شناسهٔ خبر: 68593462 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

"هوش مصنوعی" رقیب انسان است یا همکار ! - اکونیوز

اقتصاد ایران: طبق گزارش اخیر مؤسسه مک‌کنزی نیمی از فعالیت‌های کاری امروز بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ خودکار خواهد شد. اما هوش مصنوعی صرفاً جایگزین نیروی کار نخواهد شد. هوش مصنوعی مولد می‌تواند موجب افزایش قابل‌توجهی در بهره‌وری نیروی کار شود.

صاحب‌خبر -
 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، گزارش اخیر مؤسسه مک‌کنزی، حدود 75 درصد ارزشی که هوش مصنوعی مولد می‌تواند تولید کند در چهار حوزۀ عملیات مشتری، بازاریابی و فروش، مهندسی نرم‌افزار و تحقیق و توسعه قرار می‌گیرد. همچنین هوش مصنوعی مولد، اثر قابل‌توجهی بر تمام صنایع خواهد داشت. صنایع بانکداری، فناوری بالا (High Tech) و علوم زیستی بیشترین بهره‌مندی را از هوش مصنوعی مولد خواهند داشت.

کاربست هوش مصنوعی مولد می‌تواند از طریق خودکارسازی بخشی از فعالیت‌های آنان، موجب بهبود قابلیت‌ها و تغییر ساختار آنها شود. هوش مصنوعی مولد فعلی می‌تواند فعالیت‌هایی را که بین 60 تا 70 درصد وقت کارکنان را اشغال می‌کند، انجام دهد. این رقم بیش از رقم 50 درصدی پیشین است که پیش‌بینی شده بود. این مسئله ناشی از آن است که سرعت دگرگونی نیروی کار نیز درحال شتا‌ب‌گرفتن است.

مک‌کنزی پیش‌بینی می‌کند که نیمی از فعالیت‌های کاری امروز بین سال‌های 2030 تا 2060 خودکار خواهد شد. اما هوش مصنوعی صرفاً جایگزین نیروی کار نخواهد شد. هوش مصنوعی مولد می‌تواند موجب افزایش قابل‌توجهی در بهره‌وری نیروی کار شود. اما این افزایش، نیازمند سرمایه‌گذاری بر روی نیروی کار است.

این گزارش در 4 فصل تنظیم شده است. در فصل اول جایگاه ابزارهای هوش مصنوعی مولد، همچون ChatGPT، GitHub Copilot، Stable Diffusion  و … به عنوان شتاب‌دهنده فناوری‌های موجود، مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم به بررسی کارکردهای هوش مصنوعی مولد در صنایع مختلف پرداخته است. فصل سوم، اثر هوش مصنوعی مولد بر دگرگون‌سازی فعالیت‌های کاری، رشد اقتصادی و بهره‌وری را مورد بررسی قرار می‌دهد. در نهایت، فصل چهارم نگاهی به ملاحظات موجود برای کسب‌و‌کارها و جوامع می‌اندازد.

در جمع‌بندی گزارش آمده است که دوران هوش مصنوعی مولد اکنون در حال آغاز ‌شدن است. کشف تمام منافع این فناوری، زمان می‌خواهد و چالش‌های بی‌شماری پیش روی رهبران کسب‌و‌کارها و جوامع وجود دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما