شناسهٔ خبر: 67967739 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

فراخوان سیزدهمین دوره جشنواره مسابقه کتابخوانی رضوی

سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با بهره گیری از تجربیات دوره های گذشته و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین با تمسک و همکاری بنیاد بین المللی امام رضا (ع)تلاش مینماید،سهم عمیق و اثرگذاری را در اعتدال و گسترش مدیریت فرهنگ دینی و عقاید اصیل اسلامی و خدمت کریمانه ایفا نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا تربت جام ،باتوجه شایسته و نیاز جدی به تعالی فرهنگی، در نهاد کتابخانه های عمومی کشور زمینه بسیار مساعدی برای برپایی جریان گسترده و فراگیر جشنواره کتابخوانی رضوی را فراهم نموده است تا معرفت افزایی نسبت به مقام اهل بیت علیه السلام را در پیوند با بایسته های فرهنگی و اجتماعی فرهنگ مطالعه دنبال نماید.

در همین راستا سیزدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با بهره گیری از تجربیات دوره های گذشته و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین با تمسک از ثقلین با همکاری بنیاد بین المللی امام رضا (ع)تلاش مینماید،سهم عمیق و اثرگذاری را در اعتدال و گسترش مدیریت فرهنگ دینی و عقاید اصیل اسلامی و خدمت کریمانه ایفا نماید.

 اهداف و آموزه های آن به ویژه فرهنگ منوّر رضوی؛ علیهم السلام:

الف: اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمهی معصومین

ب: گسترش فعالیتهای کتابخوانی و مطالعه کتابهای مرتبط با سیره ی پاک حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت امام رضا علیه السلام؛

ج: شناسایی و معرفی کتابهای فاخر مرتبط بافرهنگ و سیره اهل بیت علیهم السلام از طریق انتشار گسترده ی این آثار؛

د: تولید محتوای ادبی و هنری کتاب محور ناظر به فرهنگ معصومین در فضای فرهنگی جامعه؛

 عناوین موضوعی: حضرت امام رضا (ع) وحضرت محمد (ص)- بخش ویژه. 

بخشها و نحوه شرکت: جشنواره در بخشهای فردی، خانوادگی و گروهی به شیوه الکترونیک برگزار میگردد.

فردی: متناسب بارده سنی هر فرد ضمن مطالعه کتابها در هر یک از رشته ها امکان مشارکت دارد.

خانوادگی: با انتخاب گزینه خانوادگی و افزودن همه یا بخشی از اعضای درجه یک خانواده )پدر، مادر، همسر، فرزند، خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ( امکان مشارکت متناسب بارده سنی را دارند.

گروهی: با انتخاب گزینه گروهی توسط سرگروه و اضافه کردن اعضای گروه )در گروههای 4 نفره از هم سالان ( امکان مشارکت در پویش گروهی #خادمیاران_خدمت متناسب بارده سنی فراهم شده است.

تبصره: • شرکت کنندگان در جشنواره میتوانند در یکی از دو بخش فردی یا گروهی و خانوادگی شرکت کنند.

امتیاز بخش خانوادگی از محاسبه میانگین نمرات اعضای خانواده انجام شده و شرکت کنندگان این بخش دو بار وارد مرحله قرعه کشی میشوند.

شرکت کنندگان بخشهای گروهی و خانوادگی دو بار در قرعه کشی شرکت داده می شوند.

منابع: 9 عنوان کتاب به تفکیک گروه سنی به شرح زیر، به عنوان منابع این دوره از جشنواره معرفی شده است. دسترسی به کتابها از سه طریق خرید کتاب با تخفیف، دریافت امانی کتاب با مراجعه به کتابخانه های عمومی سراسر کشور و همچنین دسترسی به نسخه الکترونیک در سامانه مسابقات امکان پذیر است.

فراخوان سیزدهمین  دوره جشنواره مسابقه کتابخوانی رضوی .

قالبهای رقابتی: شرکت کنندگان در دو نوع قالب در رشته های مختلف می توانند به رقابت بپردازند.

1 کتابخوانی: این قالب شامل رشته های (قصه گویی ، معرفی کتاب، خوانش بخشهایی از کتاب، چهارگزینه ای) است و عالقه مندان میتوانند متناسب با رده های سنی خود کتاب و رشته موردنظر را انتخاب و در جشنواره شرکت کنند.

.2 هنری: این قالب شامل انواع رشتههای (هنرهای تجسمی، دستسازه، داستان و شعر، هنرهای دیجیتال)است و هر فرد متناسب با عالقه مندی و رده های سنی خود امکان انتخاب کتاب و رشته مورد نظر را داراست.

قوانین و مقررات: .1 پویشهای کتابخوانی : قصه گویی ، معرفی کتاب، خوانش بخشهایی از کتاب )ارسال فیلم( شرکت کنندگان در 4 گروه سنی (خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال)کلیپهای باکیفیت از آثار خود را در این رشته ها میتوانند در قالب فیلم به صورت فردی ارسال کنند.

هر فرد میتواند به ازاء هر کتاب در رده سنی خود، یک پویش ارسال نماید.

ضروری است در هنگام ضبط فایلهای ویدئویی هر شرکت کننده ابتدا نام و نام خانوادگی، مشخصات کتاب و نام داستان یا صفحه مربوطه را ذکر کند.

در رشته "خوانش بخشی از کتاب" ابتدا بایستی بهترین قسمت از کتاب را که دارای آغاز و پایان است را انتخاب نموده و با رعایت مهارتهای خواندن، لحن مناسب و ظرفیتهای پیرا زبانی و... خوانش خود را ضبط و ارسال نماید.

در رشته "قصه گویی"در تمامی رده های سنی فقط باید از 4 کتاب خردسال و کودک جشنواره استفاده گردد. می تواند همراه با اجرای نمایش خالق باشد.

فیلمهای ارسالی به صورت افقی ضبط و حداکثر در 3 دقیقه و حجم 50 مگابایت در وبگاه جشنواره بارگذاری شود.

خالقیت و نوآوری در آثار ارسالی در اولویت داوری و امتیازدهی قرار دارند.

.2 چهارگزینه ای: • شرکتکنندگان (گروههای سنی نوجوان و بزرگسال)میتوانند با انتخاب و مطالعه منابع جشنواره متناسب با رده سنی خود به سواالت چهارگزینهای پاسخ دهند.

هر فرد میتواند در مجموع در دو مسابقه(چهارگزینه ای)به ازاء هر کتاب در رده سنی خود، در یک مسابقه چهارگزینه ای شرکت کند.

.3 هنرهای تجسمی : نقاشی، طراحی، کالژ، خطاطی و خوشنویسی (ارسال عکس)

شرکت کنندگان در 4 گروه سنی (خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال)بایستی تصاویر با کیفیت از آثار خود مربوط به هر کتاب را در قالب عکس و بهصورت فردی ارسال کنند.

ترسیم نقاشی یا خط نوشته بایستی متناسب با مفاهیم و تصاویر موجود در کتاب باشد.

در انتخاب هر یک از رشته های هنرهای تجسمی (نقاشی، کالژ، خطاطی و خوشنویسی)محدودیتی وجود ندارد.

ضروری است مشخصات شرکت کننده اعم از نام، نام خانوادگی، سال تولد، نام کتاب و عنوان داستان، در یکسانتیمتری بالای صفحه به صورت خوانا و دقیق ذکر شود.

ترسیم نقاشی و انواع خطاطی با هر سبک یا فن و استفاده از تمامی ابزار نقاشی (مدادرنگی، آبرنگ، مدادشمعی، گواش، زغال و....) قلم ریز و درشت آزاد است.

در رشته های هنری بایستی دو تصویر (تصویر فرد با اثر و تصویر کامل اثر بدون شخص) ارسال گردد.

آثار بایستی بر روی برگه کاغذی یا مقوایی 4A و در بخش فردی بایستی بدون دخالت افراد دیگر ترسیم شود.

در انتخاب آثار برتر اولویت با آثاری است که دارای خالقیت و نوآوری در اجرای اثر باشد (عیناً مشابه تصاویر کتاب نباشد)

عکس ارائه شده از آثار در سامانه باید بهصورت کامل، واضح و باکیفیت باشد.

نظر شما