شناسهٔ خبر: 68384861 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرمت ۱۳ بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- مرمت و بهسازی ۱۳ پروژه و بنای تاریخی و میراث معنوی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جمله بافت قدیمی و کاروانسرای دهدشت و پل های تاریخی پاتاوه و خیرآباد گچساران در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

مدیرکل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کهگیلویه وبویراحمد گفت: یکی از مهمترین آثار و بنایای تاریخی در حال مرمت که پارسال در فهرست آثار یونسکو نیز به ثبت رسید مربوط به کاروانسرا و بافت تاریخی دهدشت است.

بافت تاریخی شهر دهدشت مجموعه ای از عناصر مختلف معماری شهری مانند ارگ حکومتی، برج و بارو، بقاع متبرکه، مساجد، بازار، کاروانسرا، حمام ها و تاسیسات آب رسانی است که در محدوده ای به وسعت ۴۲ هکتار در بخش جنوبی شهر کنونی دهدشت قرار دارد.

سعید طالبی پور گفت: یکی دیگر از مهمترین پروژه های در حال اجرا در حوزه مرمت اثار تاریخی مربوط به پل ساسانی خیرآباد شهرستان گچساران است که رقمی افزون بر هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیارد به آن اختصاص یافته است.

او گفت: پل ساسانی مجموعه‌ تاریخی خیرآباد تاکنون در هشت مرحله مرمت و بازسازی شده است.

"پُل تاریخی خیرآباد" که نماد ونمودی از شکوه و ژرفای هنر معماری و پیشینه ای از فرهنگ و تاریخ سرزمینی ایران باستان است؛داستان زیبا و افسانه ای از پیوند عاشقی "خیری و محمد" در ۲ سوی رودخانه را نیز روایت می کند.

این جاذبه تاریخی که در جاده گچساران به اهواز و در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر دوگنبدان به سمت بهبهان در منطقه خیر آباد و در یک کیلومتری شمال روستای ده‌وه و مسیر راه شاهی آن دوران قرار دارد شکوه تمدن ایرانی در روزگاران کهن و روایتگر عشق دختر و پسری جوان به نام های خیری و محمد است.

طالبی پور امروز سه شنبه به خبرنگاران گفت: همچنین مرمت و بازسازی چند مسجد در شهرستان کهگیلویه در دستور کار و مرمت قرار گرفته که در حال تشکیل پرونده و انجام کارهای اولیه برای ثبت جهانی ۲ مورد از آنها از جمله مسجد جامع دهدشت هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مبارزه با رانت و جلوگیری از سوء استفاده در زمینه طرح های گردشگری اشاره کرد و بدون توضیح بیشتر گفت: تاکنون ۴۲ مورد در همین راستا شناسایی و برای آنها نیز پرونده قضایی و حراستی تشکیل دادیم.

طالبی پور یادآور شد: همچنین در حوزه طرح های گردشگری هم بالای ۵۰ پروژه و مجتمع های تفریحی و گردشگری در دست اجرا داریم.

او تصریح کرد: همچنین بالای چهار هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات برای این پروژه ها پیش بینی و بخش عمده ای از آن نیز پرداخت شده است.

نظر شما