شناسهٔ خبر: 68193446 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

عبور از موج گرما، نیازمند همراهی و مدیریت مصرف مشترکان برق است

صاحب‌خبر -

مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای فارس گفت: در این روزهای گرم سال که شاهد رکوردزنی بی‌سابقه دمای هوا هستیم، جهت جلوگیری از بروز حوادث برای زیرساخت‌های صنعت برق و عدم خاموشی‌ها، نیازمند همراهی و مدیریت مصرف برق توسط مشترکان خانگی و صنایع هستیم.

محسن جوادی آزاد امروز، 24 مردادماه با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی و رکوردزنی بی‌سابقه گرما در چند هفته اخیر موجب افزایش مصرف برق مشترکین و فشار بر زیرساخت‌های مهم صنعت برق شده است، گفت: بی‌شک این امر باعث ایجاد بروز آسیب‌هایی به سیستم‌های نیروگاهی و شبکه‌های پست و توزیع می‌شود.

وی افزود: هر چند صنعت برق استان فارس تلاش کرده با همت و پشتکار کارکنان خود، این مخاطرات را که گاه منجر به خاموشی‌های موقت در برخی نقاط استان می‌شود را به حداقل برساند؛ اما قطعاً افزایش دمای هوا تقاضای برق را افزایش داده و موجب افت ولتاژ خواهد شد، اتفاقی که اگر با کمی همدلی و مدیریت مصرف کنندگان انرژی، مشترکان خانگی، کسبه بازار، ادارات، صنایع و کشاورزان همراه باشد شاهد کمترین حد خاموشی برق در مناطق مختلف استان خواهیم بود.

جوادی آزاد ادامه داد: افزایش دما را یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تولید و مصرف برق دانست و عنوان کرد: به طور کلی هر یک درجه افزایش دما، موجب کاهش ۳ تا ۴ درصد از تولید برق نیروگاه‌ها و راندمان شبکه‌های انتقال می‌شود.

وی با اشاره به این مطلب که گرما باعث کاهش راندمان تجهیزات شبکه برق خواهد شد اظهار کرد: تجهیزات خنک کننده ایستگاه‌ها که وظیفه خنک‌سازی دستگاههای تولید برق را به عهده دارند، با افزایش دمای محیط کارایی خود را از دست داده و موجب فشار بر زیرساخت‌ها و احتمال بروز حوادث می‌شود.

جوادی آزاد با ذکر این مطلب که رشد مصرف برق در کشور ما سالانه حدود ۴ تا ۴.۵ درصد است عنوان کرد که اما امسال شاهد رشد ۸.۷ درصدی مصرف برق بودیم این رقم بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌های صنعت برق بوده حتی در بدبینانه‌ترین حالت رشد مصرف برق را ۶ درصد پیش بینی کرده بودیم.

مدیر روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر عوامل متعددی را در این افزایش مصرف، دخیل دانست و افزود: استفاده از کولرهای گازی که این روزها تعدادشان بسیار زیاد شده فشار زیادی را بر شبکه برق وارد می‌کنند از طرفی نیز وجود و استخراج رمز ارزها نیز یکی از عوامل مهم در افزایش تقاضای برق در کشور است.

او تاکید کرد: برای مقابله با این وضعیت با توجه به انسجامی که بین ارکان صنعت برق اعم از تولید ، انتقال و توزیع وجود دارد اقدامات مختلفی از جمله افزایش تولید برق، کاهش تلفات، مدیریت بار، تشویق مشترکین به کاهش مصرف برق و… در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای فارس، جوادی آزاد در پایان با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع از عموم مردم درخواست می‌شود تا در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و با رعایت مصرف بهینه برای گذر از اوج مصرف جلوگیری کنند گفت: از همین رو توصیه می‌شود که هم‌استانی‌های عزیز از مصارف غیر ضروری برق خودداری کرده و در ساعات اوج مصرف برق یعنی ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ از روشن کردن و استفاده از وسایل برقی پرمصرف جدا خودداری کنند.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما