شناسهٔ خبر: 67826124 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چراغ سبز اوکراین برای مذاکره؛

صاحب‌نظر روس: اردوگاه غیرغربی را نمی‌توان نادیده گرفت

مسکو- ایرنا- استادیار دانشکده روابط اقتصادی‌ بین‌المللی دانشگاه مالی روسیه معتقد است: سفر دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین به چین، گواهی بر آن است که دیگر مقامات کی‌یف نمی‌توانند تلاش‌های قدرت‌های غیرغربی به منظور یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران اوکراین را نادیده بگیرند.

صاحب‌خبر -

ایگور ماتویف روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود:‌ این سفر پس از آنکه چین "کنفرانس صلح" ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳) در مورد اوکراین به میزبانی سوئیس را نادیده گرفت، جالب توجه است.

این صاحب‌نظر روس در ادامه به رفت‌وآمدهای دیپلماتیک به مسکو و پکن طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت:‌ در پایان ماه مه (خرداد ۱۴۰۳) حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین از مسکو و سپس پکن بازدید کرد؛ وی (به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب) ممکن است موضوع اوکراین را با ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ (رؤسای جمهور روسیه و چین) نیز مورد بحث قرار داده باشند.

ماتویف ادامه داد:‌ پس از او، در نیمه اول ماه جولای (تیرماه ۱۴۰۳)، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان از کی‌یف، مسکو، پکن و واشنگتن بازدید کرد؛ همانگونه که پیش‌تر مشخص شده است، اوربان موضع متمایزی در اردوگاه غربی در مورد کمک نظامی به اوکراین دارد.

عضو باشگاه بین‌المللی والدای روسیه گفت: در این زمینه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، یک بار دیگر در ۱۴ ژوئن (خرداد ۱۴۰۳)، شرایط روسیه را برای توقف زودهنگام درگیری‌ها مشروط به احترام به منافع مشروع مسکو، به وضوح تبیین کرد.

وی افزود: پذیرش واقعیت‌های جدید سرزمینی پس از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، تضمین وضعیت بی‌طرفی کی‌یف و غیرنظامی‌سازی آن و پایان دادن به تحریم‌های ضدروسی می‌تواند توقف فوری درگیری‌های نظامی را در پی داشته باشد.

ماتویف معتقد است:‌ به طور قابل توجهی، دیدگاه مسکو در زمینه اصل امنیت غیرقابل تقسیم به طور کامل با ابتکار امنیت جهانی ارائه شده توسط چین منطبق است.

نامزد جایزه ملی علوم تاریخی روسیه در ادامه گفت:‌ اعلام آمادگی نماینده کی‌یف برای مذاکره با روسیه،‌ بر خلاف موضع ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر خودداری از هر گونه گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین قبل از این، نشان می‌دهد که کی‌یف سرانجام متوجه شده است که وضعیت در جبهه‌های نبرد مدت‌ها است که به نفع اوکراین پیش نمی‌رود و تأخیر بیشتر ممکن است که موقعیت‌های مذاکره مقامات کی‌یف را بیشتر تضعیف کند.

ماتویف همچنین از منظری دیگر به موضوع پرداخت و اظهار داشت: ترافیک دیپلماتیک به پکن در جستجوی صلح در اوکراین یکی دیگر از شواهد نفوذ رو به رشد چین و دیگر کشورهای غیرغربی است و اینکه جهان در حال گذار تاریخی غیرقابل توقف از یک جهان تک قطبی به دنیای چند قطبی است.

وزیر امورخارجه اوکراین در دیدار با همتای چینی‌ خود از آمادگی کشورش برای مذاکره با روسیه به‌منظور «دستیابی به صلحی عادلانه و پایدار» خبر داد.
دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین چهارشنبه سوم مردادماه ۱۴۰۳ در دیدار با وانگ یی همتای چینی خود، اظهار داشت: کی‌یف و پکن دو شریک راهبردی، اقتصادی و تجاری هستند.

وی با بیان اینکه اوکراین از موضع چین نسبت به تایوان حمایت می‌کند، افزود: امیدواریم در راستای پیشبرد توافقات سران دو کشور، تحکیم اعتماد متقابل سیاسی و گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری، کشاورزی و تقویت مبادلات بین شهرهای خواهرخوانده، قدم برداریم.

کولبا همچنین تصریح کرد: اوکراین اهمیت زیادی برای نظرات چین قائل است و «اجماع شش ماده‌ای چین- برزیل» در مورد حل مساله اوکراین را به دقت بررسی می‌کند.

وی با تاکید بر تمایل و آمادگی اوکراین برای مذاکره با روسیه، خاطرنشان کرد: این مذاکره باید معقول و اساسی بوده و در راستای دستیابی به یک صلح عادلانه و پایدار باشد.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز چهارشنبه سوم مرداد ۱۴۰۳ در واکنش به اعلام آمادگی وزیر امور خارجه اوکراین در سفر به چین برای مذاکره کی‌یف و مسکو اعلام کرد: جزئیات در این زمینه مهم هستند، ما هنوز در مورد آنها اطلاعاتی نداریم؛ از این رو، نیاز به شفاف سازی است.

دیمیتری پسکوف افزود:‌ اظهارات وزیر خارجه اوکراین مبنی بر آمادگی برای آغاز مذاکرات با روسیه با موضع مسکو همخوانی دارد.
وی خاطرنشان کرد:‌ روسیه هرگز مذاکره درباره اوکراین را رد نکرده و آمادگی خود برای گفتگو را حفظ کرده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این درگیری همچنان ادامه دارد.

نظر شما