شناسهٔ خبر: 68149414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

صداهای انفجار در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا

مقامات روسی و اوکراینی یکدیگر را به آتش زدن نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متهم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کردند که صداهای انفجار در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا شنیده شده و دود تیره در بخش شمالی این نیروگاه هسته‌ای مشاهده شده است.

بنابر اعلام روزنامه هیل، کی یف روسیه را به تلاش برای ایجاد آتش سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متهم کرد.

بر این اساس، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در این باره در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: نظامیان روسی اقدام به ایجاد آتش سوزی در نیروهای هسته‌ای زاپروژیا کردند. این امر می‌تواند باعث ایجاد آسیب به این نیروگاه شود.

در ادامه این پیام آمده است: در حال حاضر، میزان تشعشعات از این نیروگاه طبیعی است اما تا زمانی که نیروهای «تروریست» روسی کنترل این نیروگاه هسته‌ای و منطقه زاپروژیا را در دست دارند شرایط نمی‌تواند طبیعی باشد.

از طرفی روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای از آتش گرفتن سیستم خنک کننده نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا درپی حمله ارتش اوکراین خبر داد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با انتقاد از حمله ارتش اوکراین، از نهادهای بین المللی همانند آژانس بین المللی انرژی اتمی به دلیل سکوت در برابر اقدامات کی یف انتقاد کرد.

روسیه در مارس ۲۰۲۲ استان زاپروژیا را تصرف کرده و در سپتامبر همان سال این استان را طی برگزاری همه پرسی به خاک خود ضمیمه کرد.

نظر شما