شناسهٔ خبر: 6796009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

90/ جلالي يا کريمي؟ کدام بهترند؟

طبق اساسنامه فدراسيون‎هاي ورزشي، سرپرستاني که از سوي وزارت ورزش و جوانان در راس فدراسيون‎‏ها قرار مي‎گيرند موظفند ظرف مدت 6 ماه شرايط برگزاري مجمع انتخاباتي آن فدراسيون را فراهم و زمينه انتخاباتي دموکراتيک را مهيا کنند

صاحب‌خبر -

سعيده فتحي
طبق اساسنامه فدراسيون‎هاي ورزشي، سرپرستاني که از سوي وزارت ورزش و جوانان در راس فدراسيون‎‏ها قرار مي‎گيرند موظفند ظرف مدت 6 ماه شرايط برگزاري مجمع انتخاباتي آن فدراسيون را فراهم و زمينه انتخاباتي دموکراتيک را مهيا کنند. اين در حالي است که چند فدراسيون در ورزش ايران با سرپرست اداره مي‌شوند و هنوز زماني براي برگزاري مجمع انتخاباتي آنها از سوي وزارت ورزش و جوانان تعيين و اعلام نشده است. اين شرايط اگر تا پايان دوره ? ماهه سرپرستي آنها ادامه داشته باشد منجر به "غيرقانوني" شدن مديريت آنها خواهد شد. به هر حال وزارت ورزش و جوانان نه تنها تکليف رئيس پنج فدراسيون که با سرپرست اداره مي‌شدند را مشخص نکرد بلکه رئيس فدراسيون جودو را هم کنار رفته ديد تا به جاي انتخاب رئيس به فکر پيدا کردن يک سرپرست ديگر باشد!
به نظر مي رسد با وجود اينکه سال آينده رقابت هاي المپيک ريو را در پيش داريم وضعيت بلاتکليف دووميداني نگران کننده تر از ساير رشته ها باشد. نتايج نسبتا ضعيف دووميداني در بازي‌هاي آسيايي اينچئون و انتقاداتي که نسبت به عملکرد افشين داوري به عنوان رئيس وارد شد، زمينه‌هاي تغييرات را در اين فدراسيون فراهم کرد و در نهايت ارديبهشت‎ماه امسال با انتصاب سيدحسن طباطبايي به عنوان سرپرست به طور کل تمام شد.
البته دووميداني کاران طي روزها با کسب سهميه المپيک موفق ظاهر شدند اما اين موفقيت نبايد دليلي شود بر ناديده گرفته شدن بلاتکليفي مديريتي دووميداني و بهانه اي براي برگزار نشدن به موقع مجمع.
ورزش پايه و المپيکي ايران آماده پوست اندازي و تغيير و تحولي بزرگ شده هر چند که باز هم در آغاز اين تغييرات، يکي ديگر از شاگردان بي تجربه دکتر گودرزي يعني احسان مهاجر شجاعي سرپرست دبيري فدراسيون شد اما به هر حال اين تغييرات را به فال نيک مي گيريم.
رشته دو و ميداني، محور اصلي بازي هاي المپيک محسوب مي شود که از اولين دوره بازي ها جز جدايي ناپذير آن بوده است و در حال حاضر رونق بازي هاي المپيک تا حد زيادي مديون ورزشکاران مرد و زن دو و ميداني است.
تعداد رشته هاي دو و ميداني در بازي هاي المپيک 24 رشته براي مردان و 22 رشته براي زنان است.البته لازم به يادآوري است که زنان تا سال 1928 شانس شرکت در بازي هاي المپيک در رشته دووميداني نداشتند.
فدراسيون بين المللي دووميداني در سال 1912 تاسيس شد، اين فدراسيون در حال حاضر يکي از قوي ترين و فعالترين فدراسيون هاي زير پوشش کميته بين المللي المپيک است و داراي 209 عضو مي باشد.
فدراسيون دو و ميداني جمهوري اسلامي ايران يکي از اين اعضاست که در سال 1936 رسما به عضويت قدراسيون بين المللي دووميداني درآمد.
تاريخچه دووميداني در ايران
در سال 1302 با همت و تلاش مسئولان و علاقه مندان به ورزش دو و ميداني در ايران، مسابقاتي تحت عنوان ( المپيک در ايران ) در يکي از قديمي ترين ميدان هاي ورزشي واقع در حوالي خيابان امام خميني ( محل فعلي وزارت امور خارجه ) برگزار شد. در اين مسابقات تعدادي از ورزشکاران خارجي نيز شرکت داشتند.
فدراسيون دو و ميداني ايران در تاريخ 14 بهمن 1325 رسما به عضويت فدراسيون بين المللي دووميداني درآمد با اينکه ورزشکاران ايراني براي اولين بار در رشته هاي ورزشي مختلف در سال 1327 (1948ميلادي) در بازي هاي المپيک لندن شرکت کرد اما قهرمانان دو و ميداني شانس شرکت در اين بازيها را نداشتند. اما چهار سال بعد يعني در سال 1331(1952ميلادي) در بازي هاي المپيک فنلاند ورزشکاران برجسنه دو و ميداني ايران شانس شرکت در مسابقات رسمي را پيدا کردند و از آن سال به بعد همواره برجسته ترين ورزشکاران دو و ميداني ايران در بازي هاي آسيايي و المپيک و مسابقات قهرماني آسيا و جهان شرکت کردند.
در بازي هاي المپيک 2012 لندن، احسان حدادي نخستين مدال آور دووميداني ايران(مدال نقره) در المپيک بود تا از اين حيث دووميداني را در زمره فدراسيون هاي مدال آور ايران در آوردگاه المپيک قرار گيرد. پيش از دووميداني رشته هايي چون کشتي، وزنه برداري و تکواندو مدال المپيک کسب کرده بودندو امروز در آستانه مسابقات مختلف کسب سهميه المپيک ريو دووميداني ايران به دنبال رييس کارآزموده و زبردست مي دود!

رقابت 19 نامزد براي کرسي رياست فدراسيون دووميداني
اما در پايان وقت اداري 23 خرداد 19 نامزد براي تصاحب کرسي رياست فدراسيون دووميداني ثبت نام کردند که اسامي آنها عبارتست از: سيد حسين جلالي، مهران تيشه گران، داود حومنيان، سيد مصطفي کريمي، سيد محمد شروين اسبقيان، ياسرابراهيم زاده شرمه ،مهدي مستجاب الدعوه، جعفرنادري فرد، محمد علي يزدي، محسن صالحي نيا، محمد رضا کاظمي آشتياني، سعيد صانعي، جهانگير آقايي، بهزاد نوروزي، محمود شوقيان، جعفر باباخاني، مهدي مبيني، مجيد کيهاني و علي گرزي نامزدهاي رياست اين فدراسيون هستند.

در بين اين نفرات جدي ترين گزينه ها چه کساني هستند؟
يکي از چهره هاي سرشناس انتخابات دو و ميداني سيد محمد شروين اسبقيان است .البته شروين اسبقيان هم براي خود شانس قائل است اسبقيان در حال حاضر مديرکل ورزش و جوانان استان آذربايجان شرقي است و پيش از اين نيز براي مدتي در فدراسيون قايقراني مشغول به کار بود
ديگر کانديدي که سعي دارد خود را به محمود گودرزي منتصب کند دکتر داود حومنيان است، حومنيان در دانشگاه تهران ،همکار و معاون دکتر گودرزي و از رفقاي نزديک به وي بود و پيشتر در سايت اطلاع رساني حرکت (که نوعي خبرگزاري جامعه علمي تربيت بدني است) در مسير فکري دکتر گودرزي گامهاي مهمي برداشته بود .
البته دکتر گودرزي در ماههاي اول وزارت خود دوستان نزديکش را به سمت هاي کليدي منصوب کرد و در اين ميان نامي از دکتر حومنيان ديده نشده است. از اينها که بگذريم جدي ترين گزينه هاي رياست فدراسيون دو وميداني سيد حسين جلالي و سيد مصطفي کريمي هستند.

سيد حسين جلالي کيست؟
سيد حسين جلالي رييس سابق فدراسيون دووميداني و سرپرست ورزش منطقه آزاد کيش است .وي پيش از اين به مدت 4 سال رييس فدراسيون دووميداني بوده است. همچنين شش سال حضور در تيم ملي دووميداني و نايب رييسي فدراسيون دووميداني در سابقه جلالي ديده مي‌شود حسين جلالي از سال 1358 عضو شوراي سه نفره فدراسيون دو و ميداني و از سال 75 تا 78 عضو هيئت رييسه و مسئول بازرگاني اين فدراسيون بوده است. او از جمله روساي خوب فدراسيون كشورمان بوده است كه تلاش هايش براي پيشرفت ورزش و بالاخص دووميداني فراموش نشدني است. جلالي همچنين در مقطعي با انتقادهاي بي پرده خود از انتخابات رياست فدراسيون دووميداني از دخالت مستقيم وزير ورزش در اين مجمع، چشم و گوش هاي مجلسي ها را باز كرد. جلالي همان زمان درباره اين دخالت گفت: وزير(دکتر عباسي) با همه مديران کل تربيت بدني استان ها جلسه گذاشته تا روساي هيات ها را ملزم کنند که به گزينه او يعني افشين داوري راي دهند.
جلالي معتقد است: در حال حاضر فدراسيون دووميداني در شرايط خوبي به سر نمي برد و آخرين نسل دووميداني ايران رو به بازنشستگي هستند. عملکرد اخير ورزشکاران نيز گواه اين ادعاست که پشتوانه سازي خوبي در دووميداني صورت نگرفته است. اميدوارم با کمک وزارت ورزش و کميته ملي المپيک اين فدراسيون به جايگاه اصلي خودش باز گردد.

سيد مصطفي کريمي کيست؟
مصطفي کريمي از آبان 85 فدراسيون را از جلالي تحويل گرفت و 4 سال رياست فدراسيون را عهدار بود
کريمي به عنوان مديرکل تربيت بدني استان هاي لرستان، همدان فعاليت داشته است
وي درخصوص بازگشت به فدراسيون دو وميداني گفت: پيشنهاد رسمي و جدي در اين‌باره دريافت نکرده‌ام..
بايد شرايطي فراهم شود که دو و ميداني کشور، رشد کند و به دوران باشکوه گذشته بازگردد. اگر اين شرايط ايجاد شود، با کمال ميل در خدمت دو و ميداني کشورم هستم. در غير اين صورت، ترجيح مي‌دهم پيشنهاد رياست فدراسيون را قبول نکنم.
رئيس سابق فدراسيون دووميداني در پايان در مورد عملکرد افشين داوري رئيس سابق اين فدراسيون گفت: بنده کارنامه وي را متوسط ارزيابي مي‌کنم. او زحمتش را کشيد، اما در انتخاب و چيدمان نيروهايش اشتباه کرد که نتيجه اين کار، کسب بدترين نتايج در بازي‌هاي آسيايي اينچئون بود.
شايان ذکر است کريمي پس از جدايي از فدراسيون دو و ميداني چالشي با کاظم آشتياني ،سرپرست وقت فدراسيون هم پيدا کرده بود کريمي در پي اظهارات محمد کاظم آشتياني سرپرست فدراسيون دووميداني در برخي جرايد در خصوص بدهي 5 ميلياردي فدراسيون دووميداني و پرداخت آن، مصطفي کريمي رئيس سابق عنوان کرد: زماني که فدراسيون را تحويل دادم ريالي بدهي نبود و اگر درست به خاطر داشته باشم تقريبا 100 ميليون تومان هم در حساب فدراسيون پول بودبا توجه به مشکلاتي که براي سازمان تربيت بدني وقت به وجود آمد بود و عملا بودجه‌اي وجود نداشت که در اختيار فدراسيون ها قرار بگيرد ترجيح دادم دووميداني را ترک کنم تا شرمنده ورزشکاران نباشم

جلالي يا کريمي؟ کدام بهترند؟
در مقايسه دو کانديد اخير يعني جلالي و کريمي، هر دو نامزد که از خانواده دووميداني هستد و به نظر مي رسد طرح ها و برنامه هاي خوبي براي توسعه دووميداني دارند هر دو مقبول خانواده ورزش هستند و مي توانند آرامش را به ورزش مادر و پايه دووميداني برگردانند ولي شواهد نشان مي دهد در حال حاضر ارتباطات جلالي بسيار قوي تر و کارسازتر از کريمي باشد.
در اين بين علي کفاشيان هم يکي از مولفه هاي اثر گذار انتخابات فدراسيون دووميداني است و هميشه در اين انتخابات نقش و تاثير داشته است. در اين ميان کريمي معتقد است که کفاشيان وي را براي دووميداني اصلح تر مي داند ولي انگار مهندس کفاشيان با جلالي هم کاملا هماهنگ بوده و اصلا جلالي در سال 82 با حمايت علي کفاشيان، رييس فدراسيون دووميداني شده است و اين دوستي همچنان ادامه دارد.
جلالي در جذب حاميان مالي و نيز بودجه هاي مختلف استاد است خانواده دووميداني خاطرات خوشي از دوران رياست جلالي دارند به عبارتي کريمي مدير دولتي توانمندي است که بودجه فدراسيون دووميداني را صرف توسعه اين رشته مي کند ولي جلالي مديري است که علاوه بر برنامه ريزي و سازماندهي و جذب بودجه دولتي، با اصول بازاريابي و ثروت آفريني و جذب بودجه و سرمايه آشناست.
 

نظر شما