شناسهٔ خبر: 68026864 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ملاحظاتی در پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

ملاحظاتی در پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه

۱. حدود ۳۰۰ روز از طوفان‌الاقصی گذشته است و برخلاف آنچه انتظار می‌رفت نه تنها تبادل اسرا انجام نشد بلکه با کشته شدن بیشتر اسرای باقی‌مانده و پیش‌بینی باقی ماندن تنها ۵۰ اسیر زنده معادلات تغییر کرده است. اکنون فشارهای داخلی برای توافق و تبادل اسرا تا حدودی تاثیر خود را بر روی نتانیاهو و تصمیمات از دست داده اند و نتانیاهو برای ادامه دار کردن جنگ و آغاز نبرد جدید در لبنان در فشار افکار عمومی داخلی نیست.

۲. رژیم و همپیمانان با شکست در به‌کارگیری توان نظامی از یمن گرفته تا لبنان و غزه برای پیشبرد راهبردهای خود (توقف جبهه‌ها و ضربه جدی به حماس و تسلیم کردن آن به اتخاذ آتش‌بس مدنظر) راهبرد جنگ را به مسیر اطلاعاتی تغییر داده که نقطه قوت آن محسوب می‌شود.

۳. ترور محمد ضیف ( فرا از نتیجه)، فواد شکر و اسماعیل هنیه در یک هفته یعنی اراده رژیم بر جنگ اطلاعاتی است و توان اجرایی آن وجود دارد. حذف ۳ شخص تاثیرگذار و مهم در فاصله کوتاه، پیغام واضح دشمن به مقاومت بر جنگ موجودیتی است.

۴. باید توجه داشت که با عملیات وعده صادق به‌واسطه تجربه موفق در همه عرصه‌ها (دیپلماسی، نظامی و رسانه‌ای) مفهوم انتقام برای حفظ بازدارندگی و امنیت بدون آنکه منجر به جنگ شود، در ذهن‌ها تا حدودی تثبیت شد و باید از این اعتبار استفاده‌ای دوباره کرد.

۵. توصیه بالا، به معنای توقع‌سازی از اجرایی شدن وعده صادق دو نیست. بلکه آماده‌سازی ذهن‌ها با استفاده از تجربه وعده صادق است که نه تنها جنگ نشد، بلکه ثبات را از حوزه‌ی امنیت تا اقتصاد تضمین کرد.

۶. با توجه به آنچه در تحلیل وضعیت کنونی و بایدها در دو بخش بالا گفته شد؛ دو خط پاسخ باید دنبال شود: یکی فوری، واضح و علنی و دیگری پاسخ هدفمند، با پیغام‌های مشخص برای سیستم اطلاعاتی و رسانه‌ای دشمن و ادامه‌دار در ماه‌های پیش‌رو.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما