیان اینکه شناسه مساجد در سازمان اوقاف صادر می‌شود، گفت: در حوزه مساجد در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که باید رفع کنیم. مشکلات بقاع متبرکه با همکاری دو دستگاه سازمان اوقاف و سازمان ثبت اسناد کمتر شده در حوزه مساجد از لحاظ شناسه دادن و تثبیت حقوق مالکانه باید کار کنیم و بیش از 90 هزار مسجد کشور مشکلاتش مرتفع شود.

او با اشاره به اینکه بقاع متبرکه تاریخچه‌ای و تعریف خاص خود را دارد، تصریح کرد: امروز در برخی بقاع تهران دنبال تثبیت اسناد مالکانه ای هستیم که در تصرف دیگران درآمده است و می‌خواهیم بگوییم این سند تاریخی ما هست بدانید و رای صادر و ارائه داده شود تا به تفاهم برسیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در جلسات قبل نکاتی بیان شد مانند اینکه بعد از اینکه استعداد موقوفات شناسایی شد، بارگذاری‌های مختلف باید صورت پذیرد. بارگذاری‌های انتفاعی و منفعتی تفاوت‌هایی دارند، «انتفاعی» در جایی باید دانشگاه و مدرسه شود. فاصله تا هدف نهایی مشخص است. محیط‌هایی که برای بهداشت و درمان معطوف شده صدها مورد خالی است. در سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی با نهادها بستیم که هر تخت بیمارستانی برای ایجاد میلیاردها تومان هزینه دارد و تعامل بین دستگاهی می‌تواند این کار را از زمین بلند کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با طرح این پرسش که وقف برای ایفای نقش در حوزه درمان چه می‌تواند انجام دهد؟ گفت: یکی دو ماه آینده از دستگاهی رونمایی می‌کنیم که روش خاصی برای درمان انواع سرطان دارد و هزینه درمان را به شدت کاهنده می‌کند و تسریع در درمان را به شدت بالا می‌برد. یعنی اگر در روش شیمی درمانی و پرتو درمانی و جراحی 800 میلیون تومان هزینه دارد این روش به شدت کاهنده خواهد بود.

او ادامه داد: سازمان وقف به کمک دانش‌بنیان به سراغ ارزان‌سازی هزینه درمان باید برود. در زمینه ایمپلنت، ایمپلنت دندانی که سه قطعه پایه، اباتمنت و فیکسچر دارد که در دهان فرد قرار می‌دهند و هزینه بسیاری دارد، سازمان اوقاف این قطعات را تولید می‌کند و به شدت ارزان سازی را در این زمینه رقم خواهد زد که بسیاری بیماری‌های بعدی را جلوگیری می‌کند. سازمان وقف باید به کمک دانش‌بنیان‌ها درآمدهایی که دارد را معطوف به مولدسازی‌هایی کند که به ارزان سازی در هزینه درمان منجر شود. همچنین در زنجیره تولید غذا و پروتئین حق نداریم اگر می‌توانیم 10 تن تولید کنیم به 5 تن قانع باشیم. اقلیم‌هایی که در اختیار ما هست می‌تواند کمک کند باید جلسات همفکری برگزار کنیم.

خاموشی با تأکید بر لزوم استفاده از استعداد وقف در اجرای نیت، اظهار داشت: باید سراغ حمایت‌های ویژه برویم. سازمان وقف برای اجرای نیت طبق درختواره‌ای که دارد بعد از تثبیت و قدرتمند کردن موقوفات، قدرت مالی بالاتر پیدا می‌کند و توفیقات بیشتر پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما