شناسهٔ خبر: 67928430 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

واکنش سران قاره آمریکا به پیروزی مادورو

با اعلام رسمی نتایج انتخابات ونزوئلا،‌ مقامات کشور‌های مختلف قاره آمریکا به پیروزی مجدد مادورو واکنش نشان دادند.

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس؛ نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا توانست با کسب 51.2 درصد آرا رقیب خود،‌ ادموندو گونزالس را شکست دهد و برنده رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری کشور شود.

این در حالی است که نتایج برخی از نظرسنجی‌ها در روز‌های گذشته از برتری گونزالس در انتخابات خبر می‌داد. قاره آمریکا سال‌هاست که شاهد تقابل انقلابیون و مخالفان آن‌ها است و در نتیجه پیروزی مادورو با واکنش‌های متفاوت سران کشور‌های قاره آمریکا مواجه شده است.
 
دولت پرو در واکنش به پیروزی مادورو اعلام کرد که سفیر خود در ونزوئلا را به منظور ارائه توضیحات و مشاوره درباره نتایج انتخابات به پرو فراخوانده است.

خاویر گونزالس اولیچی،‌ وزیر خارجه پرو با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گفت: «من مجموعه بی‌نظمی‌های شدیدی که به قصد تقلب توسط دولت ونزوئلا رخ داده است را محکوم می‌کنم. پرو نقض اراده مردم ونزوئلا را نخواهد پذیرفت.»
 

 
از طرفی دیگر میگل دیاز کانل،‌ رئیس‌جمهور کوبا ضمن حمایت از مادورو اعلام کرد: «برادر من،‌ نیکولاس مادورو، پیروزی تو که پیروزی مردم بولیواری و طرفداران چاوز است، بی‌شک و به وضوح باعث شکست مخالفان طرفدار امپریالیست شده است.

(این پیروزی) همچنین راست‌گرایان مداخله‌گر منطقه... را شکست داده است.»دیاز کانل در ادامه گفت که مردم نظر خود را اعلام کردند و انقلاب برنده شده است. دفتر رئیس‌جمهور همچنین خبر داد که رائول کاسترو، رئیس جمهور سابق کوبا نیز در تماس تلفنی با مادورو پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت.
 

 
گابریل بوریک،‌ رئیس‌جمهور شیلی نیز در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «رژیم مادورو باید درک کند که باور کردن این نتایج دشوار است. جامعه بین‌المللی و به ویژه مردم ونزوئلا، از جمله میلیون‌ها ونزوئلایی در تبعید،‌ خواستار شفافیت کامل هستند. شیلی نتایج انتخاباتی که قابل بازبینی و تأیید نباشد را نمی‌پذیرد.»

لوئیس آرسه، رئیس‌جمهور بولیوی در پیامی اعلام کرد: «ما با دقت این جشنواره دموکراتیک را دنبال کردیم و از این واقعیت که اراده مردم ونزوئلا در رأی‌گیری‌ محترم شمرده شده است، استقبال می‌کنیم. ما می‌خواهیم اراده خود بر ادامه تقویت روابط دوستانه، همکاری و همبستگی با جمهوری بولیواری ونزوئلا را تصدیق کنیم.»
 

 
رودریگو چاوز، رئیس‌جمهور کاستاریکا نیز درباره انتخابات ونزوئلا گفت: «دولت کاستاریکا به طور قطعی ادعای ریاست جمهوری نیکولاس مادورو در جمهوری بولیواری ونزوئلا را رد می‌کند و آن را جعلی می‌داند. ما با دولت‌های دموکراتیک قاره و سازمان‌های بین‌المللی همکاری خواهیم کرد تا اراده مقدس مردم ونزوئلا محترم شمرده شود.»

خاویر میلی،‌ رئیس‌جمهور آرژانتین در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، مادورو را دیکتاتور خواند و گفت: «آمار از پیروزی قاطع مخالفان خبر می‌دهد و جهان منتظر است که آن‌ها شکست خود را پس از سال‌ها حکومت سوسیالیسم، بدبختی، فساد و مرگ بپذیرند. آرژانتین تقلبی دیگر را نمی‌پذیرد و از نیروهای نظامی انتظار دارد که این دفعه از دموکراسی و اراده مردم دفاع کنند.»
 

سیومارا کاسترو، رئیس‌جمهور هندوراس نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «تبریک ویژه ما و درودی دموکراتیک، سوسیالیستی و انقلابی به رئیس‌جمهور نیکولاس مادورو و مردم شجاع ونزوئلا برای پیروزی غیر قابل اعتراضشان که بر حق حاکمیت خود و میراث تاریخی فرمانده هوگو چاوز تأکید می‌کند.»

نظر شما