شناسهٔ خبر: 67822972 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبرداد؛

افزایش ضریب تاب‌آوری مناطق روستایی و شهری با مقاوم‌سازی مسکن‌ها

زنجان-معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از برنامه افزایش ضریب تاب‌آوری مناطق روستایی و شهری در برابر حوادث طبیعی با مقاوم‌سازی مسکن‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مجید جودی، شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران کشوری است که با بلایای طبیعی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند و شایع‌ترین حادثه زلزله است و اخیراً طوفان‌های حائره‌ای، بارندگی‌ها و سیلاب‌های شدید در اثر تغییرات اقلیمی نیز گسترش یافته است.

وی ابراز کرد: بنیاد مسکن با توجه به رسالتی که در اساسنامه خود دارد، متولی امر بازسازی است و برای بازآموزی و ارتقای سطح دانش و تجربه دوره‌هایی را در استان‌ها برگزار می‌کند و اکنون در استان زنجان شاهد برگزاری دوره هستیم.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد: در این دوره‌ها مبانی نظری و سیاست‌های اجرایی که در بحث مدیریت بحران انجام می‌دهیم را با همکاران، دست‌اندکاران و اعضای نظام فنی روستایی به اشتراک می‌گذاریم تا چنانچه با حادثه‌ای مواجه شدیم، آمادگی نیروها به‌روزرسانی شود.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های اصلی در چرخه مدیریت بحران، بحث پیشگیری و افزایش ضریب تاب‌آوری مناطق روستایی و شهری است، تصریح کرد: بنیاد مسکن در سال‌های گذشته برنامه خوبی در رابطه با افزایش تاب‌آوری کالبدی در روستاها را پیگیری کرده و خوشبختانه از سهم ۵ درصدی واحدهای مقاوم روستایی در سال ۸۴ به ۵۵ درصد پس از ۱۹ سال رسیده است.

جودی ادامه داد: بنا داریم که تا ۱۰ سال آینده وضعیت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی را به حدی برسانیم که تاب‌آوری مناطق روستایی در برابر حوادث طبیعی، به اطمینانی دست یابد که مردم با خیال آسوده در روستاها زندگی کنند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: تلاش داریم برنامه افزایش ضریب تاب‌آوری و مقاوم‌سازی در شهرها نیز افزایش یابد، هرچند در شهرها وضعیت بهتری داریم و این در حالی است که کیفیت مسکن روستایی در ۲۰ سال گذشته وضعیت اسفناکی داشت.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ سال قبل ۵۰ هزار واحد مسکونی سالانه در اثر سوانح طبیعی کوچک هم تخریب می‌شد، بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر این عدد به کمتر از ۱۱ هزار واحد در سال کاهش پیدا کرده است و با حمایت دولت‌ها تا ۱۰ سال آینده از بابت روستاها آسوده‌خاطر خواهیم شد.

جودی یادآور شد: سال گذشته سهمیه مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی از ۲۰۰ هزار واحد تعیین شده در برنامه توسعه و قانون جهش مسکن، به ۳۵۰ هزار واحد افزایش یافت و با همراهی خوب بانک‌ها از اواسط بهمن‌ماه مردم نیز مشارکت خوبی در این زمینه نشان دادند.

وی افزود: در مدت ۵ ماه گذشته نزدیک به ۳۰۵ هزار واحد مسکونی و متقاضیان را به بانک‌های عامل معرفی کردیم و بالغ بر ۲۰۰ هزار فقره منجر به عقد قرارداد شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان مردادماه همه سهمیه ۳۵۰ هزار واحد را به بانک‌ها کنیم و عقد قرارداد داشته باشیم و سهمیه سال جدید را هم با استقرار دولت جدید و اخذ مصوبه‌ها، پیش از نیمه دوم سال آغاز می‌کنیم.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه سال ۸۴ مبلغ تسهیلات مقاوم‌سازی ۵ میلیون تومان بود و قرار شد سالانه ۱۵ درصد به تسهیلات اضافه شود، خاطرنشان کرد: این مبلغ ۷۰ درصد ساخت مسکن را تأمین می‌کرد و ۳۰ درصد به صورت آورده متقاضی تأمین می‌شد.

حفظ و حراست از زمین‌های کشاورزی در اولویت است

وی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت‌ها و تورم نقش تسهیلات در قیمت تمام شده پایین آمده بود، تصریح کرد: در دو سال گذشته رقم وام از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون و در سال ۱۴۰۲ به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و در شرایط فعلی نیز این مبلغ نزدیک به ۷۰ درصد هزینه‌های تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد.

جودی ادامه داد: بحث‌هایی مطرح شده که در سال ۱۴۰۳ تغییر جزئی در میزان تسهیلات اتفاق بیفتد ولی باید نظر دولت نیز اخذ و توانایی بانک‌ها اعتبارسنجی شود.

وی در پاسخ به سوالی در ساماندهی و نظارت خوش‌نشین‌ها در مناطق روستایی اظهار کرد: حفظ و حراست از زمین‌های کشاورزی در اولویت است و بنیاد مسکن یکی از اعضای شورای تصویب طرح‌های هادی است و سازمان‌های دیگر نقش پررنگ‌تری در این خصوص دارند و شاهد هستیم خارج از حریم قانونی روستاها ساخت و ساز غیرقانونی اتفاق می‌افتد که این موضوع مترادف با غیرفنی و غیرایمن ساختن است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه جلوگیری از این چالش‌ها در بسیاری از موارد از حیطه اختیارات بنیاد مسکن خارج است، گفت: بحث‌هایی شده که با تمهیداتی این روش را اصلاح کنیم تا بستر لازم برای توسعه روستا در نظر بگیریم و برخورد با ساخت‌سازهای غیرقانونی را قوت ببخشیم.

وی در مورد نقش طرح منظومه‌های روستایی در تحقق رویکرد توسعه‌ای در بازسازی، خاطرنشان کرد: تلاش بنیاد مسکن به عنوان مسئول و متولی کالبدی روستاها اعم از اجرای طرح هادی و بازسازی مسکن روستایی، بدون توجه به موضوع معیشت روستاییان آب در هاون کوبیدن است و زمانی روستایی در روستا می‌ماند که بحث اقتصاد و معیشت حل شده باشد.

جودی افزود: به همین خاطر برای پرهیز از نگاه یک جانبه به روستا طرح منظومه‌های روستایی مطرح شده که همراه بحث‌های کالبدی، موضوع اقتصاد و معیشت روستا را نیز در برمی‌گیرد تا در نگاه‌داشت مردم در روستاها به عنوان قطب‌های تولید، نقش خوبی ایفا کنیم.

وی بحث معیشت و کالبد در روستاها را دو عضو جدایی‌ناپذیر خواند و گفت: دولت در برنامه هفتم توسعه و بودجه سالانه نیز به موضوع منظومه‌های روستایی رسمیت داده که در همه استان‌ها به شکل پایلوت، مناطقی برای این منظور پیش‌بینی شده و در استان زنجان نیز هشت طرح منظومه در حال طراحی و اجرا است.

نظر شما