شناسهٔ خبر: 67946560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان:

سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی‌ایرانی تصویب و ابلاغ شد

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان گفت: پس از شش سال تحقیق و جلسات مشورتی، سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی‌ایرانی با همکاری نخبگان و اندیشکده شهر اسلامی‌ایرانی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

علی‌محمد ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه در سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی‌ایرانی بر مسئله نشانه‌های فرهنگ کشور در بناها و کارهای عمرانی همچون شهرسازی و بناهای گوناگونی که در کشور ساخته می‌شود، تاکید شده است، اظهار کرد: بر اساس این سند، شهر اسلامی‌ایرانی به شهری اطلاق می‌شود که مکان تحقق تمدن و از نظر مفهومی منبعث از اصول دین مبین اسلام و در مصداق مبتنی‌بر ویژگی‌های بستر طبیعی، فرهنگی و تاریخی ایران بوده است و در هر یک از بازه‌های زمانی متناسب با ویژگی‌ها و نیازمندی‌های مراتب گوناگون معنوی و مادی جوامع انسانی و با استفاده بهینه از علوم فناوری و مهندسی شکل می‌گیرد.

وی افزود: معماری اسلامی بازآفرینی و ساماندهی حکیمانه، عادلانه و منصفانه فضای زیست انسان‌ها با مواد و صورت‌های ملکی تأمین‌کننده نیازهای مادی و بسترساز، نیازهای روحی انسان‌ها و در جهت سعادت آن‌ها است.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان گفت: در سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی تاکید شده است که معماری اسلامی‌ایرانی دارای وجوه معرفتی، معنوی و عملکردی است که شامل نقش طبیعت و وضع مطلوب و ویژگی‌های بوم ایرانی است و این نوع شهرسازی و معماری باید بر اساس آموزه‌های حکمت اسلامی و متناسب با بوم ایرانی شکل بگیرد، زیرا حکمت اسلامی به‌عنوان مبنای طراحی و اجرای این آثار نقش مؤثری دارد.

ظهرابی تصریح کرد: در سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی، رعایت عدالت خانواده‌محوری، حقوق شهروندی، حفظ حقوق و کرامت انسانی و روابط همسایگی، حفظ حریم امن و خصوصی، معنویت مومنانه، دسترسی به منابع و مواهب طبیعی مناسب حفظ سلامت محیط زیست، صیانت از حق محرمیت و اشراف نداشتن، حفظ حقوق سالمندان و حقوق معلولان، رعایت اصول اقلیمی و محیطی را از جمله شاخص‌های شهر اسلامی ایرانی دانسته است.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان با بیان اینکه چشم‌انداز سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی، نیل به الگوی شهرسازی و معماری تأمین کننده کرامت انسانی و تجلی‌بخش فرهنگ و سبک زندگی و نشانه‌های شهرسازی و معماری اسلامی‌ایرانی و تحقق شهر و معماری هویت‌مند خواهد بود، گفت: از اهداف کلان سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی می‌توان به احیا و تقویت هویت اسلامی‌ایرانی در شهرسازی و معماری و تجلی هویت اسلام‌ایرانی در کالبد شهرسازی و معماری اشاره کرد.

ظهرابی عنوان کرد: سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی، پنج هدف خرد همچون شکل‌دهی نظام حقوقی متناسب با شهرسازی و معماری با هویت اسلامی ایرانی، تدوین و بازنگری اسناد و قوانین موجود، تأمین زیرساخت‌های دانشی، ایجاد و همگرایی شبکه اساتید و دانشجویی حوزه شهرسازی و معماری اسلامی‌ایرانی و تدوین منشور با رویکرد تمدنی، دستیابی به طرح‌ها و برنامه‌های متناسب با اصول شهرسازی و معماری اسلامی‌ایرانی، دستیابی به الگوهای عینی از شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی در مرحله اجرا و ارتقای سطح آگاهی عمومی و جامعه تخصصی در حوزه شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی را دنبال می‌کند.

وی افزود: سیاست‌گذاری و نظارت کلان این حوزه بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سیاست‌گذاری اجرایی، هماهنگی، راهبری و پایش اجرای سند و ایجاد نظام مدیریت اجرایی با همکاری وزارت راه و شهرسازی بوده و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط بر عهده شورای‌عالی شهرسازی و معماری است.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان گفت: بنا بر اعلام روابط‌عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعیین وظایف هر یک از دستگاه‌ها و نهادها به‌منظور تحقق راهبردها و انجام اقدامات و اولویت‌بندی اقدامات و تعیین سازوکار هماهنگی میان دستگاه‌ها با تصویب شورای‌عالی شهرسازی و معماری انجام خواهد شد.

ظهرابی اضافه کرد: طبق سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی‌ایرانی، شورای عالی معماری و شهرسازی ضمن ارائه گزارش سالانه اجرای سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی حداکثر هر پنج سال یک بار، روزآمدسازی سند را جهت تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌کند.

مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان گفت: پس از شش سال تحقیق و جلسات مشورتی، سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی‌ایرانی با همکاری نخبگان و اندیشکده شهر اسلامی‌ایرانی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد.

نظر شما