شناسهٔ خبر: 68404413 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

کارشناس انرژی: اختصاص بنزین به نفر در کاهش قاچاق سوخت موثر است

امین‌رضا انصاری، کارشناس انرژی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌تواند در زمینه کشف قیمت واقعی سوخت و مقابله با قاچاق بنزین موثر باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - امین‌رضا انصاری، کارشناس انرژی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌تواند در زمینه کشف قیمت واقعی سوخت برای پرمصرف‌ها و مقابله با قاچاق بنزین موثر باشد.

دولت‌ها عمدتاً به منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر اقدام به ارائه یارانه می‌کنند. اما این امر در کشور ما با سازوکاری مناسبی پیش نرفته و منجر به ایجاد مشکلاتی شده؛ به نحوی که به اعتقاد برخی کارشناسان در شرایط فعلی، فلسفه اعطای یارانه تا حدودی خدشه‌دار شده است. 

شواهد نشان می‌دهد که بر اثر قیمت‌های سرکوب شده و دستوری بنزین، اغنیا و کسانی که چندین خودرو دارند، چند برابر دیگران از یارانه سوخت بهره می‌برند. در حالی که افراد بدون خودرو که اتفاقاً جزو اقشار ضعیف جامعه هستند، از این یارانه استفاده نمی‌کنند.

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که با وجود هزینه سالانه چند میلیارد دلار برای واردات بنزین، افزایش بی رویه تقاضای کاذب و بهره‌مندی ناعادلانه مردم از یارانه سوخت، دولت باید به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برود. 

به زعم این دسته از کارشناسان، هر چقدر دولت در اجرای این طرح تعلل کند، حل مشکل بنزین در کشور با دشواری بیشتری روبرو می‌شود. زیرا هر چقدر به میزان واردات و تولید اضافه می‌کنیم، سطح تقاضا بالاتر می‌رود. 

در شرایط فعلی، هدررفت سوخت بالایی را بر اثر مصرف بی‌رویه و قاچاق بنزین در کشور شاهد هستیم. به منظور حل و فصل این مشکلات باید سازوکاری را در پیش بگیریم که ضمن ایجاد عدالت اجتماعی در توزیع یارانه سوخت به کنترل مصرف بنزین در کشور کمک کند. 

در همین زمینه امین‌رضا انصاری، کارشناس انرژی، تصریح کرد: در شرایط فعلی ثروتمندان کشور که چندین خودرو، ویلا‌های لاکچری و... دارند، به وفور از یارانه بهره می‌برند. قیمت‌های پایین و سرکوب شده باعث شده است که هدررفت انرژی بالایی را در کشور شاهد باشیم و در اقدامی عجیب می‌بینیم که افراد وسایل گرمایشی را روشن می‌کنند و برای خنک شدن خانه، در‌ها و پنجره‌ها را باز می‌گذارند!

وی ادامه داد: دولت وظیفه دارد انرژی مورد نیاز مردم را در حد مصرف معقول تأمین کند. اما هیچ جای دنیا به اقشار مرفه که زندگی‌های لاکچری دارند، یارانه انرژی پرداخت نمی‌شود. حداقل دهک‌های بالای جامعه می‌توانند انرژی موردنیازشان را خودشان تأمین کنند. 

این کارشناس انرژی با بیان اینکه اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید با پیش‌بینی سازوکار‌های اقتصادی و الزامات طرح انجام شود، اظهار کرد: دولت وظیفه‌ای در مقابل ارائه یارانه به کسانی که خودرو چند میلیاردی استفاده می‌کنند، ندارد. این بدنه لاکچری‌نشین باعث شده است که مردم بدبین شوند و نارضایتی داشته باشند. باید به سمت عادلانه‌سازی اعطای یارانه سوخت حرکت کنیم. 

به گفته انصاری طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر مزیت‌های خوبی برای کشور دارد و به لحاظ ایجاد عدالت اجتماعی در توزیع یارانه سوخت مفید است و از نظر کنترل مصرف نیز مزایایی دارد. اما باید این طرح با کار کارشناسی دقیق صورت بگیرد. قبل از اجرا، حتماً باید یک تیم کارشناسی کاربلد متشکل از کارشناسان حوزه‌های مختلف به بررسی ابعاد طرح بپردازند و برای جزئیات طرح برنامه‌ریزی کنند. 

وی با تاکید بر اینکه نیاز است اقدامات اساسی در حوزه سوخت و انرژی در کشور صورت بگیرد، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه از اهمیت بالایی برخوردار است. تقاضای انرژی در کشور باید مدیریت شود و لازم است در زمینه استفاده از یارانه‌های انرژی قانون‌گذاری داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما