شناسهٔ خبر: 68079227 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

یحیی سنوار؛ هنرمندی که شاهکار طوفان‌الاقصی را خلق کرد

یحی السنوار یک هنرمند است، با این حال شاهکار او یک شعر یا یک نقاشی نیست، بلکه یک انقلاب در زمان واقعی است، او هنرمندی است که عملیات طوفان‌الاقصی به‌عنوان شاهکار هنری او شناخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری المیادین در گزارشی نوشت «اسکار وایلد»، هنرمند ادبی فقید ایرلندی، در اثری که در قرن نوزدهم منتشر شد، به‌طور نمادین می‌نویسد: «زندگی از هنر تقلید می‌کند» او می‌نویسد: «هدف خودآگاه زندگی یافتن بیان است و هنر به آن اشکال زیبایی ارائه می‌دهد که از طریق آن‌ها می‌تواند آن انرژی را درک کند.» وایلد تز جالبی را در فلسفه هنر مطرح می‌کند: «جذابیت زیبایی‌شناختی هنرسازی را می‌توان در تجربه‌های زیسته نیز پیدا کرد، زندگی از طریق تلاش آگاهانه انسان‌ها را می‌توان به اشکال زیبای مشخصه هنرهای زیبا ارائه کرد: جایگزین کردن کسل‌کننده بودن ظاهری زندگی با شکوه و هیبت.»

برای مثال، ابزارهای ادبی، همچون پیشگویی (اشاره به پایان دراماتیک در اوایل داستان در حالی که طرح هنوز در حال باز شدن است) و ایجاد تضاد دلپذیر بین نتیجه مورد انتظار و نتیجه نهایی در داستان، بعضی از این اشکال زیبا هستند که زندگی می‌تواند از طریق آن‌ها باشکوه شود.

زیبایی‌شناسی چارچوب نظری مناسبی برای نزدیک شدن به رویدادها و شخصیت‌های سیاسی اخیر در فلسطین تلقی نمی‌شود. با این حال، زمانی که تصمیم گرفتم درباره «یحیی السنوار» بنویسم، ترجیح دادم زیبایی‌شناسی را انتخاب کنم تا شخصیت تحسین برانگیز و الهام بخش السنوار را در پس زمینه کمپین توهین‌آمیز رسانه‌های اسرائیلی و غربی مورد توجه قرار دهم.

یحیی سنوار

هنرمندی که خالق شاهکار طوفان‌الاقصی است

یحی السنوار یک هنرمند انقلابی است، با این حال، السنوار برخلاف دیگران، هنرمندی بسیار عملی و مادی‌گرا است، شاهکار او یک شعر یا یک نقاشی نیست، بلکه یک انقلاب در زمان واقعی است، او هنرمندی است که عملیات طوفان‌الاقصی به‌عنوان شاهکار هنری او شناخته می‌شود.

یحیی السنوار و پیش‌بینی طوفان‌الاقصی

از هفتم اکتبر برای همیشه به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ کشور استعماری یاد می‌شود که در آن جنگجویان جوان تدابیر امنیتی پیشرفته اسرائیل را دور زدند: شکستن محاصره صهیونیستی اعمال شده بر غزه و شورش علیه اشغالگران.

بر اساس برآوردهای وب‌سایت خبری فرانسوی Media Part، تنها در مدت شش ساعت، مبارزان مقاومت توانستند ویرانی فاجعه‌باری را بر دولت استعماری وارد کنند، ۱۰۰۰ تله را خنثی کردند، بیش از ۲۰۰۰ زخمی برجای گذاشتند و صدها نفر را به اسارت گرفتند.

«هرتزی هالوی»، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل بی‌درنگ پس از این عملیات گفت: «این حمله شنیع توسط یحیی السنوار برنامه‌ریزی شد.»

السنوار که نامش در لغت به معنای ماهیگیر یا سازنده قلاب ماهیگیری در زبان عربی است، هنگامی که طوفان‌الاقصی برای نابودی دولت استعماری صهیونیستی می‌آمد به‌عنوان رهبر آن دیده شد.

گزارشی که رویترز در اوایل این ماه نوشت، سخنرانی السنوار در سال ۲۰۲۲ را یادآوری می‌کند که به طرز عجیبی وقایع عملیات طوفان‌الاقصی را در انتخاب کلمات او پیش‌بینی می‌کرد.

السنوار در سخنرانی خود خطاب به تشکیلات امنیتی اسرائیل در چهاردهم دسامبر سال گذشته، طی مراسم مردمی در غزه به‌مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد تأسیس حماس، اسرائیلی‌ها را به طور خاص تهدید کرده بود که «طوفان» قریب‌الوقوع خواهد بود.

یحیی السنوار در یک سخنرانی تلویزیونی در مقابل جمعیتی در غزه گفته بود: «انشاالله در سیلی خروشان به سوی شما خواهیم آمد، با موشک‌های بی‌پایان به سوی شما خواهیم آمد، در طوفان بی‌وقفه جنگنده‌ها به سوی شما خواهیم آمد، با میلیون‌ها نفر از مردم خود همچون یک جزرومد بی‌وقفه به سوی شما خواهیم آمد.»

رویترز خاطرنشان می‌کند که تا زمان سخنرانی، السنوار به همراه «محمد الضیف»، فرمانده گردان‌های القسام، از قبل برنامه‌های محرمانه‌ای را برای هفتم اکتبر طراحی کرده بودند.

با نگاهی به گذشته متوجه می‌شویم اظهارات السنوار که به‌عنوان تهدیدهای توخالی و اغراق‌آمیز تعبیر می‌شد، هشداری از یک عملیات قریب‌الوقوع بود و تشکیلات اسرائیل زمانی که سنوار در حال پیش‌گویی بود، صحبت‌های او را جدی نگرفت.

یحیی سنوار؛ هنرمندی که شاهکار طوفان الاقصی را خلق کرد

روزهای اولیه یحیی به‌عنوان یک انقلابی جوان

السنوار اصالتاً اهل شهر ساحلی عسقلان است که جمعیت بومی فلسطینی آن پیش از خلع ید توسط شبه نظامیان صهیونیست، از صنعت ماهیگیری امرار معاش می‌کردند.

او در اردوگاه خان یونس در غزه از پدر و مادری پناهنده که به اجبار در نکبت سال ۱۹۴۸ آواره شده بودند به دنیا آمد. یحیی از همان سال‌های اولیه به شدت درگیر فعالیت‌های سیاسی بود. او در مقطع کارشناسی، بلوک اسلامی را در دانشگاه اسلامی غزه رهبری کرد و در آنجا مدرک لیسانس خود را در مطالعات عربی دریافت کرد.

در سال ۱۹۸۲، السنوار در ۱۹ سالگی برای نخستین بار به‌دلیل دست داشتن در فعالیت‌های انقلابی ضدصهیونیستی دستگیر شد. او چند ماه را در زندان‌های اسرائیل سپری کرد، جایی که وقت بیشتری را به انقلاب فلسطین اختصاص داد.

السنوار پس از گذراندن چند ماه در زندان‌های اسرائیل، پس از ملاقات با دیگر انقلابیون فلسطینی در زندان، زندان را ویژه‌تر و با ارتباط بهتری ترک کرد.

در سال ۱۹۸۵ او دوباره دستگیر شد. او حین محکومیت دوم خود در زندان‌های اسرائیل، با شیخ «احمد یاسین»، بنیان‌گذار و رهبر حماس که چند سال بعد جنبش حماس را بنیان نهاد، ملاقات کرد. همبستگی او با یاسین، هاله‌ای از افتخار به او می‌بخشید و راه را برای صعود او در صفوف حماس هموار می‌کرد.

پس از آزادی در سال ۱۹۸۵، سنوار به طور گسترده در تشکیلات سیاسی کار کرد و سطح فعالیت خود را به اقدامات مسلحانه سازمان‌یافته ارتقا داد. السنوار در آن سال سازمان «المجد» را تأسیس کرد. این گروه مسلح که بعد از آن به حماس ملحق شد، به خلاصی غزه از شر خائنان اختصاص داشت. السنوار، در رأس گروه المجد، همدستان و جاسوسان محلی را شکار می‌کرد و آن‌ها را می‌کشت.

کار امنیتی السنوار در آن زمان بخشی از تلاش‌های انباشته در راستای راهبرد آشکار برای تحکیم غزه به‌عنوان سنگر مقاومت برای آزادی فلسطین بود.

السنوار در سال ۱۹۸۸ در سن ۲۵ سالگی برای سومین بار به‌دلیل خنثی کردن جاسوسی و اقدامات خرابکارانه اسرائیل در غزه دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.

یحیی سنوار درحال اسلحه کشیدن

حکم ۲۳ سال حبس السنوار در زندان‌های اسرائیل

یحیی السنوار که به زور از رویه نهضت آزادی‌بخش فلسطین جدا شد و روزهای ابتدایی بزرگسالی خود را در زندان‌های اسرائیل گذراند.

او از دور شاهد آشکار شدن سریع تاریخ، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، محکم شدن هژمونی ایالات متحده، حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۰، حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و توافق اسلو که سازمان آزادی‌بخش فلسطین را خنثی کرد، بود. در سال ۱۹۹۳ و متعاقب آن گسترش شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری رود اردن همه‌ی این‌ها باید او را با بی‌قراری برای از سرگیری عملکرد انقلابی‌اش خشمگین کرده باشد.

وی شاهد آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰، آزادسازی غزه در سال ۲۰۰۵، پیروزی مقاومت لبنان در برابر تجاوزات اسرائیل در سال ۲۰۰۶، تحکیم ائتلاف محور مقاومت منطقه‌ای، انتفاضه اول و انتفاضه دوم بود، که باید شور و شوق او را برای از سرگیری رویه انقلابی خود تقویت کرده باشد.

علاوه‌بر این، پیروزی حماس در انتخابات غزه در سال ۲۰۰۶ که بازی را تغییر داد، باید او را سرشار از رضایت یک پیروزی کرده باشد چراکه می‌دید یک هدف استراتژیک که مدت‌ها برای آن تلاش کرده بود، محقق شده است: یک پیروزی میان‌مدت در راستای تثبیت غزه به@عنوان سنگر مقاومت.

یحیی سنوار و اسماعلی هنیه یحیی سنوار در کنار شهید اسماعیل هنیه

از زندانی آزاد شده تا آزادکننده زندانیان

در سال ۲۰۱۱، السنوار با ۱۰۲۷ نفر دیگر در یک معامله مبادله اسرا بین مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر اسرائیل آزاد شد.

السنوار در طول جشن بازگشت به خانه خود در شهر غزه، آرزوی خود را برای آزادی تمامی زندانیان باقی مانده در زندان‌های اسرائیل از مقاومت ابراز کرد.

پس از پیوستن به حماس، او به سرعت در رتبه‌های بالاتر رفت و در سال ۲۰۱۷ جایگزین اسماعیل هنیه به‌عنوان رئیس سیاسی غزه شد.

یحیی السنوار، یکی از باسابقه‌ترین اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، امروز رهبری تلاش‌های انقلابی برای آزادی زنان و مردان فلسطینی را بر عهده دارد.

یحیی السنوار که خود به همراه ۱۰۲۷ فلسطینی دیگر در ازای یک سرباز ربوده شده اسرائیلی در سال ۲۰۰۷ آزاد شد، امروز مسئولیت ده‌ها سرباز و شهرک‌نشین اسرائیلی اسیر در غزه را بر عهده دارد.

شش سال پس از خروج از زندان‌های اسرائیل، که در آن زمان توسط دولت نتانیاهو در سال ۲۰۱۷ اداره می‌شد، یحیی السنوار امروز اهرم فشاری را علیه نتانیاهو و کابینه جنگی او به کار می‌گیرد تا تمامی اسرای فلسطینی را آزاد کند.

پس از آرزوی مقاومت برای آزادی تمامی اسرای فلسطینی باقی مانده در زندان‌های اسرائیل، شش سال بعد، السنوار نقشه‌ای را ترسیم می‌کند و شرایط را برای آزادی آخرین فلسطینی زندانی توسط رژیم اشغالگر اسرائیل به اجرا می‌گذارد.

در سال ۲۰۱۸، السنوار راهپیمایی بزرگ بازگشت را در تلاش برای شکستن محاصره غزه به صورت مسالمت‌آمیز رهبری کرد و با نیروهای وحشی اسرائیل که معترضان مسالمت‌آمیز را قتل عام کردند، مواجه شد. سه سال بعد، او عملیات طوفان‌الاقصی را رهبری کرد و محاصره را با موفقیت شکست.

نظر شما