شناسهٔ خبر: 68004931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهارت آموزی، چشم انداز موفق اشتغال و کارآفرینی

خرم آباد - ایرنا - مهارت آموزی و گسترش آموزش های فنی و حرفه ای مسیری برای رونق اشتغال و توسعه اقتصادی جامعه به منظور ترسیم چشم انداز کارآفرینی و اشتغال زایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا امروزه در دنیای اقتصاد به خوبی اثبات شده است بدون تخصص و مهارت، حضور در عرصه پر رقابت اقتصادی تداوم ندارد و مهمتر از همه اینکه بدون مهارت و تخصص های جدید نمی توان حرفی برای گفتن و امید به بقای کسب و کار داشت که در این میان به روز رسانی مهارت ها و آشنایی علوم و فنون است که بقای کسب و کار پایدار را تضمین خواهد کرد.

توسعه و رشد اقتصادی در دنیای کنونی مستلزم کسب مهارت و تخصص های مورد نیاز است تا افراد با توان و تخصص جهت ارائه خدمات کیفی در بازار کار به فعالیت بپردازند و بتوانند با تکیه بر تخصص و مهارت های کسب شده فعالیت قابل توجه و مشتری پسندی را ارائه دهند.

مهارت آموزی و کسب تخصص و توانمندی های لازم در شرایطی که تحصیلات دانشگاهی به تنهایی قادر به پاسخگویی بازار کار نیست، یکی از مهمترین عوامل مورد نیاز برای دستیابی به اشتغال پایدار است.

سالانه تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت چندانی، متقاضی اشتغال و بازار کار می شوند که نبود تخصص و مهارت برای حضور در این بازار پرمخاطب و پر رقابت بیش از پیش خودنمایی می کند و پس از سال ها تحصیل در دانشگاه، تازه باید روانه مراکز مهارت آموزی شوند تا بتواند جایگاهی در بازار کار برای خود کسب کنند در صورتی که همراه بودن تحصیلات دانشگاهی با کسب مهارت ها می تواند علاوه بر کاهش هزینه های اقتصادی ازدحام ورود به بازار کار را کاهش دهد و از طرفی امکان کارآفرینی و ایجاد شرایط برای اشتغال افراد دیگر را نیز فراهم کرد.

بر کسی پوشیده نیست که رشد و توسعه اقتصادی به ایجاد اشتغال وابسته و در میان عوامل موجود در ایجاد اشتغال، نقش مهارت‌آموزی و کارآفرینی بسیار پررنگ است، بنابراین توانمندسـازی نیروی انسانی از طریق آموزش مهارت‌های شغلی و تخصصی، در راسـتای ترغیـب و توسـعه کارآفرینی، به ویژه در مراکز آموزش مهارتی، یکی از این راهکارهای اساسی محسوب می‌شـود که می‌تواند به تربیت نیروی انسانی توانمند و کارآفرین کمک کند که علاوه بر کاهش مشکلات اقتصادی، تاثیر مستقیمی بر افزایش بهره‌وری و کارایی شاغلان در بخش های گوناگون دارد.

بر این اساس فقدان مهارت لازم برای ورود به بازار کار از موانع مهم بهبود اشتغال است که افراد می توانند با دریافت آموزش های مهارتی سازمان فنی و حرفه ای و کسب مهارت ها و فنون مورد نیاز به راحتی وارد بازار کار شوند و در مواردی حتی در مسیر کار آفرینی نیز گام بردارند.

هدف اصولی در اجرای طرح‌های مهارت‌محور و آموزش فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی انسانی ماهر و ایجاد اشتغال پایدار است که با رویکرد آموزش های مهارتی مخاطبان بسیاری را هر ساله زیر چتر آموزش های خود پوشش می دهد و با ارائه نوین ترین فنون، نیروی کار ماهر را به واحدهای صنعتی و فنی و حتی بازار کار روانه می کند.

۶ هزار و ۳۴۲ نفر از آموزش های فنی و حرفه ای لرستان بهره مند شدند

مدیرکل فنی وحرفه ای لرستان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۰۰ هزار و ۲۰۰ نفر ساعت آموزش به متقاضیان مهارت آموزی در سطح استان ارائه شده است بیان کرد: مشاغل آموزشی استان در چهار رشته اصلی صنعتی، خدماتی، کشاورزی و فنی ارائه و زیرساخت های لازم در این راستا ایجاد شد و در حوزه فرهنگ، هنر و گردشگری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

علی پاشایی با بیان اینکه ۶ هزار و ۳۴۲ نفر دوره آموزش طی این مدت در فنی و حرفه ای استان ارائه شده است اظهار داشت: ۶۵ درصد متقاضیان مهارت آموزی آقا و ۳۵ درصد خانم بودند.

مدیرکل فنی وحرفه ای لرستان ادامه داد: این مدت ۲ هزار و ۶۱۰ نفر از مهارت آموزان متقاضیان مهارت آموزی، ۷۷۹ نفر سرباز، ۶۲۹ نفر زندانی، ۶۴۱ نفر ساکن سکونتگاه های غیر رسمی، ۳۵۳ نفر دانشجو و ۲۵۷ نفر از مناطق روستایی بودند.

پاشایی تاکید کرد: همچنین ۲۲۲ نفر از شاغلین بنگاه های اقتصادی، ۲۰۲ نفر فارغ التحصیل دانشگاهی، ۱۹۶ نفر معتاد بهبود یافته، ۱۷۲ نفر سرپرست خانوار، ۸۶ نفر از آسیب دیدگان اجتماعی، ۷۱ نفر زن خانه دار، ۵۵ نفر از جامعه عشایری، ۳۰ نفر افراد دارای معلولیت، ۲۸ نفر مشمولان بیمه بیکاری، ۱۱ کودک کار و خیابانی از آموزش های فنی و حرفه ای استان طی سه ماه نخست سال بهره مند شدند.

وی بیان کرد: در راستای توسعه مهارت آموزی و رونق کسب و کار در سطح استان نیز ۱۳۷ کارگاه ثابت شهری، ۴۰ کارگاه روستایی و ۴۵ کارگاه سیار شهری در سطح استان فعال است.

آموزش ۲۹ هزار و ۱۶۸ نفر در سال گذشته

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان بیان کرد: ۲۹ هزار و ۱۶۸ نفر سال گذشته در بخش دولتی از آموزش های فنی و حرفه این استان بهره مند شدند که از این مجموع ۱۸ هزار و ۴۰۵ نفر مرد و ۱۰ هزار و ۷۶۲ نفر زن بودند.

پاشایی با بیان اینکه در این راستا چهار میلیون و ۴۷۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برگزار شده است، ادامه داد: ۳۰۹ نفر از آسیب دیدگان اجتماعی پارسال متقاضی شرکت در این دوره بودند که از این تعداد ۱۰۸ نفر مرد و و ۲۰۱ نفر زن بودند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان اظهار کرد: ۱۱۵ نفر افراد دارای معلولیت، ۲۶ پناهنده و اتباع خارجی، ۷۰۴ دانش آموخته و فارغ التحصیل دانشگاهی، ۶ هزار و ۴۲۹ دانش آموز، ۸۲۷ دانشجو، ۲۸۱ زن خانه دار، ۷۴۱ زن سرپرست خانوار از دوره های آموزشی و مهارتی این اداره کل بهره مند شدند.

وی بیان کرد: همچنین یک هزار و ۵۴۴ زندانی، یک هزار و ۱۶ ساکن سکونتگاه های غیر رسمی، یک هزار و ۲۰۹ ساکن مناطق روستایی،۱۲۲ ساکن مناطق مرزی محروم، پنج هزار و ۲۰۷ سرباز، ۹۰۹ شاغلان بنگاه های اقتصادی، ۱۳۴ نفر از مناطق عشایری، ۱۵ هزار و ۶۷۸ کودک کار و خیابانی، هشت هزار و ۷۴۸ نفر متقاضی مهارت آموزی، ۵۳ مشمول بیکاری و ۶۰۰ معتاد بهبود یافته از دوره های آموزشی این اداره کل استفاده کردند.

۴۷۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای در لرستان فعال است

وی اظهار کرد: اکنون ۴۷۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای در استان فعال می باشد که نسبت به دولت قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشته و از این تعداد ۲۶۹ آموزشگاه در فعالیت دولت سیزدهم راه اندازی شده است.

به گفته پاشایی سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیش از ۳۰ هزار استاندارد شغلی و حدود ۱۵ هزار شایستگی تعریف کرده و مدارک آن در بیش از ۲۰۰ کشور عضو سازمان جهانی کار قابل ترجمه و استفاده است.

وی با اشاره به شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه کلیدی بودن نقش آموزش، مهارت‌افزایی جوانان و لزوم برنامه‌ریزی مدیران ارشد ادامه داد: رسالت عظیم آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی رسمی آموزش‌های مهارتی و کوتاه‌ مدت در کشور لزوم توجه به این نهاد حیاتی را مورد تاکید قرار می دهد.

وی در خصوص ظرفیت بالقوه زیرساخت‌های آموزش فنی و حرفه ای بیان کرد: یکی از قابلیت‌های موجود، داشتن مربیان توانمند و با انگیزه است که در صورت فراهم بودن سایر زمینه‌های آموزشی، روند اجرای آموزش‌های مهارتی در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت.

پاشایی افزود: فعالیت‌های مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای به طور مستقیم و غیرمستقیم با بیشتر دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی در ارتباط است بنابراین تعامل و برگزاری نشست‌های مشترک جهت مطرح کردن مسائل و مشکلات آموزشی در راستای جهت‌دهی توانمندی‌های حوزه آموزش و به دنبال آن ایجاد مشاغل پایدار، غیرقابل انکار می باشد.

۱۹ هزار و ۶۷۰ نفر دوره در آموزشگاه های خصوصی لرستان کسب مهارت کردند

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد خدمات به بخش خصوصی واگذار شده است افزود: در این راستا سال گذشته چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شده است که مهارت آموزان این دوره ها ۲۶ درصد مردان و ۷۴ درصد زنان بوده اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان ادامه داد: در دولت سیزدهم، تغییر و تحول شگرفی در سازمان ایجاد و سال گذشته در جشنواره ملی مهارت ۲ مقام ملی توسط استان لرستان کسب شد، هم اکنون نیز تمام اقشار آسیب پذیر، سربازان وظیفه، دانش آموزان و دانشجویان، طلاب و زندانیان جزو جامعه هدف فنی و حرفه ای استان هستند و براساس نیازسنجی و تقاضا محوری تحت آموزش این اداره کل قرار دارند.

وی با بیان اینکه مراکز جدید متناسب با فناوری روز در استان ایجاد و طرح های نیمه تمام نیز پیگیری شده است، اظهار کرد: برخلاف سال های قبل که صدور مجوز ممنوع و بازار سیاه در خصوص معامله مجوزها آغاز شده بود، تسهیل در صدور مجوزها توسط دولت سیزدهم انجام شد و فنی و حرفه ای در صدور مجوزها اقدام خوبی داشت.

به گفته وی ۲۵۰ مهارت فنی و حرفه‌ای در ۲۰ مرکز ثابت در حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر استان لرستان به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

کسب هفت مدال المپیاد توسط مهارت آموزان فنی و حرفه‌ای لرستان

مسوول المپیاد اداره کل فنی و حرفه ای لرستان نیز گفت: هفت مدال المپیاد کشوری توسط مهارت آموزان این نهاد کسب شد.

حمید دوست محمدی بیان کرد: در بیست و یکمین دوره المپیاد ملی مهارت هفت نفر از مهارت آموزان این اداره کل موفق به کسب مدال شدند که از این مجموع سه مدال طلا، یک نقره و سه برنز دریافت شده است.

وی اظهار داشت: سید یزدان موسوی در رشته نان های حجیم، حسن محمدی مقدم در رشته امنیت سایبری و سید سعید موسوی در رشته سخت افزار موبایل موفق به دریافت مدال طلا در این دوره از المپیاد ملی مهارت شدند.

وی ادامه داد: محمد ابوالحسنی در رشته نانوایی مقام دوم کشوری، همچنین صابر پارسا در رشته تراش سی ان سی (این دستگاه به منظور کنترل خودکار عملیات مختلف به صورت عددی استفاده می‌شود و می‌تواند توسط کامپیوتر فرایندهای گوناگون را اجرا کند که بکارگیری آن موجب افزایش سرعت و دقت در کار می‌شود.)، بهارآذرخش در رشته آشپزی و هوشیار رجیب پور در رشته تاسیسات الکتریکی رتبه سوم کشور را کسب کردند.

دوست محمدی گفت: همچنین جشنواره ملی مهارت استان نیز در چهار حوزه سفیران مهارت، خیرین مهارت، بنگاه های فعال اقتصادی و پیشکسوتان برگزار شده است که در این راستا چهار نفر برتر استانی انتخاب شدند و مستندات این افراد به سازمان فنی و حرفه ای ارسال شده است.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات مهارتی در نیروهای مسلح و اداره کل زندان های استان لرستان بیان کرد: در مسابقات مهارتی اداره کل زندان های استان از مجموع ۱۷۰ شرکت کننده ۷۰ نفر جهت شرکت در مرحله استانی در ۱۵ رشته مهارتی انتخاب شده اند.

وی با بیان اینکه مستندات شرکت در بیست و یکمین دوره المپیاد ملی مهارت سال گذشته به دبیرخانه ارسال و نتایج آن اکنون اعلام شده است عنوان کرد: مسابقات مهارتی نیروهای مسلح استان نیز در مرحله ثبت نام ۲۰ رشته است.

نظر شما