شناسهٔ خبر: 68331288 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

از دکتر زالی به عنوان نماینده جامعه پزشکی تقدیر شد

در مراسم بزرگداشت حکیم اخوینی بخاری و نکوداشت دکتر تقی نجابت، از دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تقدیر و تندیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به وی اعطا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در مراسم بزرگداشت "حکیم اخوینی بخاری" پزشک نامدار ایرانی و نکوداشت دکتر تقی نجابت جراح پیشکسوت ایرانی در آستانه روز پزشک، از تلاش‌های بی‌دریغ جامعه پرتلاش پزشکی قدردانی کرد و گفت: جامعه پزشکی همواره با مردم محشورند و از سرمایه عظیم اجتماعی بین مردم برخوردارند، این مهم برای پزشکان کشور ارزشمند و مایه اقتخار است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۱۵۰ هزار پزشک متخصص و عمومی در طول شبانه‌روز ، آماده خدمت به مردم هستند اضافه کرد: امروز پزشکان کشور در مرز دانش حرکت می‌کنند و پرچم پرافتخار ایران اسلامی را با افتخار به اهتزاز درآورده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سابقه طولانی و درخشان تاریخ پزشکی در ایران اشاره کرد و افزود: به طور مثال بقایای تاریخی از شهرسوخته گواه این مهم است که از سال‌ها قبل اعمال جراحی پیچیده مغز در ایران انجام شده است.

دکتر زالی با اشاره به آثار سهمگین بیماری کرونا، ضرورت مرور خاطرات این اپیدمی را با هدف کنترل بیماری‌های نوظهور ضروری عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا بسیاری از ساختارهای متداول را فروریخت افزود: شاید پاندمی کووید را بتوان به نوعی تنبیه طبیعت تلقی کرد، نتیجه تهاجم و دست‌اندازی بشر به زیستگاه خفاش‌ها، روزهای سختی را برای مردم کره زمین رقم زد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: بیماری‌های نوپدیدی مثل سارس، مرس و کرونا که نتیجه دخالت بی‌اندازه انسان در طبیعت تلقی می‌شود در هزاره سوم سرفصل جدیدی برای بشر امروزی ایجاد کرده است، چالشی که در صورت ادامه آن بیماری‌های سهمگین‌تری ما را تهدید خواهد کرد.

به گفته وی علیرغم سختی‌ها و تلخ‌کامی‌هایی که کرونا ایجاد کرد، شاهد مهرورزی و مهربانی جهانی بودیم، به شکلی که مردم به یکدیگر نزدیکترشدند.

دکتر زالی افزود: در کرونا جامعه پزشکی و پژوهشگران سراسر دنیا یافته‌های خود را به اشتراک گذاشتند تا در برابر این ویروس ایستادگی کنند، بدون شک این حجم از گفتمان جهانی، نویدبخش شکل‌گیری تعاملات جدید و مهروزی است.

رییس دانشگاه با تاکید بر اینکه در سایه تلخ کرونا همدلی و عطوفت بین مردم بیشتر شد، اضافه کرد: تنها در استان تهران ۴۶۲ خرده نهاد در بحث اجرایی کنترل کرونا شکل گرفت، این مهم بیانگر وفاق اجتماعی د بحران‌های کشور است.

وی افزود: کمک‌های خودجوش مردمی و جمع آوری اقلام بهداشتی و غذایی در مساجد، محیط‌های اجتماعی و خانه‌های سلامت و توزیع آن در مناطق کم‌برخوردار تابلوی بی‌نظیری از مشارکت مردمی را به تصویر کشید.

دکتر زالی با بیان اینکه محله‌ها هویت و شناسنامه استان تهران است، گفت: کرونا با تمام سختی‌هایی که برای کشور رقم زد باعث شد تا بار دیگر مردم در محله‌های مختلف اتحاد را تجربه کنند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری مراسمی با هدف تقدیر از خدمات برجسته دکتر تقی نجابت گفت: این اسطوره‌های پزشکی تمام زندگی خود را صرف خدمت به مردم و گسترش دانش کرده‌اند.

به گفته دکتر زالی معرفی چهره‌های مطرح و اساتید برجسته یکی از نیازهای جامعه فرهنگی وعلمی کشور است.

دکتر تقی نجابت جراح ایرانی مقیم آلمان نیز در این مراسم اظهار کرد: تحقیقات و پژوهش‌هایی که ایرانیان خارج از کشور انجام می‌دهند نام دانشمندان پرآوازه ایران را بیش از پیش مطرح می‌کند.

وی با بیان اینکه طب امروز دنیا طب تجهیزاتی است، افزود: پزشک باید با بیمار همدلی داشته باشد و برای تشخیص بیماری او وقت کافی را اختصاص دهد، اکتفای صرف به آزمایش و تجهیزات ضمن اینکه پروسه‌ درمان را طولانی‌تر می‌کند به ترس افراد درباره بیماری دامن می‌زند.

این استاد پیشکسوت توجه به آینده و اهمیت رشد علوم پزشکی، حفظ وحمایت از نخبگان را ضروری دانست.

دکترغلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این نشست روز پزشک را تبریک گفت.

وی با بیان اینکه این نشست به نام دو پزشک ایرانی مزین است، فرهنگ و تمدن ریشه‌دار ایران را یادآور شد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه ریشه علم و تمدن بین ایرانیان به سال‌های دور برمی‌گردد تاکید کرد: بعد از مسلمان شدن ایرانیان دانش خصوصا دانش پزشکی توسعه پیدا کرد و تقویت شد.

وی با اشاره به اینکه از کشور ما بزرگانی در زمینه علم و دانش شهرت جهانی دارند، افزود: به طور مثال کتاب قانون ابن‌سینا یکی از کتاب‌هایی است که در بیشترین تیراژ به چاپ رسیده است.

دکتر حدادعادل با اشاره به ویژگی‌های ارزشمند علمی حکیم اخوینی بخاری، درباره کتاب معروفی که وی به زبان فارسی نگاشته مواردی را مطرح کرد و این کتاب را گنجینه‌ای در حوزه دانش پزشکی دانست.

دکتر محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این مراسم روز پزشک را به جامعه پزشکی کشور تبریک گفت و افزود: پزشکان در اقصی‌ نقاط کشور و خصوصا در بحران‌ها دانش خود را صرف خدمت به مردم کردند.

وی در ادامه به خدمات حکیم اخوینی بخاری در طب پزشکی اشاره کرد وگفت: حکیم اخوینی بخاری در قرن چهارم هجری اثر معروفی با مزمون علوم پزشکی، به زبان فارسی و با هدف آشنایی علافمندان به طب به رشته تحریر درآورده است.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ادامه جایگاه پزشکان و خدمات ایشان را گرامیداشت.

وی در ادامه خدمات دکتر علیرضا زالی به ویژه در بحران کرونا را ارزشمند توصیف کرد و افزود: بسیاری از پزشکان و سپیدپوشان عرصه سلامت از جان خویش گذشتند تا سلامت را به جامعه هدیه دهند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این مراسم که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، سفرای کشورهای عربستان صعودی و تاجیکستان، دکترسهرابی دبیرکل شورایعالی امور ایرانیان خارج از کشور، دکتر محمود خدادوست معاون توسعه منابع ومدیریت دانشگاه، دکتر علی علیشاهی عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر محمد صدر عضو هیئت علمی بنیاددایرة‌المعارف اسلامی و فرهنگستان علوم پزشکی، خانواده‌های پزشکان شهید سلامت و جمعی از مفاخر، پزشکان و مسئولان حضور داشتند.

در این مراسم از دکتر علیرضا زالی به مناسبت روز پزشک تقدیر وتندیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به ایشان اعطا شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان نماینده اساتید و پزشکان کشور همزمان با روز پزشک در این مراسم سخنرانی کرد.

نی‌نوازی و شعرخوانی از برنامه‌های این محفل علمی و ادبی بود.

نظر شما