شناسهٔ خبر: 68608890 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

درمان معجزه‌آسای میگرن

صاحب‌خبر -
گروه علمی: حرکت، نورها، صداها و دیگر محرک‌ها ممکن است باعث علائمی مانند خستگی، حالت تهوع، تغییرات بینایی، تحریک‌پذیری و... سردردهای میگرنی شوند. اما بعضی داروها می‌تواند به شما در مدیریت علائم کمک کند تا میگرن نتواند زندگی شما را تسخیر کند.

غلبه بر میگرن
به گزارش همشهری آنلاین،جدیدترین داروی میگرن، شامل آنتی‌بادی‌ها، قرص‌های مولکولی و داروهای مهارکننده هستند که هر کدام اجزای خاصی در بدن را هدف قرار می‌دهند تا بتوانند به درمان سردردهای میگرنی کمک کنند. به‌تازگی داروهای زیادی برای درمان میگرن به بازار آمده‌اند. اما نکاتی درباره روش مصرف یا موارد منع مصرف انواع قرص‌ها جدید میگرن وجود دارد که بهتر است به آنها توجه شود.

جدیدترین داروی مقابله با میگرن
جدیدترین داروی جدید (مصوب ۹ مارس ۲۰۲۳) برای درمان میگرن، اسپری بینی زاوزپرت (زاوگپانت) است. میگرن اپیزودیک Qulipta (atogepant) هم‌نام دارویی است که قبل از آن تجویز می‌شد. نکته مهم در مورد همه این داروها آن است که هرگز نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک آنها را مصرف کنید

چرا این دارو تجویز می‌شود؟
Ubrogepant برای درمان علائم سردردهای میگرنی (سردردهای شدید و ضربان‌دار که گاهی باحالت تهوع و حساسیت به صدا یا نور همراه است) استفاده می‌شود. این دارو در دسته‌ای از داروها به نام آنتاگونیست‌های گیرنده پپتیدی مرتبط با ژن کلسی‌تونین قرار دارد که با مسدودکردن عملکرد یک ماده طبیعی خاص در بدن که باعث سردردهای میگرنی می‌شود، عمل می‌کند.

میگرن را غافلگیر کنید!
Ubrogepant، دارویی است که در شروع علائم میگرن مصرف می‌شود و در مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است؛ چون افراد را قادر می‌سازد تا با کمترین ناراحتی به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند.بر اساس مطالعه جدیدی که در ۲۸ آگوست ۲۰۲۴ منتشر شد، زمانی که در اولین نشانه‌های میگرن، قبل از شروع سردرد مصرف شود، دارویی به نام ubrogepant ممکن است در کمک به افراد مبتلا به میگرن مؤثر باشد که زندگی روزمره خود را با علائم کم یا بدون علائم انجام دهند. این مطالعه بر افراد مبتلا به میگرن متمرکز شد که به دلیل علائم اولیه مانند حساسیت به نور و صدا، خستگی، درد یا سفتی گردن یا سرگیجه می‌توانستند تشخیص دهند که چه زمانی حمله در حال وقوع است.Ubrogepant یک آنتاگونیست گیرنده پپتیدی مرتبط با ژن کلسی‌تونین یا مهارکننده CGRP است CGRP.پروتئینی است که نقش کلیدی در روند میگرن دارد.

یافته‌های مطالعه در مورد مدیریت میگرن
ریچارد لیپتون، نویسنده این مطالعه، از کالج آلبرت انیشتین، می‌گوید: میگرن یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است. اما بسیاری از افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، درمان نمی‌شوند یا گزارش می‌دهند که از درمان خود راضی نیستند.پزشکی در برانکس، نیویورک و عضو آکادمی نورولوژی آمریکا نیز عقیده دارد بهبود مراقبت در اولین نشانه‌های میگرن، حتی قبل از شروع سردرد، می‌تواند کلیدی برای بهبود نتایج باشد.

نتایج امیدوارکننده
اما یافته‌های اخیر دلگرم‌کننده است و نشان می‌دهد ubrogepant ممکن است به افراد مبتلا به میگرن کمک کند تا عملکرد عادی داشته باشند و روز خود را ادامه دهند. مطالعه جدید ۵۱۸ شرکت‌کننده داشت که حداقل یک سال به میگرن مبتلا بودند و دو تا هشت حمله میگرنی در ماه در سه ماه قبل از مطالعه را تجربه کرده بودند. همه شرکت‌کنندگان به طور منظم علائمی داشتند که نشان می‌داد میگرن ظرف چند ساعت آینده شروع می‌شود. یعنی سردرد آنها از قبل هشدارهایی برای شروع درد می‌داد.

طراحی مطالعه و پاسخ شرکت‌کنندگان
به گزارش سایت Scitechdaily محققان، شرکت‌کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند، گروه اول برای اولین مجموعه از علائم پیش از سردرد میگرن، دارونما دریافت کردند و سپس ۱۰۰ میلی‌گرم (میلی‌گرم) ubrogepant برای دومین نمونه از علائم خودمصرف کردند. گروه دوم در نوبت اول ubrogepant و برای نوبت دوم دارونما مصرف کردند.

دارونما باعث شد ۴۸ درصد از افراد مشکلی نداشته باشند. ۲۴ ساعت پس از مصرف دارو یا دارونما، ۶۵ درصد از افرادی که ubrogepant مصرف کردند نیز احساس رضایت کردند. اما اثر دارونما هم قدرتمند به نظر می‌رسید؛ بنابراین احتمال می‌رود بعضی از علل میگرن جنبه روان‌تنی داشته باشد.
کد خبر

برچسب‌ها:

نظر شما