شناسهٔ خبر: 68467898 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رشیدی؛

بهبود وضع مدارس دولتی نیازمند یک عزم ملی است

علی قدمی

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه برگزاری کنکور به شکل گذشته مشکل ما را حل نمی‌کند، گفت: برای بهتر شدن مدارس دولتی نیازمند یک عزم ملی هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، تنها ۷ درصد پذیرفته شدگان در کنکور امسال در مدارس دولتی تحصیل کردند. این آمار باز هم کیفیت پایین مدارس دولتی و شکاف شدید در عدالت آموزشی را به سر خط خبرها برد.

به دنبال این مساله، موجی از واکنش‌ها نسبت به عملکرد دولت‌ها در به وجود آمدن این شکاف تبعیض آمیز از سوی مردم و فرهنگیان ایجاد شد. منتقدان نسبت به بی توجهی به آموزش در مناطق کمتر برخوردار، تجارت آموزش در مدارس غیردولتی و حضور انحصاری معلمان و اساتید برجسته در این مدارس گلایه کرده و حتی نامه‌هایی نیز در چند روز اخیر به مجلس شورای اسلامی روانه شد.

یکی دیگر از موضوعاتی که در همین چند روز به سرعت به سر زبان‌ها افتاد درخواست‌ها برای برگزاری کنکور به شیوه گذشته بود تا امتحانات نهایی که در دو سال اخیر محک جدی دانش آموزان برای رفتن به دانشگاه شده بود؛ باز هم کم اهمیت شده و تنها یک آزمون تستی ۴ ساعته به نام کنکور معیار انتخاب دانش آموزان شایسته برای رفتن به دانشگاه‌های برتر باشد.

صادق رشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و از اساتید تعلیم و تربیت در گفت و گو با مهر در خصوص این تبعیض و شکاف موجود میان مدارس دولتی و غیردولتی گفت: متأسفانه ما عدالت آموزشی را در کشور نمی‌بینیم. دولت اگر به دنبال تحقق عدالت آموزشی است باید هرچه سریع‌تر همه تلاش خود را برای توزیع مناسب امکانات آموزشی پای کار بیاورد. اگر می‌خواهیم شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که آنقدر اختلاف بین مدارس دولتی و غیردولتی نباشد باید امکانات بسیار زیادتری را به مدارس دولتی ارائه کنیم.

رشیدی با تاکید بر اینکه باید همان شرایطی را که در مدرسه غیردولتی برای دانش آموز فراهم می‌کنیم در مدارس دولتی هم به دانش آموزان اختصاص دهیم؛ گفت: از زیرساخت‌ها گرفته تا فضای فیزیکی تا امکانات آموزشی و ورزشی و معلمان با کیفیت هر آنچه که برای تربیت مطلوب نیاز داریم باید در مدارس دولتی فراهم کنیم؛ در نظر داشته باشید تنها یکی از نتایج این اقدام، رشد قبولی دانش آموزان مدارس دولتی در کنکور است.

برای بهتر شدن مدارس دولتی نیازمند یک عزم ملی هستیم

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه با شرایط فعلی عدالت آموزشی محقق نمی‌شود گفت: بهبود شرایط مدارس دولتی و تغییر نسبت قبول شدگان در دانشگاه‌های برتر نیازمند یک عزم ملی است. موضوع فقط کلان شهرها نیست؛ در سرتاسر کشور فقط چند درصد از دانش آموزان می‌توانند فرزندشان را به مدارس غیردولتی ببرد. این مدارس شهریه محور هستند و بسیاری از خانواده‌ها توان فرستادن فرزندانشان به مدارس غیردولتی را ندارند.

وی با طرح این سوال که چرا مدارس دولتی نمی‌توانند امکانات مدارس غیردولتی را داشته باشند گفت: همین وابستگی به دولت یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف مدارس دولتی است. اصولاً دولت‌ها صرف نظر از گرایش و جناح سیاسی خود، توانایی کمی برای برآورده کردن نیازهای انبوه مدارس دولتی دارند. زیرا دولت‌ها با محدودیت‌های مالی مواجهند. پس اگر از دولت‌ها انتظار داریم که وضع مدارس دولتی را بهتر کنند باید بودجه کلانی برای این امر اختصاص دهیم تا به نقطه قابل قبول در موضوع عدالت آموزشی برسیم. برای بهتر شدن مدارس دولتی نیازمند یک عزم ملی هستیم.

تأثیر سوابق تحصیلی موضوعی کارشناسی شده است / ‏‬در اجرا مشکل داریم

وی در خصوص خواسته برخی افراد برای برگزاری کنکور به شیوه گذشته گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی کارشناسی شده است و مردم از این بابت مطمئن باشند. دغدغه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم عدالت آموزشی و برطرف کردن همین مشکلات بوده است. اگر اشکالاتی در اجرا وجود دارد؛ با فهم بیشتر و اجرای دقیق‌تر مصوبات برطرف می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه حذف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ مشکلی از ما را برطرف نمی‌کند گفت: من با قاطعیت از این مصوبه دفاع می‌کنم. ما در اجرا مشکل داریم و این را هم در نظر داشته باشیم که برگزاری کنکور به شیوه گذشته مدافعانی دارد که منافع خود را در خطر دیدند و در یک سال گذشته مدام علیه این مصوبه اقدام کردند.

نظر شما