شناسهٔ خبر: 68457501 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

معافیت بیمه‌ای این ۱۲ هزار بنگاه+ جزئیات

منبع: ايسنا

اقتصادنیوز: بر اساس نتایج اجرای طرح کارورزی و معافیت بیمه‌ای، بیش از ۱۲ هزار و ۴۰۰ بنگاه اقتصادی مشمول معافیت بیمه‌ای قرار گرفته و بیش از ۶۹ هزار نفر موفق به عقد قرارداد کار شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی به استناد ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه و به عنوان یکی از برنامه‌های موثر وزارت کار ذیل برنامه سیاستهای فعال بازار کار در قالب تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه‌های لازم برای ارائه آموزش‌های شغلی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیتهای بلااستفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخشهای خصوصی و تعاونی را فراهم کرده است.

افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش‌آموختگان، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش‌ آموخته به کارگاه و کاهش هزینه بکارگماری نیروی کار برای کارفرما از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح کارورزی به شمار می رود.

این طرح از جمله طرح‌های اثرگذار در توسعه اشتغال و بازار کار کشور است که بستر آشنایی با محیط کار و جذب کارجویان در بنگاه اقتصادی را فراهم می‌کند و وزارت کار طی سالهای اخیر مجری اجرای‌ آن بوده است.

11

بر اساس تازه‌ترین نتایج اجرای طرح کارورزی و معافیت بیمه‌ای تاکنون ۱۶۱ هزار و ۱۳۳ نفر داوطلب در این طرح ثبت‌نام کرده و واجد شرایط شناخته شده‌اند که از این تعداد ۶۹ هزار و ۲۶۱ نفر موفق به عقد قرارداد شده‌اند. به موجب این طرح تاکنون ۲۲ هزار و ۱۳۹ واحد و بنگاه اقتصادی مشارکت داشته‌اند که ۱۲ هزار و ۴۲۷ واحد مشمول معافیت بیمه‌ای قرار گرفته‌اند.

بررسی توزیع استانی اجرای طرح نیز نشان می‌دهد که استان‌های فارس و خوزستان بیشترین تعداد داوطلب واجد شرایط و قرارداد منعقده را به خود اختصاص داده‌اند.کمترین میزان مشارکت بنگاه‌های پذیرنده نیز متعلق به هرمزگان بوده و کاهش انعقاد قرارداد و جذب نیروی کار متعلق به این استان بوده است.

63156307

کمک هزینه کارورزی، وجهی است که در پایان دوره مقدماتی کارورزی و متناسب با مدت آن به کارورز پرداخت می‌شود و مزیت طرح برای کارجویان و کارفرمایان این است که در صورت جذب کارورز، از معافیت حق بیمه سهم کارفرما به مدت حداکثر دو سال برخوردار می‌شوند.

از نگاه کارشناسان، یکی از ویژگی‌­های برجسته این طرح، تلفیق آن با طرح معافیت بیمه کارفرمایی و توجه توأمان به هریک از طرف­‌های عرضه و تقاضای بازار کار است که موجب فراهم کردن شرایط جذب پایدار نیروی کار شغل اولی از سوی کارفرما می‌شود.

داشتن مدرک دانشگاهی حداقل کارشناسی و کمتر از ۳۵ سال سن در زمان ثبت‌نام از جمله شرایط برخورداری از مزایای این طرح است و برای متقاضیان مرد ثبت‌نام کننده داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه الزامی است.

به گزارش ایسنا، فارغ التحصیلان دانشگاهی و بنگاه‌های اقتصادی علاقمند به بهره‌مندی از مزایای دوره کارورزی و معافیت بیمه‌ای، می‌توانند به مراجعه به سامانه کارورزی وزارت کار به نشانی https://karvarzi.mcls.gov.ir مراحل ثبت‌نام را دنبال کنند.

نظر شما