شناسهٔ خبر: 68569022 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

همه نوشت افزار‌های ایرانی از مواد اولیه داخلی نیست همه نوشت افزار‌های ایرانی از مواد اولیه داخلی نیست

مدیرعامل نمایشگاه «ایران‌نوشت» گفت: مواد اولیه برخی اجناس در داخل کشور تولید نمی‌شود؛ چون ما صنعتش را برای تولید نداریم.

صاحب‌خبر -

محمد یقینی، مدیرعامل دهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» در پاسخ به این سوال علت قیمت مناسب محصولات ایرانی در نمایشگاه نوشت افزار چیست؟ گفت: هدف نمایشگاه «ایران‌نوشت» توزیع نیست و مسئله تنظیم بازار در نمایشگاه نوشت افزار ایرانی وجود ندارد. اما چون تولیدکنندگان مستقیماً در نمایشگاه حاضر می‌شوند، با قیمت مناسب محصولات خود را عرضه می‌کنند؛ آن هم با قیمتی که به قیمت تولید عمده نزدیک‌تر است. هدف اصلی «ایران‌نوشت» آشنایی مردم با برند‌ها و محصولات ایرانی است، تا وقتی به فروشگاه‌های نوشت افزار مراجعه می‌کنند، حساس‌تر شوند و آن برند‌ها را از فروشنده مطالبه کنند.

یقینی ادامه داد: از آنجایی که در داخل کشور نیروی انسانی، انرژی و تولید ارزان‌تر است، هزینه حمل و نقل به تولید اضافه نمی‌شود و محصولات مسیر قاچاق را طی نمی‌کند، این محصولات در مقایسه با کیفیت مشابه قیمت کمتری دارد.

 

ایران نوشت

مدیرعامل دهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» در پاسخ به این سوال که آیا صفر تا صد مواد اولیه نوشت افزار ایرانی داخلی است؟ توضیح داد: خیر، بستگی به محصولات دارد. مواد اولیه برخی اجناس در داخل کشور تولید نمی‌شود؛ چون ما صنعت اش را برای تولید نداریم. مثلاً در حوزه مداد چوب صنعتی آن را در داخل کشور نداریم؛ در حالی که اندونزی و روسیه این صنعت را دارد. یا مثلاً جوهر خودکار را فقط سه کشور در دنیا تولید می‌کند. می‌توان آن را با روش دانش بنیان تولید کرد، ولی صرفه اقتصادی ندارد. یا در حوزه دفتر، با تمام تلاش‌هایی که در دولت سیزدهم در زمینه خودکفایی در تولید کاغذ ایرانی اتفاق افتاد، اما هنوز کاغذ نوشت افزار‌ها کاغذ سفید تحریر نیست و هنوز از کاغذ‌های وارداتی استفاده می‌شود.

ایران نوشت

وی در پاسخ به این سوال که آن دسته از محصولات ایرانی که نمونه خارجی آن در بازار یافت نمی‌شود، به دلیل جلوگیری از واردات محصولاتی است که نمونه داخلی آن در کشور تولید می‌شود؟ توضیح داد: وقتی به وفور یک محصول ایرانی با کیفیت وجود داشته باشد، واردات‌کنندگان و بازرگانان بجای اینکه به چین سفارش بدهند، به تولیدکنندگان داخلی سفارش می‌دهند. در حوزه‌های مداد، خودکار، دفتر، جامدادی، کوله و محصولات طلقی بیش از ۸۰ درصد تولیدات از داخل کشور تامین می‌شود.

یقینی در پاسخ به این سوال که آن دسته از تولیدکنندگانی که به تولید دفترچه با طراحی چهره شخصیت‌های ایرانی - اسلامی می‌پردازند، از بودجه‌ای برخوردارند؟ تصریح کرد: ما در بین تولیدکنندگان نه مجموعه دولتی داریم و نه خصولتی. واقعیت این است که ما در حوزه نوشت افزار تعدادی تولیدکننده داریم که خودشان پدر یا مادر هستند، دغدغه تربیت فرزندشان را دارند، از آسیب محتوا‌های خارجی، نماد‌ها و شخصیت‌های نامناسب باخبرند، به همین دلیل به صورت خودجوش از طراحی شخصیت‌های نامناسب خودداری کردند. حال با حذف کردن محتوای نامناسب باید از چه چیزی استفاده کرد؟ از محتوا‌های خنثی گرفته تا چهره مفاخر ایرانی، چهره انیمیشن‌ها و ... در جلد دفترچه‌ها و محصولات استفاده می‌شود. 

مدیرعامل نمایشگاه «ایران‌نوشت» با بیان اینکه دعوا بر سر استفاده از شخصیت ایرانی یا خارجی نیست، بلکه دعوا بر سر این است که ما از محتوای نامناسب خارجی استفاده نکنیم، توضیح داد: متاسفانه به دلیل نبود حق کپی رایت طرح جلد نوشت افزار‌های خارجی در دسترس تولیدکنندگان ایرانی قرار گرفته است. در نتیجه، کار را برای تولیدکننده‌ای که می‌خواهد از محتوای ایرانی استفاده کند و هزینه‌های سنگینی بپردازد، سخت کرده است. اینجاست هوش مصنوعی به کمک تولیدکنندگان آمده، تا با قیمت کمتری محتوا‌های مورد نیاز خود را تولید کنند. برخی هم از محتوا‌های تولید شده به صورت پایه استفاده می‌کنند و بعد با تصویرسازی آن را تکمیل می‌کنند. طبیعتاً حجم استفاده از هوش مصنوعی به مرور افزایش می‌یابد. 

ایران نوشت

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از تولیدکنندگان از هوش مصنوعی در نوشت افزار ایرانی استفاده می‌کنند؟ تصریح کرد: نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد. تا همین دو سال پیش هیچ محتوایی در حوزه هوش مصنوعی نداشتیم. اما الان حداقل ۲۰ درصد از تولیدکنندگان در یکسری از محصولاتشان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

نظر شما