شناسهٔ خبر: 68273673 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو حماس: هرگونه توافق باید برقراری آتش‌بس کامل در غزه را تضمین کند

تهران- ایرنا- طاهر النونو از رهبران جنبش حماس در اظهاراتی گفت که هر توافقی که برقراری آتش‌بس جامع در غزه را تضمین نکند، قابل قبول نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری سما فلسطین، النونو در گفت وگو با شبکه العربی افزود: اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بخشی از جانبداری از رژیم اشغالگر و سر پوش گذاشتن بر جنایات این رژیم است.

وی گفت: اظهارات بلینکن با واقعیت تناقض دارد، زیرا حماس توافق را پذیرفت و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن را رد کرد.

پیش تر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده بود که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی طرح پیشنهادی آمریکا برای رفع اختلاف در مذاکرات آتش‌بس در غزه را پذیرفته است و توپ رسیدن به توافق را بار دیگر در زمین حماس انداخت.

شبکه تلویزیونی العربی پیش تر جزئیاتی از پیشنهادات واشنگتن را منتشر کرده بود که براساس آن، درباره محور فیلادلفیا مذاکرات فنی انجام خواهد گرفت. در طرح مذکور، گفت وگو درباره بازسازی نوار غزه در مرحله دوم مذاکرات پیش بینی شده است. همچنین بر ایجاد سازوکار نظارتی برای بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه تاکید شده است.

شبکه المیادین نیز به نقل از یک منبع آگاه فلسطینی خبر داد که پیشنهاد جدید آمریکا با پیشنهادات مورد توافق قبلی طرفین کاملا متفاوت است و پیشنهاد جدید آمریکا براساس طرح ماه می استوار و با شروط و خواسته‌های جدید رژیم اسرائیل متناسب است.

این منبع فلسطینی افزود: پیشنهاد جدید آمریکا مشابه موضع رژیم اسرائیل و خواسته‌های جدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم است. در این پیشنهاد، آتش بس دائمی و همیشگی در نوار غزه گنجانده نشده است.

به گفته این منبع، براساس طرح پیشنهادی آمریکا، آتش بس دائم در نوار غزه در مرحله دوم و در چارچوب یک سقف مشخص مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و در صورتی که حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، این رژیم مرحله دوم جنگ را از سر خواهد گرفت.

این منبع فلسطینی آگاه از روند مذاکرات همچنین، گفت: در پیشنهاد آمریکا، خروج فراگیر اسرائیل از نوار غزه پیش‌بینی نشده است. همچنین محور فیلادلفیا همچنان در اشغال اسرائیل خواهد بود و فقط از شمار نیروهای این رژیم در این منطقه کاسته خواهد شد.

براساس طرح واشنگتن تقاطع نتساریم همچنان تحت اشغال اسرائیل خواهد بود و این رژیم، ضمن در اختیار داشتن کنترل آن، اقدام به رصد حرکت فلسطینی‌ها از طریق آن خواهد کرد.

به گفته این منبع فلسطینی، در پیشنهاد آمریکا، اسرائیل از حق مخالفت با آزادی حداقل یکصد اسیر فلسطینی برخوردار خواهد بود. همچنین براساس این پیشنهاد، شمار زیادی از اسرای فلسطینی آزاد شده در چارچوب تبادل اسرا به خارج از فلسطین تبعید خواهند شد. همچنین ارائه کمک‌ها به نوار غزه به موافقت همه طرف‌ها از جمله حماس با کلیه بندهای توافق مشروط شده و مذاکرات درباره بازسازی و پایان محاصره نوار غزه پس از ارزیابی نتایج مرحله اول انجام خواهد گرفت.

نظر شما