شناسهٔ خبر: 68582499 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«امپراتوری اسموتریچ» به دنبال الحاق منطقه «ج» در کرانه باختری است

رویا معصومی

تحلیلگر مسائل سیاسی روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت ضمن تحلیل اقدامات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، می‌گوید او با ایجاد امپراتوری شخصی به دنبال اجرایی کردن طرح الحاق منطقه «ج» در کرانه باختری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی از ۲۰ ماه پیش که ۲ مسوولیت؛ شهرک‌سازی و «جنبه غیرنظامی» را در وزارت جنگ بر عهده گرفت، برای تغییرات اساسی در کرانه باختری تلاش کرد. 

به نقل از سایت خبری «عرب۴۸»، «ناحوم بارنیا» تحلیلگر مسائل سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت امروز دوشنبه گفت طبق قوانین رژیم صهیونیستی، ارتش بالاترین نهاد در کرانه باختری اشغالی است اما واقعیت این است که حاکمیت رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری به یک فرقه سیاسی بسته و افراطی واگذار شده است که گوش به فرمان یک نفر است و طبق یک برنامه نجات پیش می‌رود. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم حمایت می‌کند یا حداقل مانع نمی‌شود.

وی افزود: اسموتریچ با دو سمت مذکور خود، کرانه باختری را محاصره کرد «و هدفی که او در «طرح تثبیت» قرار داد، طرحی که در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد، تغییر نکرده است: فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین، جلوگیری از تأسیس کشور فلسطین و قرار دادن هفت میلیون عرب ساکن مابین رود اردن و دریای مرده در برابر گزینه مرگ در جنگ و مهاجرت به خارج از کشور یا شهروند درجه دو بودن برای همیشه.»

بارنیا در توضیح اقدامات رژیم صهیونیستی برای اجرایی شدن این اهداف گفت اسموتریچ به عنوان وزیر دارایی، انتقال وجوهی را که رژیم صهیونیستی برای تشکیلات خودگردان فلسطین از گمرک و مالیات جمع آوری می‌کند، مسدود می‌کند، به تأخیر می‌اندازد و مانع از پرداخت آن می‌شود تا این رژیم حقوق کارمندان خود از جمله نیروهای سرویس‌های امنیتی که در حال حاضر تنها نیمی از آن را دریافت می‌کنند، بپردازد.

بر اساس «قانون جبران خسارت قربانیان تروریسم» که توسط «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی و «سمیحا روتمن» رئیس کمیته قانون و قانون اساسی این رژیم در کنست تصویب شد، تل‌آویو بخش بزرگی از درآمدهای مالیاتی را به صهیونیست‌ها به ویژه شهرک‌نشینان منتقل می‌کند. رژیم صهیونیستی همچنین بخشی از این درآمدهای مالیاتی را معادل کمک‌های اعطایی تشکیلات خودگردان فلسطین به خانواده های شهدا و اسیران می‌داند و آن را کسر می‌کند.

کابینه رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ با غزه، ورود کارگران فلسطینی از کرانه باختری را برای کار در اراضی اشغالی مسدود کرده است.

بارنیا خاطرنشان کرد که سرویس اطلاعات شین بت که نگران است بحران اقتصادی منجر به تشدید عملیات مسلحانه شود، طرحی را برای نظارت بر ورود بخشی از کارگران به محل کار دائمی آماده کرد.

تحلیلگر سیاسی یدیعوت آحارونوت افزود ارتش رژیم صهیونیستی از این طرح حمایت کرد، اما اسموتریچ و همکارانش فشارهایی را اعمال کردند که منجر به رد طرح شین‌بت شد و مردم فلسطین چیزی جز اتکا به کمک‌های خارجی به حماس و جهاد اسلامی فلسطین نداشتند. 

** اسموتریچ در حال اجرای «طرح تثبیت» برای الحاق کرانه باختری است

بارنیا تصریح کرد اسموتریچ در دفترش در مقر وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو «امپراتوری خودش» را ایجاد کرد، «و مجری «هیلل روت» شهرک‌نشین افراطی است و این یک انتصاب سیاسی از جانب اسموتریچ در سمت «معاون اداره مدنی» است که در واقع فرماندار مطلق کرانه باختری محسوب می‌شود.

وی به نقل از پروفسور «دن تیرنر» یک شهرک‌نشین در شهرک «کفار ادومیم» گفت: «کابینه به اسموتریچ اختیار مطلق اعطا کرد که به او اجازه می‌دهد تا به سرعت کودتای برنامه‌ریزی شده در کرانه باختری را اجرایی کند که یک الحاق واقعی در مورد منطقه «ج» و آواره کردن فلسطینی‌ها از آن است.»

منطقه «ج»، حدود ۶۱ درصد از سرزمین‌های کرانه باختری را تشکیل می‌دهد که شامل تمام شهرک‌های صهیونیست نشین به غیر از شهرک‌های قدس شرقی است و ورود به بیش از ۹۹ درصد این منطقه، برای فلسطینی‌ها ممنوع یا به شدت محدود شده است.

تیرنر خاطرنشان کرد «مشاور قضایی کرانه باختری» وابسته به دادستانی کل نظامی برکنار و اداره او بسته شد «و اسموتریچ بیش از ۲۰ وکیل را تعیین کرد که وظایف آنها شامل اجرایی کردن الحاق واقعی و یهودی‌سازی این منطقه است و آنها به سرعت در حال تغییر مقررات با هدف اجازه دادن به توسعه منطقه فقط برای یهودیان هستند.

وی ادامه داد: همه امور توسط مسئولان مدنی و سیاسی مدیریت می‌شود. غیرنظامی کردن خدمات یکی از ابزارهای اسموتریچ و زیردستانش برای رهایی از کنترل ارتش و تلاش برای الحاق واقعی است. در طول یک سال و نیم گذشته، برنامه‌ریزی برای ۳۰۰ هزار فلسطینی ساکن منطقه ج و مجوز ساخت و ساز صفر بوده است اما از آن طرف، عملیات تخریب از جمله تخریب چاه‌های آب و مدارس به عنوان یک امر عادی در حال انجام است. به موازات آن، رویکرد در شهرک‌های صهیونیستی متفاوت است و اراضی متعلق به کابینه رژیم صهیونیستی چهار برابر اعلام می‌شود، مجوزهای ساخت و ساز چهار برابر شده است، کانون‌های شهرک‌سازی بدون مجوز در حال ساخت است، بیش از ۱۰۰ مزرعه و کانون‌های کوچک شهرک‌سازی در داخل مزارع فلسطینی‌ها ایجاد شده است.

تیرنر افزود: (در راستای اجرای طرح الحاق) پلیس کرانه باختری مطابق با سیاست «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی عمل می‌کند. آنها از توقف خشونت و تروریسم یهودیان امتناع می‌ورزند و اگر شهرک نشینی دستگیر شود، بلافاصله آزاد می شود. این یک الحاق واقعی است.

انتهای پیام 

نظر شما