شناسهٔ خبر: 67932120 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

رونمایی از سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند (صدف‌ها)

صاحب‌خبر -
با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس جهاددانشگاهی از سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند (صدف‌ها) باهدف ارتباط اختراعات با صنعت توسط پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی رونمایی شد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، مراسم رونمایی از سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزشمند (صدف‌ها) با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان و مسئولان این وزارتخانه، دکتر حسن مسلمی رییس جهاددانشگاهی، دکتر ابراهیمی رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، رییس پارک علم و فناوری البرز این نهاد  و دیگر مدیران ملی و استانی روز دوشنبه 8 مردادماه برگزار شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: با تشکر از رییس جهاددانشگاهی کشور  و پارک علم و فناوری البرز که با کار جهادی این آرزوی ما را محقق کردند.

دکتر زلفی‌گل: در سال ۸۳ نخبگان جلسه‌ای با دکتر عارف داشتند، من گفتم در کشور پایگاه نمایه‌سازی مقالات فارسی را نداریم و پیشنهاد این پایگاه را مطرح کردم و دکتر عارف پیگیری کرد.

وی افزود: با پیگیری‌های دکتر عارف اساسنامه آن در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد و دولت عوض شد. من به دکتر زاهدی گفتم این پایگاه راه‌اندازی شود و این کار محقق شد. این پایگاه الان جایگاه بالایی دارد.

وزیر علوم در ادامه گفت: یکی از پیشنهادات من مرکز جمع‌آوری نیازهای جامعه بود که محقق نشد تا زمان مسئولیت من که سامانه نان را تأسیس کردیم. زیرا تحقیقات بر اساس نیازهای جامعه باشد.

وی افزود: بعد سامانه دانا را تأسیس کردیم. باز یک خلأ وجود داشت. اگر صنعتی فرد صاحب‌نظر را پیدا کند. مرحله بعد سامانه جان بود که محصولات دانش‌بنیان در آن سامانه ثبت شود.

زلفی‌گل عنوان کرد: یکی از موارد دیگر این بود که چرا برای صنعت دارایی‌های فکری، برنامه‌ریزی نکردیم. طراحی این سامانه برای این بود که تمام اختراعات در سامانه ثبت شود و تبدیل به معدن دانش و فناوری شود.

وی اظهار کرد: سامانه صدف‌ها به‌مرور به بلوغ می‌رسد و به یک پایگاه ارزشمند برای داخل و خارج تبدیل می‌شود. با این پایگاه انگیزه مخترعان بیشتر می‌شود. یک نظام سنجش هم برای نظام فناوری کشور است.

زلفی‌گل عنوان کرد: علت نام‌گذاری سامانه صنعت دارایی‌های فکری هدفمند و ارزش‌مدار(صدف‌ها) این است که صدف داخل خودش دُر پرورش می‌دهد.

وی افزود: این سامانه یکی از راهکارهای تبدیل علوم به فنون است. در علم، مالکیت مطرح نیست. اما در فناوری مالکیت مطرح است. این دانش منجر به ارائه خدمت جدید می‌شود.

زلفی گل عنوان کرد: سامانه صدف‌ها علومی را نمایه می‌کند که ارزش خریدوفروش دارد و مالکیت آن مطرح است. این سامانه فعالیت و تحقیقات اندیشمندان ما را نیاز محور می‌کند و انگیزه برای نوآوری نیز می‌شود.

وی افزود: پیشنهاد من این است که استفاده‌های آماری از این سامانه را از قبل پیش‌بینی کنید که از هوش مصنوعی بتوان نهایت استفاده از این داده‌ها را کرد.

وزیر علوم اظهار کرد: پیشنهاد دیگر من  در بحث پیام‌رسان است که وقتی ثبت اختراع جدیدی انجام می‌شود پیام به افراد مرتبط ارسال شود.

وی افزود: تور آموزشی حتماً با کلیپ توضیح داده شود. ارتباط این سامانه باجان، نان، دانا را حتماً برنامه‌ریزی کنید که با لینک بتوان متصل شد.

زلفی‌گل عنوان کرد: ترویج و آموزش و توانمندسازی بسیار مهم است. فرهنگ‌سازی نیز بسیار مهم است. رایزنی با مراجع ذی‌صلاحی که ثبت اختراع را انجام می‌دهند نیز لازم است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: این اتفاق مبارک قطعاً روزبه‌روز تکمیل و در آینده نه‌چندان دور به پایگاه ارزشمندی برای علم و فناوری کشور تبدیل می‌شود.

فعالیت چشمگیر و درخشان جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری 

دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی نیز در این مراسم اظهار کرد: جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری فعالیت چشمگیر و درخشانی داشته است.

دکتر مسلمی نائینی ادامه داد: جهاددانشگاهی از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار است و اگر سازمان‌های مختلف از ظرفیت‌های این نهاد استفاده کند آورده بسیاری برای آن‌ها خواهد داشت.

رییس جهاددانشگاهی تأکید کرد: تأسیس جهاددانشگاهی امری خوش یوم محسوب می‌شود و در این نهاد انقلابی جوانان دانشمند زیادی به‌صورت جهادی مشغول به فعالیت‌های مختلف درزمینه های گوناگون هستند.

انتخاب پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی به‌عنوان دبیرخانه ملی مالکیت فکری

دکتر محمدعلی نژاد معاون فناوری وزارت علوم صبح امروز در آیین رونمایی از سامانه «صدف‌ها» گفت:  این سامانه امکان تجاری‌سازی اختراعات را افزایش می‌دهد و مبنایی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.

معاون فناوری وزارت علوم در این مراسم گفت: دانشگاه‌ها و اعضای هیئت‌علمی مجموعه‌های خالق نوآوری و فناوری هستند که قابلیت سرمایه‌های جدی  دارند.

محمدعلی‌نژاد عنوان کرد: در پارک‌های علم و فناوری، نیز واحدهای فناوری داریم که برای حل نیاز کشور محصولاتی را تولید می‌کنند که برای این که برای اینکه بتوانند از ارزش‌های مادی اقدامات خود استفاده کنند باید برای آن‌ها فرایندهای حقوقی را در نظر بگیریم.

وی افزود: ثبت اختراع یعنی شناسه ایجاد می‌کنیم برای آن ایده که به لحاظ حقوقی بتوانیم از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم. مالکیت فکری و ثبت اختراع حلقه وصل خلق فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است‌.

معاون فناوری وزیر علوم اظهار کرد: گام اول تحقق اقتصاد دانش‌بنیان مالکیت فکری است. در برنامه هفتم برای حوزه اقتصاد دانش‌بنیان شاخص‌های متعددی داریم که باید در پایان برنامه به آن برسیم.

محمدعلی‌نژاد عنوان کرد: رتبه کشور در جهان در اختراع و سهم اختراعات تجاری‌سازی شده مستقیماً مرتبط به حوزه مالکیت فکری است. به همین دلیل باید یک جهشی در اقدامات سازمان‌یافته انجام می‌شد. این سامانه طراحی شد و باید به بهترین شکل انجام می‌دادیم.

وی افزود: خدماتی که کمک می‌کند این سامانه با نمایان شدن بیش‌ازپیش اختراعات، امکان تجاری‌سازی اختراعات را افزایش می‌دهد و مبنایی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان شود.

محمدعلی‌نژاد در ادامه گفت: از طرفی با ابلاغ آیین‌نامه ماده ۵  قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در زمینه مالکیت فکری است، مابعد از این با حجم قابل‌توجهی از ساماندهی مالکیت‌های فکری و طبیعتاً بعدازآن با ثبت اختراعات مواجه خواهیم بود.

وی عنوان کرد: نگاه ما این بود یک دبیرخانه ملی برای این حوزه راه‌اندازی کنیم. جهاددانشگاهی تجارب خوبی در این حوزه داشت و پارک فناوری البرز جهاددانشگاهی به دلیل سوابق خوب به‌خصوص صندوق فعال پژوهش و فناوری، باعث شد ما این پارک را به عنوان دبیرخانه ملی مالکیت فکری قراردادیم.

محمدعلی‌نژاد افزود: در این مدت سعی کردیم هم‌گرایی بین عناصر مختلف مالکیت فکری برقرار کنیم. دوره‌های توانمندسازی را برای اعضای هیئت‌علمی و فعالان پارک‌ها برگزار کردیم.

وی اظهار کرد: بخشی از خدماتی که ارائه می‌شود مربوط به آماده کردن متن ثبت اختراع است که به‌خوبی نگارش نمی‌شود و برای سرمایه‌گذار جذابیتی ندارد ما خدماتی را در این راستا در این سامانه در مراحل ابتدایی می‌دهیم تا مقدمه تجاری‌سازی را پیش ببریم.

محمدعلی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: خدماتی برای فرایند ثبت اختراع داخلی و ثبت‌های بین‌المللی ارائه می‌شود تا صاحبان صنایع بتوانند با دسترسی از این ظرفیت استفاده کنند.

سامانه «صدف‌ها» اختراعات را با صنعت ارتباط می‌دهد

مهدی عباسی رییس پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی نیز در ابتدای این نشست گفت: این پارک از سال ۱۳۸۷ با مجوز وزارت علوم در جهاددانشگاهی شکل گرفت.

وی افزود: ۱۲۸ واحد فناور در این پارک مستقر هستند. فروش سال گذشته ۱‌.۶ همت بود که ۴۰ درصد آن‌ مربوط به دانش‌بنیان‌ها است و از این ۱۲۸ واحد تعداد ۶۰ شرکت دانش‌بنیان هستند.

عباسی عنوان کرد: سه سال پیش هیچ صندوق پژوهش و فناوری را در استان نداشتیم الان این صندوق شکل‌گرفته است‌. ۵۱ میلیارد تومان به صندوق طی تفاهم‌نامه با معاونت علمی به صندوق واریزشده است.

وی افزود: دبیرخانه مالکیت فکری، با توجه به پتانسیل جهاددانشگاهی، وجود صندوق پژوهش و فناوری استان و کارهایی که از قبل انجام‌شده بود شکل گرفت.

عباسی عنوان کرد: در این راستا فاز اول آئین‌نامه و ضوابط است. دوم طراحی برنامه‌های آموزشی و ترویجی که بیش از ۲۰ ساعت آموزش آفلاین بارگذاری شده است. در حوزه آموزشی، منطقه‌ای عمل می‌کنیم. در حال حاضر تهران را انجام دادیم.

وی افزود: بخش بعدی تدوین مشوق‌های مالی و معنوی برای توسعه فکری است که با تفاهم‌نامه با معاونت علمی از توان مادی و معنوی سایر جاها استفاده کنیم.

عباسی عنوان کرد: یکی از مسائل موجود، عدم تمدید بیش از ۵۰ درصد گواهی‌های ثبت اختراع بود. بیش از ۲۰ اختراع ثبت‌شده که ۶ عدد از آن اختراع‌ها تمدید نشده است و از آن شمول خارج می‌شود.

وی افزود: بحث بعدی صنعت است. خیلی از اختراعات فردی است ما از طریق سامانه این ارتباط با صنعت را برقرار می‌کنیم.

عباسی در توضیح اقدامات انجام‌شده برای دبیرخانه مالکیت فکری گفت: دوره‌های آموزش از سه ماه پیش شروع به کارکرده است. بسته‌ها و برنامه‌ها باهمت معاونت فناوری، انجام‌شده است. همچنین برگزاری جلسات متعدد با صاحبان فکر، تهیه و تدوین برنامه‌های آموزشی، راه‌اندازی سامانه دبیرخانه، تهیه محتوای آموزشی، ایجاد بانک اطلاعاتی و گروه مدیران مالکیت فکری از دیگر اقدامات است.

وی افزود: کل اختراعات دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وزارت علوم در سال ۱۴۰۱،  ۴ درصد و در سال ۱۴۰۲  ۴.۲ درصد است و دانشگاه فردوسی مشهد بالاترین ثبت اختراع را دارد.

عباسی عنوان کرد: ضرورت دبیرخانه مالکیت فکری یک دلیل دیگر دارد. در آمارهای جهانی ۸درصد مربوط به دانشگاه و پژوهشکده‌ها،  ۲۳ درصد در اختیار افراد و ۶۹درصد مربوط به بنگاه‌ها است اما در ایران ۷۵ درصد اشخاص حقیقی که ۴۳ درصد دارای مالک یک نفر و ۱۷ درصد دو نفر هستند.
وی افزود: در این سامانه مخترع می‌تواند اطلاعات را تکمیل کند تا صاحبان صنایع بتوانند با مخترع تماس داشته باشد. در این سامانه جدیدترین اختراعات در حوزه مشخص قابل لیست شدن است.

در پایان این مراسم سامانه صدف‌ها به نشانی https://sadafha.msrt.ir رونمایی شد.

Tags: پارک علم و فناوری, پارک علم و فناوری البرز, پارک‌های علم و فناوری, جهاددانشگاهی, دارایی‌های فکری, دکتر حسن مسلمی نائینی, رییس جهاددانشگاهی, شورای انقلاب فرهنگی, مالکیت فکری, هوش مصنوعی, وزیر علوم
کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما