شناسهٔ خبر: 68556246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(تصویر) تظاهرات مخالفان در برزیل علیه فیلتر شبکه ایکس

"ژائیر بولسونارو" رئیس‌جمهوری سابق برزیل، هزاران معترض را در مرکز شهر سائوپائولو سازماندهی کرده و در جمع آن‌ها سخنرانی کرد. این تظاهرات روز شنبه (دیروز) به مناسبت روز استقلال این کشور برگزار شد. همزمان "لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا" رئیس جمهوری برزیل و رقیب سیاسی بولسونارو نیز به مناسبت روز استقلال برزیل در رژه رسمی ارتش این کشور در پایتخت "برازیلیا" شرکت کرد.

صاحب‌خبر -

مخالفان حکومت چپگرای برزیل روز شنبه تظاهرات بزرگی را علیه فیلتر کردن شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) در شهر سائوپائولو برگزار کردند.

به گزارش عصرایران به نقل از الجزیره، این تظاهرات در اعتراض به تصمیم اخیر دادگاه عالی برزیل برای فیلترینگ شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) به بهانه‌عدم رعایت استانداردهای قانونی این کشور، برگزار شد.

«ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهوری سابق برزیل، هزاران معترض را در مرکز شهر سائوپائولو سازماندهی کرده و در جمع آن‌ها سخنرانی کرد.

این تظاهرات روز شنبه (دیروز) به مناسبت روز استقلال این کشور برگزار شد.

همزمان «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس جمهوری برزیل و رقیب سیاسی بولسونارو نیز به مناسبت روز استقلال برزیل در رژه رسمی ارتش این کشور در پایتخت «برازیلیا» شرکت کرد.

بولسونارو با پوشیدن تی شرت پرچم برزیل، از بالای یک سکو که در خیابان پائولیستا، خیابان اصلی سائوپائولو برپا شده بود، بالا رفت و برای جمعیت سخنرانی کرد.

او در سخنان خود «الکساندر مورائس» قاضی دیوان عالی برزیل را که حکم به فیلترینگ شبکه ایکس داده را آماج حملات خود قرار داد.

عنوان راهپیمایی مخالفان، «آزادی بیان» و در اعتراض به فیلترینگ شبکه ایکس بود. بسیاری از شرکت کنندگان در راهپیمایی پلاکاردهای حاوی تصویر ایلان ماسک مالک شبکه ایکس را در دست گرفته بودند. شبکه ایکس بیش از ۴۰ میلیون کاربر فعال در برزیل دارد که هر کدام از آن‌ها دستکم یک بار در ماه به این پیام رسان متصل می‌شوند. این میزان کاربر حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۲۰۰ میلیونی برزیل را شامل می‌شود.

بولسونارو در جمع حاضران گفت: «امیدوارم سنای فدرال برزیل ترمز الکساندر مورائس، این دیکتاتور را که بیشتر از خود لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا به برزیل ضربه وارد می‌کند، بِکِشد.»

مورائس از رسانه‌های اجتماعی از جمله شبکه ایکس خواسته تا طبق قوانین برزیل یک نماینده قانونی در برزیل تعیین کند، و وقتی شبکه ایکس با لجاجت از این اقدام سرباز زد، هفته گذشته طی حکمی، این سکوی اجتماعی را در برزیل فیلتر کرد و مجازات مالی سنگینی برای دور زدن فیلترینگ وضع کرده است.

این اقدام، نقطه اوج دعوای مداوم بین این قاضی برزیلی دیوان عالی و ایلان ماسک مالک ایکس بود.

ماسک در اوایل ماه اوت دفاتر ایکس را در برزیل بست تا از اجرای دستورات دادگاه برای بستن حساب‌های انتشار دهنده «اطلاعات نادرست و گمراه کننده» اجتناب کند.

در ۲ سپتامبر، دادگاه عالی برزیل به اتفاق آرا تصمیم به فیلترینگ ایکس را تایید کرد و هر پنج قاضی دیوان از این فیلترینگ حمایت کردند.

قاضی «فلاویو دینو» یکی از قضات دیوان عالی برزیل در توضیح این تصمیم گفت: «به نظر می‌رسد طرفی که عمدا از تصمیمات دادگاه پیروی نمی‌کند خود را فراتر از حاکمیت قانون می‌داند.»

همین امر باعث شد تا جناح راست افراطی برزیل که بسته شدن ایکس را «نقض حقوق و آزادی بیان» خود می‌دانند، بار دیگر به نشانه اعتراض به خیابان‌های برزیل بیایند.

بولسونارو رئیس جمهوری سابق و یکی از چهره‌های راست افراطی برزیل، فرصت را غنیمت شمرده و مخالفان فیلترینگ ایکس را به تظاهرات اعتراضی فراخواند.

او در ۴ سپتامبر در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «وقتی آزادی بیان و مطبوعات در معرض تهدید قرار می‌گیرد، دموکراسی فریاد کمک می‌زند. بنابراین، من از همه برزیلی‌هایی که آزادی و دموکراسی ما را دوست دارند می‌خواهم: شنبه آینده، ۷ سپتامبر، به خیابان پائولیستا در شهر سائوپائولو بیایید.»

خود بولسونارو با قاضی مورائس که قبلا رئیس دادگاه عالی انتخاباتی (TSE) را (که بر انتخابات برزیل نظارت دارد) برعهده داشته، درگیری داشته است.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲، بولسونارو، در شبکه‌های اجتماعی «اطلاعات نادرستی» در مورد تقلب در انتخابات منتشر کرد. پس از شکست در انتخابات، بولسونارو و متحدانش با استفاده از «ادعاهای بی‌اساس» برای ایجاد سوء ظن، نتایج را به چالش کشیدند.

نتیجه این اقدام آن‌ها، هفته‌ها تظاهرات و حمله حامیانشان به ساختمان‌های دولتی در برازیلیا در ۸ ژانویه ۲۰۲۳ بود، که حامیان بولسونارو ساختمان‌های دولتی را غارت کردند.

پس از این آشوب، قاضی مورائس در دادگاه عالی انتخابات رای به محرومیت بولسونارو از سمت خود تا سال ۲۰۳۰ به دلیل نقشش در انتشار اطلاعات نادرست و ایجاد شورش و آشوب، داد.

در تظاهرات روز استقلال در سائوپائولو، بولسونارو دوباره ادعاهای خود درباره انتخابات ۲۰۲۲ را مطرح کرد.

او به جمعیت گفت: «انتخابات ۲۰۲۲ به واسطه حضور الکساندر مورائس رئیس دادگاه عالی انتخابات، کاملا مغرضانه برگزار شد.»

نظر شما