شناسهٔ خبر: 68231040 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه صهیونیستی خبر داد:

اصرار نتانیاهو بر اشغال محور صلاح‌الدین/ آمریکا خواهان توافق درباره «پیشنهاد جدید» خود است

تهران-ایرنا- یک رسانه صهیونیستی از اصرار «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر ادامه اشغالگری نظامیان صهیونیست در محور صلاح الدین در مرز نوار غزه با مصر در قالب هرگونه توافق آتش بس درباره نوار غزه با وجود راهکارهای جایگزین مقامات نظامی این رژیم خبر داد و گفت که آمریکا به دنبال توافق مذاکره کنندگان بر سر «پیشنهاد جدید» خود در مذاکرات آتش بس درباره نوار غزه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: با وجود اینکه دستگاه امنیتی اسرائیل راهکارهای جایگزینی را درباره محور صلاح الدین (فیلادلفیا) مطرح کرده است اما نتانیاهو بر ادامه حضور نظامی اسرائیل در این محور اصرار دارد. «یوآو گالانت» وزیر (جنگ) اعلام کرده است که خروج از محور صلاح الدین، فقط برای مدت محدود ۶ هفته امکان پذیر است.

این شبکه همچنین درباره دور جدید مذاکرات برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه و تبادل اسیران در دوحه قطر و قاهره مصر گفت: آمریکا به رژیم اشغالگر اعلام کرده که این آخرین فرصت مذاکره است و شکست در آن، می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای فراگیر منجر شود.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی درباره اصرار نتانیاهو بر بازرسی از آوارگان فلسطینی که می خواهند از جنوب و مرکز نوار غزه به خانه های خود در شمال این منطقه از طریق محور «نتساریم» بروند، گفت: آمریکایی ها در پیامی صریح اعلام کردند که شرط مربوط به سازوکار بازرسی برای بازگشت به شمال نوار غزه را نمی پذیرند و این موضوع را قابل طرح روی میز مذاکرات نمی دانند.

این رسانه صهیونیستی اعلام کرد: آمریکا به همه طرف‌ها اطلاع داده است که «پیشنهاد بهبودیافته» ارائه شده در دوحه با هدف از بین بردن شکاف‌های باقی‌مانده، یک پیشنهاد غیرقابل تکرار است و هیچ مذاکره دیگری وجود نخواهد داشت و این به آن معناست که یا باید با آتش بس موافقت کنند و یا خطر وخامت اوضاع و وقوع یک جنگ منطقه ای را پذیرا باشند.

آخرین دور مذاکرات درباره دستیابی به آتش بس در نوار غزه و مبادله اسیران بین رژیم صهیونیستی و جنبش حماس روز پنجشنبه و جمعه در دوحه قطر از سرگرفته شد اما جنبش حماس تاکید کرد که در آن شرکت نمی کند زیرا بدنبال بحث درباره طرح های پیشنهادی جدید نیست و بر اجرایی شدن طرح پیشین مورد توافق در دور گذشته مذاکرات تاکید دارد.

درحالی که رسانه های رژیم صهیونیستی و برخی مقامات آمریکایی از پیشرفت در دور جدید مذاکرات در دوحه سخن گفتند، منابع جنبش حماس با رد این ادعا گفتند که مذاکرات نتیجه ای در بر نداشته است. جنبش حماس بر لزوم فشار بر کابینه نتانیاهو برای تن دادن به طرح مورد توافق تاکید دارد. با این حال، قرار است دور درگیری از مذاکرات هفته آینده در قاهره برگزار شود.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از عزیمت تیم کاری این رژیم به قاهره در فردا یکشنبه خبر داد و گفت: آمریکا برای مذاکره نهایی درباره جزئیات توافق آتش بس، در این نشست حضور می یابد.

پایگاه خبری صهیونیستی «والا» نیز از حضور رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)، رئیس سازمان جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) و نخست وزیر قطر در مذاکرات هفته آینده در قاهره خبر داد.

کاخ سفید جمعه شب با انتشار بیانیه ای بعنوان بیانیه مشترک قطر، مصر و آمریکا اعلام کرد: تیم های کاری در روزهای آینده به کار فنی در مورد جزئیات اجرا، از جمله ترتیبات اجرای مفاد بشردوستانه توافق، و همچنین جزئیات مربوط به گروگان ها و بازداشت شدگان ادامه خواهند داد و مقامات ارشد دولت های ما، قبل از پایان هفته آینده مجدداً در قاهره گرد هم می آیند تا توافق را تحت شرایطی که امروز مطرح شده به نتیجه برسانند

«سامی ابوزهری» از مسئولان ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اشاره به مذاکرات روزهای پنجشنبه و جمعه در دوحه قطر گفت: مذاکرات و توافق واقعی در جریان نیست و ما فقط شاهد تلاش برای تحمیل خواسته های اسرائیل و آمریکا به مقاومت هستیم.

ابوزهری اضافه کرد: سخن از نزدیک بودن دستیابی به توافق، توهم است و آنچه از طریق میانجی ها شنیدیم، نشانه عقب گرد کامل در مذاکرات و نقض مفاد مورد توافق در مذاکرات ۲ جولای (۱۲ تیرماه) است.

مذاکرات آتش‌بس غزه که روز پنجشنبه در دوحه قطر آغاز شد، روز جمعه پایان یافت. در بیانیه مشترک کشورهای قطر، مصر و آمریکا آمده است که مقامات بلندپایه سه کشور به عنوان میانجی، با هدف دستیابی به توافق برای آتش بس در نوار غزه و آزادی اسیران، در گفت وگوهای فشرده ای شرکت کردند و این گفت وگوها در فضایی جدی و سازنده برگزار شد.

این بیانیه افزود: آمریکا روز جمعه پیشنهاد دیگری به طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه کرد که می تواند به کاهش اختلاف ها منجر شود و این پیشنهاد که مورد حمایت دوحه و قاهره قرار گرفت، با اصول پیشنهاد «جو بایدن» که در تاریخ ۳۱ می ۲۰۲۴(۱۱ خرداد ۱۴۰۳) ارائه شده بود و قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، مطابق است.

این بیانیه افزود: این پیشنهاد براساس نقاطی است که هفته گذشته بر آن توافق شد و می تواند شکاف ها را کاهش دهد، به صورتی که شرایط اجرای سریع توافق را فراهم کند.

نظر شما