شناسهٔ خبر: 67841307 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه :

شهید آل هاشم دارای شیوه و روشی فوق العاده‌ای در امامت جمعه بود

فاطمه علی آبادی

گردهمایی معرفتی خادمین و اعضای ستادهای برگزاری نماز جمعه به مناسبت پنجم مرداد، روز نماز جمعه با حضور حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، گردهمایی معرفتی خادمین و اعضای ستادهای برگزاری نماز جمعه به مناسبت پنجم مرداد، روز نماز جمعه با حضور حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حاج‌علی اکبری گفت: خالصانه‌ترن سلام‌ها و درودها و عرض ارادت‌ها و عرض تسلیت‌های خود را از این مجمع باصفا و نورانی به حضرت بقیه الله الاعظم (عج) به امید جلب عنایات کیمیااثر آن حضرت و بهره‌مندی از دعای مستجاب آن بزرگوار تقدیم می‌کنیم. توفیق داریم که نایب‌الزیاره در حرم مطهر امام هشتم شیعیان باشیم از طرف همه ارادتمندان اهل بیت (ع) مخصوصاً از طرف مجموعه خانواده بزرگ نمازهای جمعه در سراسر کشور، ائمه محترم جمعه، ستادهای نماز جمعه و عزیزان مجاهدی که در این عرصه خدمت می‌کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به ایام سوگواری و عزاداری شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خاطرنشان کرد: جامعه ما این روزها در حال عرض ارادت به سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) هستند و در اقصی نقاط دنیا نیز دوستداران اهل بیت (ع) مشغول عرض ارادت و عزاداری و حضور در مدرسه حسینی در این مکتب پر نور و در حال بهره برداری و نور گرفتن از درس‌های حیات بخش مکتب اباعبدالله (ع) هستند. امیدواریم خداوند متعال بهره همه عزاداران حسینی را روزافزون کند.

۵ مرداد یک روز خدایی در تاریخ جمهوری اسلامی و کشور ایران است

حاج‌علی اکبری با اشاره به روز ۵ مرداد، روز نماز جمعه و اقامه اولین نماز جمعه در ایران اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره)، اظهار داشت: در سالروز یکی از اتفاقات بسیار پربرکت و فرخنده در کشور هستیم که به فضل پروردگار متعال از دستاوردهای بسیار بزرگ و ارزشمند انقلاب اسلامی است. احیا نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی یک از مهمترین و برجسته‌ترین فرایض الهی است. روز ۵ مرداد یک روز خدایی در تاریخ جمهوری اسلامی و کشور ایران است به فرموده حضرت امام خمینی (ره) "از بزرگترین عنایات حق تعالی درباره جمهوری اسلامی نماز جمعه است." در بیان دیگری هم فرمودند: "اگر ما در انقلاب اسلامی فقط به نماز جمعه می‌رسیدیم کافی بود." رهبر معظم انقلاب نیز در این باره فرمودند که "نماز جمعه یک واجب استثنایی است."

امام جمعه موقت تهران گفت: ما هرچه داریم از ساحت قدس ربوبی بهشت ایران و بهشت زمین، حریم آسمانی و کبریایی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) داریم. انقلاب اسلامی متعلق به حضرت رضا (ع) است و از برکات و آثار برجسته این وجود اقدس و حریم آسمانی است. نماز جمعه هم یک هدیه رضویه برای ملت عزیز ایران اسلامی که امیدواریم بیش از گذشته قدر آن را بدانیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه روز جمعه، یوم الجمع است که خدای متعال می‌خواهد بندگانش در حالت بندگی که متجلی در نماز است اجتماع کنند، گفت: خداوند در آیه ۲۹ سوره فتح اشاره می‌کند و می‌فرماید: «تَراهُم رُکَّعًا سُجَّدًا یَبتَغونَ فَضلًا مِنَ اللَّهِ» (پیوسته آن‌ها را در حال رکوع و سجود می‌بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می‌طلبند). این اراده خدای متعال است و دعوتنامه سراسری هم برای همه مؤمنین صادر کرده است. همچنین در آیه ۹ سوره جمعه می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَیٰ ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» این تعبیر خیلی جالبی است. نمی‌گوید بروید و شرکت کنید، بلکه می‌گوید وقتی دعوت به نماز جمعه و یاد خدا شدید با سرعت خود را برسانید و هر کار دیگری که دارید آن را زمین بگذارید. این دعوت مقارن یک ضیافت متفاوت است که حقیقتاً هم شوق‌انگیز و هم شگفت‌انگیز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌علی اکبری افزود: روز جمعه چهارمین عید ما مسلمانان و شیعیان است. آن روزی که مؤمنین باید به فیض حق و لطف خداوند و به اصالت بندگی خود در محضر پروردگار مراجعه کنند. جمعه چنین خصوصیتی را دارد و نماز جمعه سرشار از عنایات و الطاف الهی است. معادلش در بیت‌المعمور نماز جمعه‌ای به امامت جبرئیل امین برپاست و کار آن فرشتگان دعا برای اهالی زمین است که در نماز جمعه شرکت می‌کنند. فرشتگان خاصی مأمور هستند که حضور مؤمنین را در نماز جمعه ثبت کنند. حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) می‌فرماید: "جمعه برای مؤمنین و جامعه ایمانی جمال است"، جلوه زیبای جامعه اسلامی در نماز جمعه در مقام بندگی به ساحت قدس ربوبی است. نماز جمعه ذکر الهی است که در آن بصیرت، خطبه، سخن، دعوت و ارائه وضعیت جامعه اسلامی و آفاق اسلامی وجود دارد. جمعه‌ای که در محیط عطر یاد و توجه به حضرت بقیه الله الاعظم است. در چنین محیطی مردم آماده و منظم با حال خوب در حالت انتظار جمع می‌شوند و در لحظاتی که امید دارند وعده بزرگ الهی محقق شود، در نماز جمعه شرکت می‌کنند.

نماز جمعه، نماز مردم است

وی اضافه کرد: جامعه ما در این سال‌ها به لطف خدای متعال آثار و برکات نماز جمعه را در آن جمالش که اخوت ایمانی بین مردم و جلالش که اشدا علی الکفار است دیده‌اند. در دفاع مقدس، مبارزه با فتنه‌ها و گره گشایی از زندگی مردم و در بخش‌های گوناگون فکری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این برکات مشاهده شده است. امروز نیز در سراسر کشور پایگاه پربرکت نماز جمعه گسترش یافته است. نماز جمعه، نماز مردم است و برگزاری آن هم به عهده خود مردم است، تجویز ایجاد و تأسیس نماز جمعه و گسیل امام جمعه به عهده امام مسلمین است که بر اساس فقه ماست. تأسیس نماز جمعه حتماً اجازه امام مسلمین را می‌خواهد و کسی می‌تواند اقامه نماز جمعه کند که از طرف امام مسلمین منصوب شده باشد. بقیه کارها بر عهده مردم است و مردم مقدمات را برای این ضیافت الهی فراهم می‌کنند.

حاج‌علی اکبری ابراز کرد: همه کسانی که به نماز جمعه می‌آیند سعادتمند هستند، اما در این میان کسانی سعادتمند هستند. جمعی از مؤمنین که مسئولیت برگزاری نماز جمعه را دارند، خوشبخت‌تر هستند. آن‌ها همت می‌کنند و در یک حرکت خودجوش، مردمی و سازمان یافته و دارای برنامه کنار هم قرار می‌گیرند تا این عید برگزار شود و این سفره معرفت، اخوت و عزت مؤمنین پهن شود. این عزیزان خیلی سعادتمند هستند و باید به درگاه خدای متعال شاکر باشند که در ستاد مردمی نماز جمعه خدمت می‌کنند. ستاد برگزاری نماز جمعه جنبه اداری و سازمانی به معنای مرسوم ندارد. در این فضا عزیزان داوطلب حضور پیدا می‌کننند و عاشقانه این سفره لطف الهی و ذکر را فراهم می‌کنند. هم دعوت می‌کنند و هم پذیرایی می‌کنند. محیط و مصلی و فضا را از جهات مختلف برای برپایی نماز جمعه آماده و مهیا می‌کنند. از مؤمنین استقبال و آنان را بدرقه می‌کنند و هر کاری که لازم است برای تکریم و احترام آن‌ها انجام می‌دهند. این جماعت توفیق مضاعفی نصیب‌شان شده که به نیابت از پروردگار متعال و ولی الله الاعظم که بانی نماز جمعه است از میهمانان خان کرم حق ضیافت و پذیرایی کنند.

امام جمعه موقت تهران مقارن شدن امروز جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ را با روز ۵ مرداد ۱۳۵۸ که اولین نماز جمعه در ایران اسلامی به امامت آیت الله طالقانی اقامه شد را اتفاقی فرخنده عنوان کرد و گفت: لازم است که یاد کنیم از همه کسانی که در ستادهای نماز جمعه در کشور در تمام این ۴۵ سال از روز تأسیس تاکنون خدمت کرده‌اند. عزیزانی که به رحمت خدا رفته‌اند و عزیزانی که در دفاع مقدس و یا بعضی از مواقف دیگر به شهادت رسیده‌اند. برای عزیزانی که هستند و جز پیشکسوت‌های ما هستند آرزوی توفیق می‌کنیم و دوستانی که در میدان هستند. امیدواریم حضورشان قرین توفیق باشد و این توفیق بیشتر و بیشتر هم باشد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره ائمه جمعه‌ای که به رحمت الهی رفته‌اند و همچنین شهدای ائمه جمعه که با آیت الله آل هاشم تعداد آن‌ها به هفت رسید، ابراز کرد: آیت الله قاضی، مدنی، دستغیب، صدوقی، اشرفی اصفهانی ستاره‌های قدر اول روحانیت معاصر و شهید خرسند، شهید شب قدر نیز چند سال پیش به خیل این شهدا پیوست. اخیراً هم آقای آل هاشم در جمع شهدای خدمت همراه با شهید جمهور آیت الله سید ابراهیم رئیسی و سایر عزیزان به شهادت رسیدند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: آیت الله آل هاشم دارای شیوه و روشی فوق العاده‌ای در امامت جمعه بود که مورد پسند امام امت بود. رهبر انقلاب با کلماتی وزین از سبک و سیره ایشان یاد کردند و هم ملت عزیز علاوه بر مردم تبریز این احساس خوب را نسبت به این مرد بزرگ داشتند. ایشان حال خوبی برای نمازهای جمعه داشت. رهبر انقلاب مکتب حاج قاسم را مطرح کرد که یک روش خاصی بود که این سردار بزرگ و رشید ما داشتند و می‌تواند مورد تاسی همه مجاهدان راه خدا باشد. آقای آل هاشم هم در امامت جمعه یک مکتبی دارد که این مکتب حقیقتاً برجسته است و باید مورد تاسی امامان جمعه سراسر کشور قرار بگیرد که حاصل آن دلبری از مردم، محبوبیت و احساس خوب در جامعه است. همیشه ۵ مرداد یاد آیت الله طالقانی را گرامی می‌داریم. آن سید نورانی مجاهد و دوست داشتنی که امام راحل تعبیر مالک اشتر انقلاب اسلامی و ابوذر زمان را درباره ایشان داشتند. با این مرد بزرگ عطیه الهی نماز جمعه به جامعه ما داده شد. آیت الله رسولی محلاتی نیز از بزرگانی بود که نقش محوری در تأسیس نماز جمعه داشتند. با این حال شاید برایتان جالب باشد از یک نفر که در تأسیس، رونق، تعریف، اداره و سازمان بخشی و کیفیت بخشی نماز جمعه نقش درجه یک را داشته صحبت نمی‌شود. آن شخص رهبر عزیز و عالی‌قدرمان حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای است.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به خادمین و اعضای ستادهای برگزاری نماز جمعه گفت: در برگزاری نماز جمعه آداب بسیار مهم است که همه شما مؤدب به این آداب هستید. در انجام این کار اخلاص حرف اول را می‌زند، چون کار مردمی و خودجوش است. شناخت نماز جمعه، تقویت روح خدمت بی منت عاشقانه در کنار سعه‌صدر و حُسن خلق را از نیازهای اصلی خادمان نماز جمعه عنوان کرد و گفت: لازم است اعضای ستاد نماز جمعه با شخصیت گرم و چهره گشاده از مؤمنین استقبال کنند که گویا نمازگزاران فرشته‌ها را دیده‌اند. حُسن خلق امام جمعه‌ها و خادمان نماز امام جمعه جبران کننده کم و کسری‌های احتمالی در برگزاری نماز جمعه است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، بر داشتن ابتکار و حرف تازه در ادبیات، گفتار، رفتار و نظم و انضباط در نماز جمعه تاکید کرد و گفت: ستادهای نماز جمعه باید به عنوان منادیان نماز جمعه این هنر را داشته باشند معرفی کننده زیبایی‌ها، فضیلت‌ها و ارزش‌های نماز جمعه به جامعه باشد. ما باید باید خلق مخاطب داشته باشیم. هنر ستاد نماز جمعه این است که در گردش بین نسل‌ها، تازه‌ها را به نماز جمعه بیاورد. مهم این است که نماز جمعه دائماً چهره‌های جدید داشته باشد، چه کسانی که غفلت داشته و در نماز جمعه شرکت نکرده‌اند و چه از نسل تازه که باید آن‌ها را دعوت کنیم و به نماز جمعه بیاوریم. ستادهای نماز جمعه باید به این نکته توجه داشته باشند که مخاطب اصلی آن‌ها در نماز جمعه نسل جدید است. هر چه که توان داریم باید مقدمات را برای حضور کودکان و نوجوانان در نماز جمعه فراهم کنیم.

وی با تمجید از رونق طرح "مهد آدینه" که محیطی کودکانه همراه با برنامه‌های فرهنگی و مذهبی را برای کودکان در نماز جمعه فراهم کرده اظهار کرد: شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یک شاخص مهم بین خود و ائمه جمعه و ستادهای نماز جمعه تعریف کرده که عبارتست از اینکه نسبت جمعیت شرکت کننده در نماز با جمعیت آن شهر چقدر است. باید همواره تلاش و همت کنیم تا جمعیت حاضر در نماز افزایش پیدا کند. متأسفانه در برخی مناطق سیر نزولی داشته‌ایم که باید ریشه‌یابی شود. همچنین باید به این مسأله توجه کنیم که از نسل جدید چقدر در نماز جمعه شرکت می‌کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه به اهتمام ویژه به امور بانوان شرکت کننده در نماز جمعه تاکید کرد و تصریح کرد: معمولاً بخش مربوط به بانوان در مساجد و محیط‌های برگزاری نماز از جهت مبلمان، آراستگی و زیبایی و … مورد کم مهری قرار می‌گیرد. وضعیت در مصلاها از این جهت بهتر است، اما در مساجد خیلی کار داریم. امیدوارم وضعیت این بخش در مساجد و نماز جمعه بیشتر از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. بخشی از خدمات در نماز جمعه برای عزیزانی است که نیاز به خدمت خاص دارند که باید حتماً برای آن‌ها فکر و برنامه‌ریزی کنیم تا با راحتی و آرامش خاطر در نماز جمعه شرکت کنند.

حاج علی اکبری با تاکید بر اینکه هیچ چیزی در محیط نماز جمعه مهم‌تر از پاکیزگی و آراستگی نیست، اضافه کرد: مصلای برگزاری نماز جمعه حتی اگر از نظر ظاهری آن چنانی نباشد، اما مهم است که محیط و سرویس‌های بهداشتی، وضوخانه‌ها و … آراسته و تمیز باشد. طهارت و آراستگی باید جز اصول و قواعد ما در نماز جمعه باشد. ستاد نماز جمعه باید بتواند هوشمندانه این ارتباط و همکاری را در جهت گره گشایی از مردم برقرار کند. جریان میز خدمت اتفاق خیلی خوبی است که در کشور رخ داد و باید قوی‌تر و مؤثرتر شود و به سمت نمایشی شدن نرود تا کار مردم توسط مسئولین ادارات و دوائر محلی راه بیفتد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ابراز کرد: لازم است که در ستادهای نماز جمعه در هر شهری انسجام درونی داشته باشیم. انسجام درونی با محوریت امام جمعه و کسانی که مسئولیت ستادها را دارند اتفاق می‌افتد تا هم آوایی، نمادها، نشانه‌های متحد وحدت و یکپارچگی را در ستادهای نماز جمعه کشور شاهد باشیم. کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و اقداماتی هم پیش‌رو است. چرخش منطقی نیروها در ستادهای نماز جمعه اهمیت دارد، باید قدر عزیزانی که خدمت می‌کنند بدانیم، اما لازم است این فرصت برای دیگران هم فراهم شود. این چرخش باید باشد تا جوان‌ترها وارد میدان شوند. البته سرمایه‌ها را هم باید حفظ کنیم، اما جوان سازی، امتداد نسلی و جانشین پروری مساله اصلی است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: برخی از شهرها در مشارکت گرفتن از مردم برای اداره نماز جمعه خیلی موفق هستند و ستادهای آن‌ها توانسته‌اند با تدابیر و طراحی‌هایی تعداد زیادی از مؤمنین را برای برگزاری نماز جمعه جذب کرده‌اند. این از اصل و قواعد است که باید به آن التزام داشته باشیم و برای خدمت دعوت کنیم و زمینه را فراهم کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: برنامه‌ریزی دقیق و تمیز، پیش بینی‌های منظم سالانه و چند سالانه با ابتکارات جدید و نقشه راه و حرکت با برنامه در برگزاری نماز جمعه از مسائل اصلی است که امیدواریم ما بتوانیم شرف میزبانی از زائران خداوند را در پایگاه مقدس نماز جمعه داشته باشیم.

نظر شما