شناسهٔ خبر: 68305746 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایشگاه‌ اربعینی «نقش حماسه» در قشم برپا شد

قشم - ایرنا - نمایشگاه نقاشی «نقش حماسه» با موضوع  واقعه عاشورا از آثار هنرمندان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس چهارشنبه شب در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم برپا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نمایشگاه نقاشی «نقش حماسه» به مناسبت اربعین حسینی از امشب ۱۶ تا ۳۰ ماه صفر از ساعت هشت صبح تا ۱۳ ظهر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم واقع در میدان گلها، انتهای بلوار پژوهش برپاست.

در این نمایشگاه، ۳۰ اثر از هنرمندان سرزمین آب و آفتاب و هنر جویان هنرستان هنرهای زیبای منطقه آزاد قشم با مضمون واقعه عاشورا، با استفاده از رنگ روغن، سیاه قلم، مدادرنگی و اکریلیک روی بوم پارچه ای در سبک های مختلف به نمایش درآمده است.

در این آثار، هنرمندان نگین خلیج فارس با هدایت و نظارت استاد محمد ابراهیم انصاری و سهیلا اسعدی زاده قشمی با سبکی متفاوت، این رویداد مهم بشری را در قالب هنر انتزاعی به تصویر کشیده‌اند.

این نمایشگاه شامل آثاری با مضامین حماسه کربلا و با عناوین ندامت جناب حربن یزید ریاحی، ننوشیدن آب توسط حضرت عباس (ع) از فرات، اجازه به میدان رفتن توسط حضرت عباس (ع)، شهادت حضرت علی اکبر(ع) در آغوش امام حسین (ع)، شهادت حضرت علی اصغر بر دستان امام حسین (ع) و شهادت حضرت امام حسین (ع) در گودال قتلگاه است.

تدارک نمایشگاه «نقش حماسه» در ۴۸ ساعت گذشته با انجام یک فراخوان عمومی انجام شد و از همه هنرمندان جزیره قشم دعوت شد به قدر وسع خود برای ثبت این آثار هنری نورانی اقدام کنند.

در این نمایشگاه هشت اثر نقاشی از اثنا راشدی، ام سلمه رنجبری، فاطمه اسلامی، معصومه جابری، ریحانه قشمی، زهرا سرباغی، زهرا خدمتکاری و عفاف دریانورد از هنرجویان هنرستان های هنرهای زیبای منطقه آزاد قشم نیز به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش ایرنا، اربعین به عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا در میان آزادیخواهان جهان و بخصوص شیعیان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و بنا بر روایات اربعین حسینی در واقع به عنوان سالروز بازگشت اسرای کربلا از شام به عراق بمناسبت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری است.

اربعین به عنوان تنها بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام معصوم در تقویم شمسی و قمری به ثبت رسیده و بر اساس یافته های پژوهشگران اسلامی و دینی این نخستین و تنها مراسم اربعین در دنیای اسلام است.

مطابق تقویم ۱۴۰۳، روز یکشنبه چهارم شهریور ماه برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۶، اربعین حسینی است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما