شناسهٔ خبر: 68266219 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مذاکرات قاهره؛ پیشنهادهای جدید در مورد محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح

رویا معصومی

مقامات صهیونیستی پیش از شروع مذاکرات آتش‌بس غزه و تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی، مذاکراتی با مقامات مصری در مورد مسائل دوجانبه امنیتی مخصوصا محور فیلادلفیا و گذرگاه رفح داشتند و در این میان پیشنهاداتی رد و بدل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مقامات رژیم صهیونیستی روز یکشنبه مذاکراتی را با مقامات امنیتی مصر با هدف تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های سازشکارانه در مورد موضوعات دوجانبه امنیتی به ویژه پرونده مرزهای مشترک بین نوار غزه و سینای مصر یعنی محور فیلادلفیا و امکان بازگشایی گذرگاه زمینی رفح انجام دادند؛ مذاکراتی که پیش از مذاکرات آتش‌بس که قرار است روز چهارشنبه با حضور میانجیگران قطری و آمریکایی در قاهره انجام شود، صورت گرفت. همچنین روز یکشنبه مذاکراتی در سطح دیگر میان تیم‌های فنی مصر، رژیم صهیونیستی، قطر و آمریکا در رابطه با طرح جدید آمریکا برای مرحله اول توافق غزه انجام شد، طرحی که برای اولین بار در مذاکرات دوحه مطرح شد.

پیشنهاد رژیم صهیونیستی پیرامون محور فیلادلفیا

براساس اطلاعات العربی الجدید، مقامات مصری با پیشنهاد هیئت امنیتی رژیم صهیونیستی که به ارتش اشغالگر اجازه می‌دهد از محور فیلادلفیا، مرز بین نوار غزه و مصر به صورت موقت خارج شوند و در عین حال حق بازگشت به این محور را هر زمان که لازم باشد، محفوظ می‌دارد، چندان موافق نبودند. این مقامات مصری در عین حال که در گفتگوهای خود با همتایان صهیونیستی اعلام کردند نگرانی امنیتی رژیم صهیونیستی و تمایل ارتش این رژیم برای کنترل بر نوار مرزی میان غزه و مصر جهت ممانعت از نفوذ امنیتی را درک می‌کنند، تاکیدهای رهبری حماس را هم منتقل کردند مبنی بر اینکه با ادامه اشغال محور فیلادلفیا و کنترل ارتش رژیم صهیونیستی بر این محور و نیز محور نتزاریم در مرکز غزه مخالف است.

در همین راستا، «جهاد طه» سخنگوی رسمی حماس به العربی الجدید گفت، حاکمیت سراسر غزه باید برعهده طرف فلسطینی باشد.

ممانعت از بازگشایی گذرگاه رفح

براساس اطلاعات العربی الجدید، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از طریق تیم مذاکره کننده خود در دوحه با پیشنهاد بازگشایی گذرگاه زمینی رفح حتی با تعهد مصر مبنی اینکه یکی از نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین مدیریت گذرگاه را برعهده بگیرد و نیز تعهد آمریکا مبنی بر اینکه به مقاومت فلسطین و حماس اجازه نمی‌دهد از این گذرگاه استفاده نظامی کنند، مخالفت کرد و شرط کرد رژیم صهیونیستی باید در نظارت بر بازگشایی رفح سهم داشته باشد.

براساس این اطلاعات، قرار بود این توافق پس از پایان مذاکرات دوحه اجرایی شود اما نتانیاهو مخالفت کرد و شروطی گذاشت که محافل مصری و آمریکایی آنها را سختگیرانه توصیف کردند. همزمان، ارزیابی‌های مصر نشان می‌دهد که دیدگاه‌ها تقریبا درباره این احتمال یکسان است، اینکه حماس حضور تشکیلات خودگردان فلسطینی را در سمت فلسطینی گذرگاه رفح در چارچوب توافق داخلی فلسطین بدون حضور اشغالگران بپذیرد.

در حالی که دولت آمریکا در مذاکرات دوحه طرحی را مطرح کرد مبنی بر اینکه ارتش رژیم صهیونیستی به تدریج از محور فیلادلفیا عقب‌نشینی کند و گذرگاه رفح با حضور طرف فلسطینی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین  بازگشایی شود اما در این طرح جدید آمریکا عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از محور نتزاریم مطرح نشده است و فقط در آن تصریح شده است که آمریکا عدم تفتیش فلسطینی‌هایی که می‌خواهند از سمت ایست‌های بازرسی رژیم صهیونیستی به شمال غزه برگردند، تضمین می‌کند و این درواقع یک فرمول ضمنی برای حضور نیروهای اشغالگر در نتزاریم و عدم عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از آن است.

براساس این اطلاعات، طرحی که هم آمریکا و هم مصر درمورد بازگشایی گذرگاه رفح از آن استقبال کردند و نتانیاهو در مذاکرات دوحه با آن مخالفت کرد، شامل حضور نیروهایی از تشکیلات خودگردان فلسطین و نصب دوربین‌های مداربسته در تمامی مراحل کار در این گذرگاه است. به گونه‌ای که مرکز نظارت و مدیریت آن دوربین‌ها با طرف مصری باشد اما نتانیاهو شرط کرد تل‌آویو مکانیزمی برای نظارت شبانه روزی بر این دوربین‌ها داشته باشد که قاهره مخالفت کرد و تاکید کرد بخش‌هایی از این عملیات به خاک مصر و طرف مصری گذرگاه رفح مربوط می‌شود و در صورت وجود هرگونه نقض یا تخلف، بلافاصله به رژیم صهیونیستی اطلاع داده خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما