شناسهٔ خبر: 68230947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

یادداشت؛

تأثیرات منفی خاموشی‌های بی دستاورد 

محمد مختاری فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت: با شروع موج گرما در کشور، دولت برای کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از قطعی برق، اقدام به کاهش ساعات اداری و حتی تعطیلی بسیاری از آنان کرده است که حال باید تأثیرات این خاموشی‌های بدون برنامه را بررسی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با شروع موج گرما در کشور، دولت برای کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از قطعی برق، اقدام به کاهش ساعات اداری و حتی تعطیلی بسیاری از آنان کرده است که حال باید تأثیرات این خاموشی‌های بدون برنامه را بررسی کرد. 

از تأثیرات اقتصادی آن کاهش تولید را می‌توان نام برد، قطع برق می‌تواند منجر به توقف فعالیت‌های صنعتی و تولیدی شود که به کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP) می‌انجامد. 

افزایش هزینه‌ها از دیگر اثرات این خاموشی‌ها است که دولت مجبور می‌شود برای جبران خسارات ناشی از قطع برق، هزینه‌های زیادی را برای تعمیر و نگهداری زیرساخت‌های برق، جبران خسارات به کسب و کارها و ارائه کمک‌های مالی به مردم متحمل شود، کاهش درآمد در پی قطع برق می‌تواند منجر به کاهش درآمد دولت از طریق مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات‌ها شود. 

قطع برق می‌تواند منجر به افزایش نارضایتی عمومی و اعتراضات مردمی شود همچنین اختلال در خدمات عمومی مانند حمل و نقل، آب و فاضلاب، بهداشت و آموزش شود. 

از دیگر اثرات منفی این خاموشی‌ها افزایش جرم و جنایت در برخی مناطق می‌شود، قطع برق از جنبه سیاسی باعث کاهش محبوبیت دولت در بین مردم می‌شود، قطع برق می‌تواند منجر به اختلال در سیستم‌های امنیتی مانند دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های هشدار و سیستم‌های کنترل ترافیک شود. 

دولت بعد از تعطیلی صنایع پرمصرف و یا تغییر ساعت کار آنان به سراغ ادارات دولتی رفته و ساعت کاری آنان را بسیار کاهش و یا تعطیل کرده است تا شاید بتواند بخشی از نیازهای انرژی را از این طریق جبران کند که وضعیت خاموشی‌های روزهای تعطیل نشان می‌دهد که تعطیلی ادارات تأثیر چندانی بر تأمین انرژی و ایجاد تراز در شبکه ندارد. 

از میزان مصرف برق، کمتر از ۵ درصد متعلق به ادارات است که آنها حدود ۳۵۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند و این یعنی اگر همه ادارات دولتی به صورت کامل تعطیل شده و مصرفی نداشته باشند، عملاً جوابگوی نیاز ایجاد شده نخواهند بود.

این عامل بازدارنده تنها باعث افزایش نارضایتی عمومی و کاهش شدید بهره‌وری در انجام امورات کشور شده است، قطع برق معمولاً به نفع هیچ‌کس نیست و می‌تواند برای همه افراد و گروه‌ها، از جمله دولت، کسب و کارها و مردم عادی، منفی باشد. 

با این حال، در برخی موارد ممکن است برخی گروه‌ها از قطع برق سود ببرند، اما این سودها معمولاً موقتی و غیراخلاقی هستند، به نظر می‌رسد، مدیریت اداری کشور به کاهش ساعت کاری رغبت دارد و باید بررسی شود این کاهش ساعات اداری دقیقاً به نفع چه کسانی می‌تواند باشد.

مدیریت خاموشی برق یک چالش پیچیده است که نیازمند تلاش‌های مشترک دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی است، با توجه به عوامل مؤثر در موفقیت مدیریت خاموشی برق، کشورها می‌توانند با اتخاذ سیاست‌های مناسب و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های برق، از خاموشی‌های گسترده جلوگیری کنند. 

موضوع مهمی که بایستی به آن توجه ویژه کرد، اصلاح سبک زندگی ایرانیان و مدیریت زمانِ استفاده از منابع انرژی است، بایستی به طور فعال در زمینه آموزش مردم برای مدیریت مصرف برق در زمان‌های بحرانی تلاش کرد. 

مطمئناً یکی از علل عدم توسعه‌یافتگی نیز همین بهره‌وری و افزایش هزینه‌های سو مدیریت در کشور و این‌چنین تعطیلی‌های گسترده بدون هدف است.

انتهای خبر/224224

نظر شما