شناسهٔ خبر: 68229178 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

۲۷.۲ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۲۶ مرداد ماه امسال ۲۷ میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - به گزارش بانک مرکزی؛ در این مدت برای کالا‌های اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۴ میلیارد و ۶۳۹ میلیون دلار و برای خدمات ۶۵۹ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۵ میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

بر اساس این گزارش بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۰۱ میلیون دلار و در مجموع ۶ میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.

این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۲۰۶ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۵۴ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳ میلیون دلار، ۹۶۵، ۲۰۳، ۴۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲۶ مرداد ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.
 
علاوه بر این گروه ها، هفت میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار ارز نیمایی و دو میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

در مجموع تامین ارز صنایع ۲۰ میلیارد و ۴۵۳ میلیون دلار از طریق سامانه نیما و ارز صادارت در مقابل واردت انجام شده است.

در این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۲۷ مرداد ماه، ۴۰ هزار و ۶۹۶ تومان برای دلار، ۴۴ هزار و ۷۴۹ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۸۱ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۶۸۰ تومان برای یوآن، ۴۵۳ تومان برای روبل و ۱ هزار و ۲۰۷ تومان برای لیر محاسبه شده است.

گفتنی است، در روز ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۶۱ تومان، یورو با نرخ ۵۳ هزار و ۹۴۸ تومان، درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۳۵۹ تومان و ۱۰۰ دینار نیز عراق با نرخ ۳ هزار و ۶۷۱ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۵ هزار و ۹۳ تومان، یورور با نرخ ۴۹ هزار ۵۸۵ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۲۷۸ تومان بود.

انتهای پیام/

نظر شما