شناسهٔ خبر: 67822645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر/ انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری پزشکیان

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

انتقاد شریعتمداری از شورای راهبری کابینه پزشکیان

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «فقط با یک نیم نگاه به بینش و منش آقای دکتر پزشکیان و مقایسه دیدگاه و باورهای ایشان با شورای راهبری و جماعتی که در اطراف رئیس‌جمهور منتخب خیمه زده‌اند، به وضوح و بدون کمترین تردید می‌توان دید که اطرافیان جناب پزشکیان یعنی کسانی که قرار است اعضای کابینه ایشان را انتخاب و معرفی - یا پیشنهاد- کنند، در بینش و منش و دیدگاه‌های سیاسی و عقیدتی با رئیس‌جمهور منتخب فاصله‌ای پُر ناشدنی و متضاد دارند.

جماعت یاد شده در مثل به همان شتری شبیه‌اند که نه فقط آهنگ کوی لیلی ندارد، بلکه در جهت و مسیری برخلاف کوی لیلی گام بر می‌دارد! کسانی که در کارنامه و سوابق خود، همراهی با سرویس‌های اطلاعاتی دشمن، محکومیت‌های امنیتی، آلودگی به فساد، دفاع از همجنس‌گرایی، بی‌اعتقادی به نظام و انقلاب، همسویی و همراهی برملا شده با مثلث آمریکا و انگلیس و اسرائیل در فتنه‌ها و آشوب‌ها‌، ملاقات‌های پنهان با دشمنان تابلودار ایران در آمریکا و دریافت دستورالعمل برای ایجاد فتنه در کشور، درخواست از آمریکا برای اِعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران اسلامی، توصیه به شورای روابط خارجی آمریکا برای مداخله در امور داخلی ایران‌، مخالفت و سنگ‌اندازی در مسیر تقویت تسلیحاتی ایران، برباد دادن ۸ ساله انبوهی از امکانات و ظرفیت‌ها و بیت‌المال برای مقابله با تحریم‌ها و دو برابر کردن آنها، حمایت از سند استعماری ۲۰۳۰ با وجود اطلاع از مضمون و محتوای ضد اسلامی آن و‌...

جناب آقای پزشکیان! آنچه درباره هویت بسیاری از اطرافیان حضرتعالی مورد اشاره قرار گرفت، واقعیاتی غیر‌قابل انکار است و جنابعالی فقط با یک مراجعه گذرا به سوابق و کارنامه آنها می‌توانید از صحت آن اطمینان حاصل کنید. آیا قرار است این جماعت در دولت شما به مسئولیت‌های کلیدی گمارده شوند؟! اگر چنین است مطمئن باشید که این جماعت با شما همراه نیستند و دیری نمی‌پاید که دولت شما را با مشکلات جدی رو‌به‌رو خواهند کرد.»

***

تمجید ضرغامی از عملکرد مخبر

به گزارش مهر، عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم خطاب به محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، گفت: موقعیت و جایگاه آقای مخبر در این دو ماه را می‌توان به عنوان پدیده یاد کرد. بدون اغراق می‌گویم که موافقین و مخالفین شما هم در فضای مجازی و شخصیت‌های سیاسی روی این پدیده اتفاق نظر دارند، ما شاهدیم که هر روز اعتماد شهید رییسی به شما بیشتر می شد  و امین شهید رئیسی بودید.

وی ادامه داد: به تعبیری «فی تقلب الأحوال علم جواهر الرجال» بودید و انصافاً آن جوهره حضرت عالی از رفتار و برخورد شما همچنین مواضع سیاسی شما و اقداماتی که انجام دادید انصافاً اگر نگوییم در نوع خود بی نظیر اما کم نظیر است، زیرا این شرایط معمولاً پیش نمی‌آید .

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین بیان کرد: از زحمات و تدبیر شما از طرف خودم و همه کسانی که دور این میز نشسته‌اند که حالا من خودم را جزو پیرمردهای جلسه می‌دانم، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم خداوند به شما توفیق دهد.

***

مخبر: پس از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم

به گزارش ایسنا، محمد مخبر در جلسه سوم مرداد هیات دولت، اظهار کرد: چند قدردانی بر گردن‌مان سنگینی می‌کند؛ اول از همه قدردانی از مقام معظم رهبری است؛ چه از نظر حمایت و هدایت و چه از نظر همراهی‌های ایشان. این مسئله در پشتیبانی از دولت فوق‌العاده موثر بود. خودِ رهبری با حمایت هایی که در سخنرانی‌هایشان داشتند خلاء کار رسانه‌ای دولت را جبران کردند. در قضیه‌ای که اتفاق افتاد نعمت امام و رهبری به صورت ملموس خودش را نشان داد. در شبی که هنوز معلوم نبود چه اتفاقی افتاده است، وقتی به محضر ایشان رسیدیم ایشان ابراز امیدواری کردند که اتفاقی نیفتد، اما اگر افتاده باشد، سخنانی گفتند. بعد از خروج از جلسه با رهبری، دید دیگری پیدا کردم و مدیر دیگری شدم تا دستاوردهای رئیس‌جمهور شهید فراموش نشود.

وی یادآور شد: در واقعه شهادت رجایی امام کشور را اداره کرد در واقعه اخیر نیز شخص رهبری کشور را اداره کرد. تصورم این نبود که ما کشور را اداره کردیم بلکه اداره کشور توسط رهبری بود. در جاهایی که ما ضعف داشتیم از آقا کمک گرفتیم. باید شکر نعمت رهبری را بجا بیاوریم.

***

جانشین فراجا: تغییر دولت‌ها خللی در طرح نور به وجود نمی‌آورد

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار قاسم رضایی در جلسه شورای تأمین استان قزوین در رابطه با طرح نور تأکید کرد: قانون ملاک کار ماست و با تغییر دولت‌ها خللی در اجرای این طرح به وجود نمی‌آید، برخورد با جرم مشهود از وظایف ذاتی انتظامی است، ما اسیر امواج نخواهیم شد، ما در حوزه عفاف و حجاب وظیفه قانونی و تکلیف شرعی داریم، لازم است شورای تأمین هم در راستای حمایت از این طرح گام بردارد، بنابراین طرح نور تعطیل‌بردار نیست، چرا که امر به معروف و نهی از منکر یکی فروع دین است و نمی‌توان فروع دین را تعطیل کرد.

***

سردار نائینی سخنگو و معاون روابط عمومی سپاه شد
 
سردار علی‌محمد نائینی با پیشنهاد نماینده ولی‌فقیه و با تایید سردار سرلشکر سلامی به عنوان سخنگو و معاون روابط عمومی سپاه معرفی شد.

به گزارش ایسنا، سردار رمضان شریف نیز که پیش از این مسئولیت سخنگویی و معاونت روابط عمومی سپاه را عهده‌دار بود از این پس با حکم سرلشکر سلامی بعنوان رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه منصوب شد.

***

رئیس و دادستان دیوان محاسبات با رای مجلس مشخص شدند

به گزارش ایسنا، انتخاب رئیس دیوان محاسبات در دستور کار جلسه علنی صبح امروز مجلس قرار گرفت.

نمایندگان مجلس بعد از استماع برنامه‌های سیداحمدرضا دستغیب و حمیدرضا تیموری دو گزینه نهایی کمیسیون برنامه و بودجه، «دستغیب» را با ۲۱۱ رای از ۲۷۲ نماینده حاضر برای ریاست دیوان محاسبات انتخاب کردند.

دستغیب در ۲ سال گذشته و در مجلس یازدهم ریاست دیوان محاسبات را به عهده داشت. 

همچنین نمایندگان مجلس بعد از استماع برنامه‌های داوودی محمدی و ابراهیم مولایی‌جم، «محمدی» را با ۱۴۷ رای از ۲۶۶ نماینده حاضر به عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب کردند.

داوود محمدی نماینده قزوین و رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس دهم بود.

پیش از این و در مجلس یازدهم علی کامیار دادستان دیوان محاسبات بود.

***

تشکیل دولت وحدت ملی ضروری است

علی سرزعیم، اقتصاددان در دنیای اقتصاد نوشت: «واقعیت آن است که اشکال بزرگ انتخابات‌های اکثریتی همیشه آن است که اگر کسی ۵۰درصد + یک‌رأی کسب کند و پیروز شود، می‌خواهد ۱۰۰درصد کیک پیروزی را از آن خود کند. این امر فی‌نفسه منصفانه نیست و به لحاظ ملاحظات اجرایی مفید هم نیست.

وقتی طرف مقابل  ۱۴میلیون رأی دارد، نه اخلاقی است که این حجم آرا در چینش کابینه انعکاسی نداشته باشد و نه به مصلحت است که به‌کلی نادیده گرفته شوند. کشور ما در شرایط سخت و موقعیت‌‌هایی است که باید تصمیمات ملی و بزرگ گرفته شود و برای اینکه بتوان این تصمیمات را اتخاذ کرد و موفق شد، پشتیبانی سیاسی زیادی را طلب می‌کند...

اگر تنگ‌نظری موجب شود تا افرادی از یک جناح فقط در کابینه وارد شوند، به‌طور طبیعی جناح مقابل انگیزه دارد در مقابل کابینه موجود حالت انتقادی به خود بگیرد و دست‌کم از دل و جان حمایت خود را دریغ کند...

اگر به‌عنوان مثال وزرای دولت، اعم از اصول‌گرا و اصلاح‌طلب حول سیاست‌های اجرایی وحدت نظر داشته باشند، می‌توان اطمینان داشت که انسجام کابینه حفظ خواهد شد.  تقوای سیاسی آن است که وقتی کسی در یک رقابت انتخاباتی پیروز شد، بتواند خویشتن‌دار باشد و اگرچه می‌تواند صددرصد کیک جایزه را از آن خود کند؛ اما بخشی از کیک را با نفر دوم تقسیم کرده و همکاری او و هوادارانش را با چنین سعه‌صدری جلب کند...

باید باور کرد که شرایط کشور خطیر و حساس است و باید باور کرد که حاکمیت دوگانه و چندگانه دیگر کارکردی ندارد و فقط وقت و انرژی موجود در دولت و حاکمیت را می‌گیرد. از این‌رو دولت ائتلافی و دولت وحدت ملی، نه‌تنها برای موفقیت آقای پزشکیان مفید است، بلکه ضروری هم هست.»

***

گمانه‌زنی درباره وزرای دفاع و کشور دولت پزشکیان

بر اساس شنیده های خبرنگار تابناک، از میان گزینه های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دریادار شهرام ایرانی که کرد اهل سنت است به مراحل نهایی گزینش و معرفی به مجلس برای رای اعتماد نزدیک شده است و احتمالا گزینه نهایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت پزشکیان خواهد بود، هرچند تا روز معرفی وزیران هیچ گزینه ای قطعی نیست و این رئیس جمهور است که درنهایت تصمیم می گیرد.

دریادار شهرام ایرانی هم اکنون فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد و در صورت معرفی به مجلس، اولین وزیر اهل سنت کابینه ها در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود.

شنیده ها حاکی است دو رویکرد در انتخاب وزیر دفاع وجود دارد، ابقای وزیر فعلی و یا معرفی امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده یا دریادار شهرام ایرانی به مجلس برای اخذ رای اعتماد.

شنیده های موثق تابناک حاکی از این است که گزینه نهایی مسعود پزشکیان برای وزارت کشور حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی است.پور محمدی اکنون دبیر جامعه روحانیت مبارز است.

وی در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و وزیر دادگستری دولت یازدهم شد.

***

تنش در مجلس بر سر طرح دوفوریتی پیرامون رفع فلیترینگ

به گزارش ایسنا، محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان در تذکری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: من طرحی دو فوریتی تهیه و تقدیم هیات رئیسه کردم. این طرح تمام مراحل خود را طی کرده است اما آقای قالیباف این طرح را وتو کردند. با چه حقی این کار را انجام دادید؟ آقای قالیباف شما به قرآن سوگند یاد کردید که آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را رعایت کنید.

وی در ادامه اظهار کرد: طرح بنده چه مشکلی داشت؟ آقای قالیباف اینجا پادگان نیست اینجا مجلس شورای اسلامی است. اینجا خانه ملت است، بنده به عنوان نماینده مردم طرحی را در جهت منافع مردم طراحی کرده و طبق آیین‌نامه مراحل دو فوریتی آن را طی کردم چرا آقای قالیباف این طرح را وتو کردند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مگر هیات رییسه نباید آیین‌نامه مجلس را رعایت کند. اگر من به عنوان نماینده مردم نتوانم صحبت کنم چه کسی باید حرف مردم را بزند؟ آقای قالیباف  فکر می‌کنید مصلحت اندیش هستید؟ چرا به آیین‌نامه عمل نمی‌کنید؟ بنده با همه دوستان هیات رئیسه صحبت کردم و گفتند که مراحل این طرح طی شده است چون طرح رفع فلیترینگ است اجازه نمی‌دهید در دستور کار قرار گیرد. مگر همه از رفع فلیترینگ صحبت نمی‌کردید؟ چرا طرح بنده را وتو می‌کنید؟ این اقدامات را نکنید به خدا به نفع کشور نیست.

علی نیکزاد که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده بوکان بیان کرد: انتسابی که شما به رئیس مجلس شورای اسلامی دادید درست نیست. اکنون ۳۰ طرح دو فوریتی در هیات رئیسه وجود دارد و هر کدام باید به موقع مطرح شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با شناختی که بنده از شما دارم و سوابقی که از نمایندگی شما می‌شناسم اینگونه صحبت کردن مصلحت نیست. این چه الفاظی است که شما به کار بردید؟ یعنی چه که می‌گویید اینجا پادگان نیست. این چه حرفی است؟ ما جبهه دیده‌ایم، بالا و پایین در کشور دیده‌ایم، اکنون ۳۰ طرح دوفوریتی در هیات رئیسه است که به وقتش مطرح می‌شود. بنده تقاضا دارم که هم شأن مجلس شورای اسلامی و هم شأن نمایندگان و هم شأن رئیس مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید.

پس از پایان توضیحات نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان که از طرفداران رئیس مجلس بودند، اطراف صندلی محمدقسیم عثمانی تجمع کرده و به بحث با او پرداختند. در نهایت با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این بحث خاتمه یافت.

***

وزیر اطلاعات:‌ ۲ نفر از رهبران گروه‌های داعشی و تکفیری دستگیر شدند

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور خبرنگاران گفت: باید از  تلاش‌ها و همکاری‌های شما عزیزان که با مجموعه‌های امنیتی در  دورانی پرفراز و نشیب و فعال داشتید تشکر  و سپاسگزاری کنم.

وی افزود: بعد از بیانیه‌ای که اخیرا وزارت اطلاعات داد، با همکاری و همراهی که هیات ها و مجموعه‌های  فرهنگی و نیز هوشیاری مردم داشتند، به لطف الهی در عملیاتی حدود ۲۰ نفر از افرادی که معمولا از افراد و اتباع غیر مجاز محسوب می‌شوند، شناسایی و دستگیر شدند که مدیون گزارشات مردمی است. 

وزیر اطلاعات تاکید کرد: حدود ۱۲ نفر از آنها، افراد عملیاتی بودند  که برای عملیات به داخل کشور آمده بودند و دو نفر از آنها از رهبران گروه‌های داعشی و تکفیری و وابسته به کشورهایی بودند که با ما همسایه نیستند. 

***

پزشکیان: نباید با هدف توسعه در زندگی مردم مشکلی به وجود بیاید

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در جلسه شورای‌ عالی استان‌ها گفت: باید تصمیمات سختی در این کشور بگیریم. همه باید با یکدیگر کمک کنیم چرا که نمی‌شود با روند فعلی مملکت را اداره کرد؛ باید تصمیم سخت بگیریم و در این تصمیم نیز اجازه ندهیم کسانی که محروم و فقیر هستند زیر دست و پای ما له شوند. باید مواظب باشیم که آنها صدمه نبینند. این اصلی است که من به عنوان کسی که باید مسئولیت کشور را بر عهده بگیرم می‌توانم بپذیرم که تصمیم من موجب له شدن آدم‌ها زیر دست و پای توسعه باشد.

پزشکیان ادامه داد: در توسعه نیز باید آدم‌ها را دید و نه فقط به رشد اقتصادی توجه کرد. من نیز نمی‌توانم رشد اقتصادی را به هر قیمتی جلو ببرم نباید اجازه دهم که انسان‌ها و کسانی که در این مملکت زندگی می‌کنند با مشکل مواجه شوند. 

***

کمیسیون فرهنگی مجلس را تعطیل کنید!

فرهیختگان نوشت: «کمیسیون فرهنگی اولین کمیسیونی است که هنوز اعضایش به حد نصاب نرسیده است. این روند تکراری در همه دوره‌ها بوده و موضوع تازه‌ای نیست. در دوره قبل هم خیلی شنیده شد که برای کمیسیون‌های انرژی یا امنیت ملی صف می‌کشند اما کمیسیون فرهنگی آخرین نقطه ساختمان بهارستان است که اعضایش انتخاب می‌شوند و به حد نصاب می‌رسد.

ساده‌ترین پیغامی که از سمت مجلس در این فقره به مردم می‌رسد، این است که فرهنگ و مسائل مربوط به آن برای ما در اولویت نیست. طبیعتا فرهنگ به‌عنوان پایه و اساس جامعه، نیازمند توجه ویژه است و بدون آن نمی‌توان انتظار داشت مشکلات دیگر جامعه به خوبی حل شوند...

اینکه کمیسیون فرهنگی انتخاب نمایندگان مجلس نیست، احتمالا باید دلیلش را در جذابیت‌های دیگر کمیسیون‌ها جست‌وجو کرد. طبیعتا فرهنگ که شامل جزئیاتی مثل سینما، تئاتر، موسیقی، رسانه و... است به ذات خود دارای جذابیت است اما وقتی فرهنگ با این جزئیات به مجلس می‌رسد از اولویت خارج می‌شود و اقبالی به آن نیست و نمایندگان ترجیح می‌دهند این کمیسیون را انتخاب نکنند یا حتی کسانی که آن را انتخاب می‌کنند، اولویت اصلی‌شان فرهنگ نبوده است. 

در این سال‌ها اتفاقات متعددی در حوزه اجتماعی و سیاسی کشورمان افتاد که فرهنگ را در حوزه‌های مختلف تحت تاثیر قرار داد. طبیعتا اولین مواجهه کمیسیون فرهنگی با این موضوع تعامل رودررو با هنرمندان است که می‌تواند نقطه‌های کور فرهنگ در چنین شرایطی را کمی بهبود بخشد اما حتی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسات خودشان هم درباره این موضوع صحبت نکردند و برایشان در اولویت نبود که فرهنگ در چه شرایطی قرار گرفته است. 

حالا که خود مجلسی‌ها دست به کار شده‌اند که برای این کمیسیون عضو دست‌وپا کنند، شاید بد نباشد برای یک بار سندروم بی‌انگیزگی ورود به کمیسیون فرهنگی هم بررسی جدی شود. شاید به این نتیجه برسند این کمیسیون به صورت کلی از فرآیند کمیسیون‌های تخصصی مجلس حذف و تعطیل شود! وقتی در کل فرآیند شکل‌گیری کمیسیون‌ها اصلا فرهنگ به حساب نمی‌آید و بود و نبودش فرقی ندارد و حتی از صحن علنی مجلس یک لایحه هم در طول 4 سال نصیب‌شان نمی‌شود، باید گفت بهترین کار تعطیل کردن آن است.»

 

 

نظر شما