شناسهٔ خبر: 67840928 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

جولان گرمای شدید تا ۴۸ ساعت در اصفهان/دمای ۴۶ درجه در گرم‌ترین نقاط استان ثبت شد

کارشناس پیش‌بینی هوای استان اصفهان با اشاره به تداوم میانگین افزایش دو تا چهار درجه‌ای دما تا اواسط هفته آینده از ثبت دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد در ۲۲ شهر استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

مینا معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی به علت گذر امواج ناپایدار ضعیف با رطوبت پایین، در بخش‌هایی از شرق و شمال استان در ساعات عصر و شب وزش باد به نسبت شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق فوق و افزایش غلظت آلاینده‌ها در بعضی ساعات نواحی مرکزی و شهر اصفهان خواهد شد، در سایر نقاط جو پایدار بوده و آسمان به صورت صاف، گاهی قسمتی ابری و وزش باد مورد انتظار است.

کارشناس پیش بینی هوای استان اصفهان پیرامون صدور هشدار سطح زرد با افزایش میانگین دما طی طول روز در بیشتر مناطق استان، گفت: از امروز تا روز دوشنبه هشتم مرداد، انتظار افزایش دما به طور میانگین دو تا چهار درجه در بیشتر مناطق استان پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: افزایش نسبی دما و ماندگاری هوای گرم در تمام نواحی استان به ویژه مناطق شمالی، شرقی و مرکزی، افزایش در دمای بیشینه و کمینه با میانگین دمای حدود دو تا چهار درجه‌ای مواجه است.

معتمدی اظهار کرد: افزایش دما به ویژه در شهرستان اصفهان، فرودگاه اصفهان، کبوتر آباد، برخوار (دولت آباد)، خمینی شهر، آران و بیدگل، کاشان، اردستان، انارک، بادرود، مهاباد، زواره، خور و بیابانک، چوپانان، کوهپایه و ورزنه محسوس‌تر خواهد بود.

وی درباره افزایش غلظت آلاینده ازن در ساعاتی از روز در مناطق صنعتی و کلانشهر اصفهان افزود: احتمال گرمازدگی به ویژه افراد حساس، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، احتمال آتش سوزی در مراتع و نواحی جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراهی با وزش باد و خسارت ناشی از تنش دمایی در بخش کشاورزی و دامداری از مخاطرات فعالیت این سامانه است.

کارشناس پیش بینی هوای استان اصفهان بیان کرد: مدیریت مصرف حامل‌های انرژی آب و برق، اجتناب از ترددهای غیرضروری و کاهش فعالیت‌های بدنی در فضای باز طی ساعات گرم روز به ویژه برای گروه‌های حساس، ممنوعیت آبیاری مزارع و باغات و خودداری از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی، اطمینان از خاموشی کامل آتش در صورت نیاز پیش از ترک محل توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق یک تا دو درجه افزایش خواهد داشت و هشدار سطح زرد طی افزایش دما تا روز دوشنبه هشتم مرداد در استان صادر شده است، گفت: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۴۲ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۶ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

معتمدی پیرامون اینکه دمای هوای ۲۲ شهرستان اصفهان بر مرز و بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، افزود: چوپانان و خوروبیابانک با دمای ۴۶، بادرود و مهاباد با دمای ۴۵ درجه، آران و بیدگل و کاشان با دمای ۴۴، ورزنه با دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد، اصفهان، انارک، خمینی‌شهر، کبوترآباد و لنجان با دمای ۴۲ درجه، اردستان، برخوار (دولت‌آباد)، فرودگاه اصفهان، فلاورجان، مبارکه، مورچه خورت، نائین و نجف‌آباد با دمای ۴۱، شهرضا و کوهپایه با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین نقاط در استان ثبت شدند.

وی درباره ثبت دمای پایین‌تر از ۴۰ درجه در ۱۱ شهر استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشینه چوپانان و خوروبیابانک با دمای ۴۶ درجه و بوئین میاندشت با کمینه ۱۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق در استان هستند.

نظر شما