شناسهٔ خبر: 68174458 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کرمانشاه امسال ۷۰ درصد افزایش یافته است

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی اعم از مراتع و جنگل‌های استان کرمانشاه امسال در مقایسه با سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، انشاالله کولانی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار افزود: در سال جاری در مجموع بر اثر ۱۰۵ فقره آتش سوزی، ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان دچار آتش سوزی شد.

وی با بیان اینکه این میزان آتش سوزی در سال گذشته در این زمان تنها ۶۳ فقره بود یادآور شد: از مجموع این ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار، یک هزار هکتار را مرتع، ۴۵۰ هکتار را جنگل و مابقی را عرصه های طبیعی دیگر تشکل می دهد.

عامل انسانی مهمترین دلیل آتش‌سوزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه علت عمده حریق های روی داده را عامل انسانی ذکر کرد و گفت: علاوه بر عامل انسانی یک یا دلایلی که موجب افزایش حریق در سال جاری شرایط آب و هوایی بود به طوری که در جنگل های منطقه گیلان غرب تنها در یک شب ۴۰ نقطه بر اثر صاعقه دچار آتش سوزی شد.

کولانی با بیان اینکه بارش‌های بهاره بسیار مناسب امسال موجب مستعد شدن منابع طبیعی استان برای آتش‌سوزی شد، گفت: از این رو برای پیشگیری از وقوع اینگونه حوادث در مناطق جنگلی و مرتعی ۴۰ تیم واکنش سریع در ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های تابعه استان برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی تشکیل شد.

آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کرمانشاه امسال ۷۰ درصد افزایش یافته است

حضور پررنگ جوامع محلی در اطفای آتش

وی با قدردانی فراوان از مشارکت های بسیار خوب گروه های مردمی در خاموش کردن آتش در مناطق جنگلی استان به ویژه شهرستان ثلاث باباجانی ادامه داد: مشارکت مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان به گونه ای بود که در حالی که کمتر از یک ساعت از بروز آتش در این منطقه زمان گذشته بود ولی بیش از ۹۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم و علاقه مندان به طبیعت به کمک نیروهای امدادی آمدند.

کولانی با اشاره به اینکه در اطفای آتش در این مناطق که گاهی چندین شبانه روز نیز به طول انجامید در هوای گرم بالای ۴۰ درجه حتی یک نفر از نیروهای مردمی از ما درخواست آب و غذا نکرد گفت: این افراد کاملا خودجوش و با هزینه شخصی و تجهیزات خودشان برای کمک به خاموش کردن آتش به کمک ما آمده بودند که جا دارد از این همه احساس مسوولیت آنها قدردانی کنم.

آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کرمانشاه امسال ۷۰ درصد افزایش یافته است

اختصاص ۲۰۰ دستگاه دمنده به استان کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه افزود: با کمک خیرین و ستاد بحران استان ۲۰۰ دستگاه دمنده برای استفاده در آتش سوزی در عرصه های طبیعی به استان کرمانشاه اختصاص یافت که در بین شهرستان های مختلف توزیع شد.

وی تاکید کرد: با تزریق این تعداد دمنده، شمار دستگاه های دمنده استان به یک هزار و ۱۹۳ دستگاه افزایش پیدا کرد که نقش مهمی می تواند در اطفای حریق داشته باشد.

کولانی با بیان اینکه برای صیانت از منابع طبیعی به عنوان سرمایه های ملی باید گروه‌های مردمی با منابع طبیعی همگام شوند افزود: با آموزش های همگانی و تشکیل گروهای همیار طبیعت در روستاها و مناطق بحرانی درصدد حفاظت بیشتر و پیشگیری از حریق با بهره گیری از همه ظرفیت ها هستیم و باتوجه به نزدیک بودن دسترسی روستاییان و عشایر به جنگل‌ها و مراتع، آموزش روستاییان، بهره برداران، جوامع محلی و عشایر جزو برنامه های مهم این اداره کل است.

آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کرمانشاه امسال ۷۰ درصد افزایش یافته است

آموزش سالانه ۱۰ هزار نفر از جوامع محلی

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های واحد ترویج این اداره کل آموزش دادن سالانه ۱۰ هزار نفر از جوامع محلی و روستاییان است تا با استفاده از توان آنها بتوانیم از عرصه های طبیعی استان به شکل مناسبی حفاظت کنیم.

کولانی یادآور شد: در حال حاضر ۴۳ تشکل و سازمان مردم نهاد و ۲۰۰ تعاونی با این اداره کل به صورت کاملا خودجوش مشارکت دارند به طوری که در بسیاری از فعالیت ها به ویژه در اطفای آتش در مناطق جنگلی و مرتعی همواره پیش قدم هستند.

در انتهای این نشست از خبرنگاران حاضر در این مراسم به مناسبت روز خبرنگار تجلیل شد.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۴ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار را نیز مرتع تشکیل داده است.

نظر شما