شناسهٔ خبر: 67837115 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس فرهنگستان علوم:

رییس‌جمهور شدن یک استاد تمام فرصت مغتنمی برای جریان علم کشور است

رییس فرهنگستان علوم گفت: در طول دوره بعد از انقلاب اولین بار است که یک استاد تمام دانشگاه رییس جمهور می‌شود و این یک فرصت بسیار مغتنم برای جریان علم کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرهنگستان علوم، یکصد و چهلمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم صبح روز پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ به ریاست دکتر محمدرضا مخبردزفولی و با حضور دکتر علی‌اکبر صالحی معاون پژوهشی فرهنگستان علوم و دیگر اعضای پیوسته فرهنگستان علوم برگزار شد.

دکتر سیدمصطفی محقق داماد، رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم در یکصد و چهلمین جلسه مجمع عمومی با تلاوت و تفسیر آیاتی از سوره شورا و تسلیت ایام سوگواری سیدالشهدا اظهار کرد: آیه‌ای که تلاوت شد همان آیه‌ای است که سوره‌ شورا به نام آن نامیده شده است و از ظرائف قرآن است که معنویت، زندگی معنوی را همراه زندگی سیاسی قرار داده است.

در ادامه این جلسه دکتر محمدرضا مخبر دزفولی ضمن خوشامدگویی به حاضران و گرامیداشت یاد شهید آیت الله رئیسی رئیس جمهور و همراهان گرامیشان، به ثبات کشور و استمرار کارها علی‌رغم این ضایعه بزرگ اشاره کرد و گفت: علی رغم حفظ ثبات، انتخابات در موعد قانونی شرایط خاص ایجادشده برگزار شد، این ثبات نشان‌دهنده نظام سیاسی مقتدر است که در سطح جهانی و در دیپلماسی نیز خود را نشان داد.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه رئیس جمهور جدید در زمان معین انتخاب شد و مشارکت مردم بهتر و بانشاط‌تر شد و ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای دکتر پزشکیان استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در طول دوره بعد از انقلاب این اولین بار است که یک استاد تمام دانشگاه رئیس جمهور می‌شود و این یک فرصت مغتنم برای جریان علم کشور است. رئیس جمهور منتخب عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی نیز است و باید از این فرصت بسیار مغتنم برای پیشرفت‌های بیشتر علم و فناوری کشور و تقویت جایگاه‌های علمی در سطح ملی و بین‌المللی استفاده کنیم. این ظرفیت امکان توجه ویژه به نخبگان و آسیب‌ها در این زمینه به خصوص موضوع مهاجرت و توجه ویژه به مسائل دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را می تواند فراهم کند.

دکتر مخبر دزفولی با اشاره به تجلیل از پژوهشگران جوان علوم پایه و با قدردانی از گروه علوم پایه فرهنگستان علوم برای ترتیب دادن این مراسم بیان کرد: تجلیل از پژوهشگران جوان در حال تبدیل شدن به سنت است، فصلنامه آموزش مهندسی برند ویژه شده است و رتبه فصلنامه علوم انسانی در حال بهبود است.

رئیس فرهنگستان علوم گفت: امیدواریم فرهنگستان بتواند همچنان حرکت رو به جلوی خود را داشته باشد و از ظرفیت نخبگانی کشور بهتر استفاده کند و در طرح‌های مهم اثرگذار ملی چه در حوزه سیاست‌گذاری و چه در بخش‌های دیگر نقش‌آفرینی کند.

وی افزود: چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در سال ۱۴۰۴ تمام می‌شود و تدوین سند چشم‌انداز حداقل دو دهه آینده در دستور کار مسؤلان کشور قرار گرفته است و این بار به صورت رسمی از فرهنگستان علوم خواسته شده است که در زمینه چشم‌انداز ۲۰ سال آینده اظهار نظر کند. گروه ویژه‌ای با محوریت دکتر حسن ظهور عضو پیوسته فرهنگستان علوم به همراه تعدادی دیگر از اعضای فرهنگستان علوم در نظر گرفته‌ایم و البته متخصصانی که در زمینه از توانمندی استراتژیکی و راهبردی برخوردارند باید در تدوین این سند مشارکت داشته باشند.

دکتر مخبردزفولی با اشاره به سیاست‌های کلی علم و فناوری بیان کرد: در سال ۱۳۹۳ مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی علم و فناوری را ابلاغ کردند و یک دهه است که از آن سیاست‌ها گذشته است و با توجه به سرعت تحولات علمی مقرر شده که در مورد سیاست‌های کلی حوزه علم و فناوری، فرهنگستان علوم تمرکز ویژه‌ای داشته باشد و در خصوص آن اظهارنظر کند، مسؤلیت این موضوع نیز به کارگروه اشاره‌شده، محول شده است. اعضای فرهنگستان نیز می‌توانند در تدوین سیاست های علم و فناوری نیز مشارکت داشته باشند.

دکتر امیرحسین میرآبادی، رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در این جلسه با موضوع «نگاهی به آکادمی‌های علوم دنیا» آکادمی‌های علوم در کشورهای مختلف را مورد اشاره قرار داد و کارکرد هر یک را تشریح کرد.

در بخش پایانی یکصد و چهلمین جلسه مجمع عمومی، پیشنهاد عضویت پیوسته دکتر احمد شعبانی استاد شیمی دانشگاه شهید بهشتی و دکتر مصطفی ولی‌زاده استاد ژنتیک دانشگاه تبریز مطرح شد و پس از معرفی توسط رئیس گروه‌ علمی مربوط و بیان فعالیت‌هایشان، با تبادل نظر و رأی‌گیری کتبی، اکثریت آرا به تصویب رسید.

همچنین پیشنهاد عضویت وابسته دکتر رحیم نوبهار استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، دکتر احمد واعظی استاد حوزه و دانشگاه، دکتر محمدمهدی دهقان استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، دکتر ایرج نوروزیان استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، دکتر حسین استکی استاد علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سامان حسین‌خانی استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر یعقوب فتح‌اللهی استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر بابک کریمی استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دکتر جواد فرهودی استاد بازنشسته دانشگاه تهران و دکتر عبدالمجید مهدوی‌دامغانی استاد پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی برای یک دوره چهار ساله در فرهنگستان علوم مطرح شد و پس از معرفی آنها توسط رؤسای گروه‌های علمی مربوط و بیان فعالیت‌هایشان، با تبادل نظر و رأی‌گیری کتبی، با اکثریت آرا به تصویب رسید.

نظر شما