شناسهٔ خبر: 68617879 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جمهوری در جمع نمایندگان شرکت های اقتصادی فعال در عراق: دست به دست هم دهیم

بغداد– ایرنا– رییس جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر روز چهارشنبه در نشست با تجار و فعالان اقتصادی حاضر در عراق  در محل ساختمان سفارت ایران در بغداد گفت: دست به دست هم بدهیم تا مشکلات حل بشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «مسعود پزشکیان» در این نشست که سفیر جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از مسئولان اقتصادی و مالی کشور حضور داشتند، افزود: «ما به بغداد آمده ایم تا کارها را برای بازرگانان و تجار و سرمایه گذاران ایرانی در عراق تسهیل کنیم.»
وی در عین حال تاکید کرد که با همکاری و همراهی می توان مشکلات را حل کرد تا داد و ستد و تولید به راحتی بین دو کشور ایران و عراق جریان پیدا کند.
رییس جمهوری اسلامی ایران افزود: در تعاملات تجاری و اقتصادی بین ایران و عراق، معامله دو طرفه است و هر دو باید از آن سود ببرند.
وی با صحه گذاشتن بر وجود موانع در مسیر توسعه اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور بر ضرورت ایجاد کارگروه های ویژه و طراحی یک برنامه طولانی مدت برای حل موانع و توسعه تبادلات تجاری و اقتصادی و سرمایه گذاری بین ایران و عراق تاکید کرد.
رییس جمهوری اسلامی ایران در همین نشست نتایج گفت وگوهای خود را با نخست وزیر عراق در خصوص توسعه فعالیت های تجاری و اقتصادی، مثبت ارزیابی کرد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز در بدو این نشست با ارائه گزارشی تاکید کرد که عراق شریک مهم تجاری برای ایران به شمار می رود و حجم تبادلات تجاری سالانه بین دو کشور حدود ۱۲ میلیارد دلار است.
«محمد کاظم آل صادق» تصریح کرد که حدود ۲۰ درصد از این تبادلات را صادرات نفتی ایران به عراق تشکیل می دهد.
وی با دعوت به سرمایه گذاری در عراق افزود که عراق دارای ظرفیت های سرمایه گذار خوبی است.
رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست گفت: باید رویکرد همکاری تجاری با عراق به سمت سرمایه گذاری برود.
«صمد حسن زاده» اضافه کرد که ظرفیت عراق در برابر صادراتی که ایران در حال حاضر به این کشور دارد، بسیار بیشتر است.
وی سقف تبادلات تجاری بین دو کشور را در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این سقف تبادلات می تواند به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد.
وی حوزه های سرمایه گذاری در عراق را در عرصه های کشاورزی، پتروشیمی، پلاستیک، شیشه و کفش و پوشاک عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری در این زمینه ها دستاوردهای قابل توجه برای سرمایه گذاران دو طرف به دنبال خواهد داشت.
نمایندگان شرکت ها و فعالان اقتصادی در این نشست، تعدادی از موانع افزایش حجم تبادلات تجاری و سرمایه گذاری در عراق را مطرح کردند.

پزشکیان در این نشست به مسایل و مشکلات و پیشنهادات طرح شده از سوی فعالان تجاری کشورمان گوش فراداد.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق نیز با تاکید بر تقویت روابط بین دو کشور گفت: ایران و عراق در این دیدار، ۱۴ یادداشت تفاهم امضا کردند.

دو طرف، همچنین بر تقویت همکاری در زمینه حمل و نقل و گذرگاه های مرزی تاکید کردند.

رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر عراق، همچنین گسترش دامنه نزاع در نوار غزه را محکوم کردند.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور که به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به این کشور سفر کرده است، در بدو ورود و در محل فرودگاه بین‌المللی بغداد مورد استقبال رسمی وی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور سپس، در مسیر فرودگاه تا کاخ ریاست جمهوری با حضور در محل یادمان فرماندهان شهید مقاومت، نسبت به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد.

پزشکیان سپس در محل کاخ نخست وزیری با محمد شیاع السودانی دیدار خواهد کرد و پس از آن نیز نشست مشترک اعضای هیأت‌های عالی رتبه دو کشور برگزار خواهد شد.

وی همچنین پس از دیدارهای رسمی در بغداد، جهت زیارت حرم امیرالمؤمنین و امام حسین سلام الله علیهما به شهرهای نجف و کربلا خواهد رفت.

رئیس‌جمهور از برخی پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در بصره نیز بازدید خواهد کرد و به دعوت رسمی مقامات اقلیم کردستان راهی اربیل و سلیمانیه در شمال عراق خواهد شد.

نظر شما