شناسهٔ خبر: 68006783 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تهران چند بنگاه مشاور املاک دارد؟

آمارهای مربوط به تعداد بنگاه های مشاور املاک و وضعیت معاملات بازار به گونه ای است که به نظر می رسد هزینه اغلب بنگاه ها از محل حق کمیسیون جبران شدنی نیست.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: بر اساس آمارهای غیررسمی، در شهر تهران به ازای هر ۲۰۷ آپارتمان یا خانه مسکونی، یک بنگاه مشاور املاک وجود دارد و طبق آمارهای رسمی، فعلاً سرانه معاملات مسکن بنگاه‌های املاک در شهر تهران فقط ۰.۲۶ است؛ یعنی به‌طور میانگین، در شهر تهران یک بنگاه ملکی، هر ۴ ماه یک معامله خریدوفروش انجام می‌دهد.

در جریان بازرسی‌های سال گذشته از بنگاه‌های مشاور املاک تهران، تعداد بنگاه‌های ملکی داری مجوز در شهر تهران حدود ۱۲ هزار بنگاه برآورد شده بود و اکنون داود بیگی‌نژاد، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با ایرنا، از فعالیت بیش از ۲‌ هزار و ۵۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز در تهران خبر داده است. با این حساب، نسبت بنگاه‌های غیرمجاز به بنگاه‌های مجاز در شهر تهران به ۱۷.۲ درصد رسیده که رقم قابل‌توجهی است.

ماجرا وقتی عجیب‌تر می‌شود که سرانه مسکن تهران به ازای هر بنگاه ملکی محاسبه شود؛ در شهر تهران حدود ۳ میلیون واحد مسکونی اعم از آپارتمان و خانه وجود دارد و به ازای هر ۲۰۷ واحد مسکونی، یک بنگاه ایجاد شده است.

با احتساب اینکه سالانه حدود ۱.۵ درصد مسکن موجود در شهر تهران معامله می‌شود، تعداد بنگاه‌های ملکی بسیار بالاتر از رقمی است که بتواند از محل حق کمیسیون قانونی این معاملات کسب درآمد کنند.

نظر شما