شناسهٔ خبر: 67955397 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تهدید داور اسپانیایی توسط شمشیربازی گرجی

نگاهی به اتفاقات جنجالی المپیک ۲۰۲۴ پاریس/ از جاسوسی در فوتبال زنان تا حیوان‌آزاری ورزشکار بریتانیایی!

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس در همین روزهای ابتدایی شاهد کلی اتفاق جالب و البته عجیب بوده است که شاید اخراج سرمربی زنان کانادا به دلیل جاسوسی نکته جالبی در این بین باشد.

صاحب‌خبر -

نگاهی به اتفاقات جنجالی المپیک پاریس/ از فوتبال زنان تا اسب‌سواری، از جاسوسی تا حیوان‌آزاری!

به گزارش تابناک ورزشی، در حالی که روز چهارم بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس را پشت سر می‌گذاریم، در همین روزهای ابتدایی شاهد اتفاقات جالب و بعضاً عجیب زیادی بوده‌ایم. البته حواشی خاص المپیک پاریس از چند روز قبل از آغاز رسمی مسابقات آغاز شد.

یکی از نخستین مواردی که خبرساز شد به تیم ملی فوتبال زنان کانادا مربوط است. ماجرا از جایی شروع شد که نیوزلند گزارش داد یکی از اعضای کادر فنی کانادا با استفاده از پهپاد از اردوی تمرینی آنها جاسوسی کرده است. این موضوع به یک رسوایی بزرگ برای کانادا تبدیل شد و نیوزلند این اتفاق را به پلیس فرانسه گزارش داد و همچنین شکایتی به کمیته بین‌المللی المپیک ارائه کرد. در ادامه کانادا تأیید کرد که یکی از اعضای غیر رسمی تیم‌شان توسط مقامات فرانسوی به دلیل استفاده از پهپاد بازداشت شده است.

کمیته المپیک کانادا با انتشار بیانیه‌ای از نیوزلندی‌ها عذرخواهی کرد اما ماجرا به همین جا ختم نشد و فیفا به دلیل استفاده تیم ملی کانادا از پهباد برای جاسوسی از تمرینات نیوزلند، این کشور را به کسر ۶  امتیاز در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ محکوم کرد. همچنین بورلی پریستمن، سرمربی کانادا که مسئولیت این اتقاق را پذیرفته بود، به مدت یک سال محروم شد. دو دستیار پریستمن نیز محرومیت مشابهی را دریافت کردند. فیفا همچنین جریمه‌ای به مبلغ ۲۰۰ هزار فرانک سوئیس (معادل ۲۲۵ هزار دلار) برای کانادا در نظر گرفت.

با این اوصاف تیم ملی فوتبال زنان کانادا که مدافع عنوان قهرمانی المپیک است، در آستانه حذف زودهنگام قرار گرفت، اما پیروزی ۲ بر یک در دیدار نخست مقابل نیوزلند امتیاز آن‌ها را به ۳- رساند و در ادامه برتری دقیقه آخری آنها در دیدار دیشب مقابل میزبان، آن‌ها را صفر امتیازی کرد تا امیدهای مدافع عنوان قهرمانی برای صعود از گروهش زنده شود. کانادا در صورت برتری در دیدار آینده خود مقابل کلمبیا، می‌تواند ۳ امتیازی شود و در این صورت بدون توجه به نتیجه دیدار فرانسه و نیوزلند، قطعاً از گروه خود به دور بعدی صعود خواهد کرد.

نگاهی به اتفاقات جنجالی المپیک پاریس/ از فوتبال زنان تا اسب‌سواری، از جاسوسی تا حیوان‌آزاری!

دیگر اتفاق جنجالی و خبرساز تنها ۳ روز پیش از آغاز رسمی المپیک پاریس افتاد و شارلوت دوژاردن، یکی از بزرگ‌ترین المپین‌های بریتانیا، پس از انتشار ویديویی از شلاق زدن به پاهای اسب در جلسه مربیگری که بدرفتاری با اسبش تلقی شد، از حضور در المپیک پاریس کنار کشید. این ستاره درساژ که ۶ مدال المپیک در لندن، ریو و توکیو دارد به همین دلیل از طرف فدراسیون بین‌المللی سوارکاری ۶ ماه محروم شد.

این ورزشکار ۳۹ ساله در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «ویدئوی منتشر شده، مربوط به چهار سال پیش است که خطای من را در یک جلسه تمرین نشان می‌داد. آنچه اتفاق افتاده، کاملاً به دور از شخصیت است و نحوه آموزش من به اسب‌ها یا شاگردانم را نشان نمی‌دهد؛ با این وجود هیچ بهانه‌ای نمی‌آورم. من عمیقاً شرمنده هستم و باید در آن لحظه الگوی بهتری از خودم را نشان می‌دادم.» دوژاردن در صورت کسب مدال در پاریس می‌توانست به عنوان پرافتخارترین ورزشکار المپیکی زن بریتانیا شناخته شود.

یکی دیگر از مواردی که خبرساز شد جنجال کمتری نسبت به دو مورد پیشین به پا کرد که در روز سوم مسابقات المپیک افتاد. در رقابت‌های شمشیربازی سابر بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، ساندرو بازادزه شمشیرباز مطرح گرجستان که مدال نقره و برنز انفرادی جهان را در کارنامه دارد، در یک دیدار حساس برابر محمد عامر از مصر شکست خورد. در حالی که بازی ۱۴ - ۱۴ برابر بود، امتیاز آخر به بازیکن مصری داده شد و شمشیرباز گرجستان در مرحله یک هشتم نهایی حذف شد. این شمشیرباز پس از اینکه امتیاز آخر به بازیکن مصر داده شد، با عصبانیت به سمت داور که یک زن از کشور اسپانیا بود، رفت و او را با انگشتش تهدید کرد. داور سپس به سمت رختکن رفت و شمشیرباز گرجستانی چند متر پشت سر او دوید.

نگاهی به اتفاقات جنجالی المپیک پاریس/ از فوتبال زنان تا اسب‌سواری، از جاسوسی تا حیوان‌آزاری!

علاوه بر موارد بالا که بازتاب جهانی داشت، موردی هم اتفاق افتاد که مربوط به ورزشکار ایران بود و البته تنها در کشور خبرساز شد و حساسیت‌ها را برانگیخت. ماجرا به ویدیوی مهسا جاور قایقران زن روئینگ مربوط می شود که در آن علیه منتقدان لباس ورزشکاران ایران در افتتاحیه المپیک موضع گرفت و در اظهار نظری که جنجالی شد، گفت: «بی‌فرهنگی بین‌مان رواج پیدا کرده!» جمله‌ای که بازتاب منفی زیادی داشت.

نظر شما